Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post Reply
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by gorang »

Hej alla glada!
Hur ska egentligen en stackad men ej processad bild med ganska mycket ljusföroreningar se ut
Just nu har jag magnitud runt 18 när det är snö på marken. Annars runt 19.3
Är det ljusföroreningarna som skapar dom olika färgskiftningarna i bilden.
Går det överhuvudtaget att få en bild med helt neutral bakgrund om man processar den lite för hårt
Skickar med ett exempel jag tog igårkväll på M81,82
80 bilder ISO 400 60sek/Bild
40st flats tagna direkt efter M81 foton utan att ändra något
100Bias iso 800
Inga darks
Är det för lite data för att få en bra bild av detta?
Vill gärna veta om jag skall ta ytterligare 80 bilder eller ändå fler.
/Göran
https://www.dropbox.com/s/ktbqv78sqnzi2 ... 0.fit?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by Bengt »

Ja!
I ex PS .
Gör ett färglager.
Markera var i histogrammet svärtan finns (k värdet).
Klipp histogrammet där på den kanalen. Sen kan man alltid öka suturationen på de ställen det finns behov göra det.Blir absolut bättre med fler exponeringar.
Bengt
Attachments
M81_stack-x80nr3.jpg
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by Bengt »

Vill man använda PLUGIN är hasta lavista green bra göra sista med.
Attachments
M81_stack-x80nr4.jpg
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by Bengt »

När jag processa mina m81 och m82 en gång i tiden ,använde jag mig av ddp i Maxim.dl . Blir lite bättre centrum då .
Vilka program använder du har tillgång till ?

Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by gorang »

Jag har tillgång till AstroArt och Pixinsight
Den filen jag la upp i dropbox var stackad och calibrerad i AstroArt. Det är supersnabbt jämfört med andra program men det är ju möjligt att Pixinsight gör det bättre .
Jag har tillgång till fotoshop cs5 men kan inte så mycket ännu om det.
Dom där färgskiftningarna som finns i bilden jag la upp kommer det från ljusföroreningar?
Hoppas att snön smälter snart så att det blir mörkare. Då kan jag dubbla exponeringstiden eller köra med högre iso
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by Bengt »

Då har du bra program utgå från.

Jag jobba mycket med PS sista åren och i lager . Tekniken med noll färg i svärtan är bra trolla bort ljusföroreningar som även jag kämpa mot. Välj select all , Edit copy Paste och gör om det lagret till Color i höger fält . Ta fram curves i menyn . Klicka på svärtan då ser du det blinkar i histogrammet . Dra åt vänster fran till där markören står . Då är svärtan i bilden utan färger allt annat intakt . Sen kan man öka i suturation efter behov . Sista momentet flatten image så har du fått bort det mesta i färgskiftningar i bakgrunden .

Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur ska en stackad med ej processad bild med ljusföroreningar runt magnitud 18 se ut

Post by kribba »

Bra data du har :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply