Hurmycket exponering behövs egentligen

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Hurmycket exponering behövs egentligen

Post by taipan »

Var ute en stund i Lördagskväll för att fota lite och se vad jag kunde åstadkomma.
20st 180s sub på Andromeda. Och 20st 300s sub på NGC6888.
Då DSS inte funkar helt optimalt för mig så laddade jag hem en testversion av APP och stackade mina bilder. Har försökt reducera stjärnor på Nebulosan också då det var väldigt plottrigt från början..
Min fråga nu är om detta är vad man kan förvänta sig av den mängd exponering jag har? Trodde man skulle få fram med av nebulosan på ca 100min tot exponering. Den blir ju ganska liten med mitt teleskop på 400mm men ändå. Och mina kunskaper om bildbehandlig är begränsade.

Nästa steg nu är väll att samla mer exponering och testa att stacka bilder från olika fototillfällen med varandra. Samt hitta hur jag tar bort spår av sateliter när jag stackar :)
Attachments
TESTAPP1-Återställdliten.jpg
Andromeda_test1liten.jpg
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Hurmycket exponering behövs egentligen

Post by Wallevarg »

Tycker dom va väldigt fina :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Hurmycket exponering behövs egentligen

Post by Martin F »

Andromeda ser ju kanonbra ut! När det gäller Crescent Nebula så kräver den en hel del exponering. Prova igen när du har minst det dubbla så skulle jag tro att det lossnar lite.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Hurmycket exponering behövs egentligen

Post by taipan »

Tack så mycket. Man ska börja nånstans..
Fins det nån slags skala för hur ljusstarkt ett objekt är föresten? Så man i förväg kan få ett hum om hur långa och många exponeringar man skulle behöva ?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Hurmycket exponering behövs egentligen

Post by Martin F »

taipan wrote:Tack så mycket. Man ska börja nånstans..
Fins det nån slags skala för hur ljusstarkt ett objekt är föresten? Så man i förväg kan få ett hum om hur långa och många exponeringar man skulle behöva ?
I Stellarium finns värde på ljusstyrka även för nebulosor, borde kunna funka som vägledning. Jag brukar ofta kolla bilder på t.ex Astrobin och skaffa mig ett hum om hur mycket som krävs.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hurmycket exponering behövs egentligen

Post by kribba »

Telescopius.com kan du söka på objekt o få
info om placering , intensitet m.m.
Går även att prov frama med din brännvidd och
kamera hur stort/litet objektet blir.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply