Moddad eller inte moddad DSLR

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Moddad eller inte moddad DSLR

Post by taipan »

Har en Astronomizer moddad EOS 60D och en omoddad EOS 7D. Sitter och funderar lite på om det fins tillfällen då det är att föredra den omoddade kameran vid astrofoto?
Astronomizer modden släpper ju igenom väldigt mycket rött vilket gör den användbar till HA nebuloser mm.
Funderar på om jag ska fota stjärnkluster, Plejaderna(blå nebulositet) och avlägsna galaxer, månen, jupiter. Fins det fördelar med att använda den omoddade kameran där? Eller spelar det ingen roll?
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Moddad eller inte moddad DSLR

Post by ragge »

Han som moddade min Nikon D7000 lade samtidigt in en custom färgbalans som gör att jag kan använda kameran som en vanlig kamera och det blir näst intill samma färger som en original kamera (på "vanliga" motiv), bara med skillnaden att den inte filtrerar bort de långa våglängderna i H-alfa området.
Även utan den färgbalansen hade man kunnat göra samma sak i raw-konverteraren så jag tror inte att du har någon som helst nackdel om du använder den moddade kameran till all typ av astrofoto.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Moddad eller inte moddad DSLR

Post by taipan »

Precis. Jag kan använda kameran som vanligt oxå fast jag får göra en egen vitballans.
Tänkte om det då det släpper igenom mer HA att andra våglängder försvinner eller blir överröstade av det röda? Därför jag tänkte att en omoddad ibland kunde vara bättre..
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Moddad eller inte moddad DSLR

Post by ragge »

De objekt som du nämnde i första inlägget ovan har definitivt ingen nackdel av att fotas med en moddad kamera jämfört med en omoddad.
Om man fotar en nebulosa med mycket Halfa, med en moddad kamera, kan det tänkas att eventuella delar med svag blå nebulosa överröstas av det röda men jag har själv aldrig stött på det. Sådant kan man annars ofta lösa med filter som man sätter på.
Denna är fotad med moddad kamera :
http://astronet.se/view_image.php?id=52 ... =1&filter=

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Moddad eller inte moddad DSLR

Post by Tony »

Jag resonerar så här:
-En modern telefonkamera är överlägsen en traditionell kamera med tanke på formatet.
Då det är mest intressant att ta kort, då brukar det vara som krångligast att släpa på en separat kamera.
Telefonen finns där hela tiden i benfickan eller innerfickan och tar ingen plats.
Så min nyinköpta 1200D hamnade i permanent läge i teleskoptuben. Bara avsedd för astrofoto.

Sen finns det ju andra intressen för foto, men inte för mig..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Post Reply