Mjukvara som krävs.

Post Reply
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Mjukvara som krävs.

Post by bootz_98 »

Hej igen!
Jag är ny på detta forum och har hittills endast tagit ett foto med min SW 150/750 (EQ3 Pro synscan). Jag har allt förutom guidetelskopet ( jag har tillochmed guidekameran, en sån där Orion). När guidetelskopet dyker upp ska jag börja fota på riktigt!
Min fråga är: Om jag nu har ett teleskop och DSLR_kamera, vad mer behövs i mjukvaruväg och vilka är den bästa mjukvaran att ha?
Till exempel:

Bästa program/app för Polinställning ( ’hur hittar man bäst sin polinställning och hur vet man vilken sida Polstjärnan ska vara på i bilden man ser i det lilla polinställningsteleskopet? Jag tänker att bilden man ser blir väl uppochner?)

Bästa program/app för hur stjärnhimlen ser ut vid ens position

Bästa bildredigeringsprogram? Är det pixinsight och Photoshop som gäller? Båda tillochmed?

Varma hälsningar,
Filip
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mjukvara som krävs.

Post by Robert Habolin »

Tjena! Välkommen till en riktigt kul o tillika frustrerande hobby :D

Skämt åsido, det finns nästan hur mycket program som helst, och de som oftast är bäst kostar en del, men mycket bra gratis grejer oxo.

Jag använder Maxim DL för det mesta som gäller fotandet, den visar sjärnhimlen, styr teleskopet, kamera, styr fokuser mm. Men kostar en del. Ett gratis stjärnprogram som styr ditt teleskop mm är Cartes du ciel. Och rätt många användare, så finns gott om info om det.

Guidning görs bäst i PHD2, som är ganska enkelt att komma igång i. Oxo gratis!
Kameran har du säkert programvara till som kan sköta den.

När det kommer till redigering så är Pixinsight nästan ett måste. Eller det är det, finns inget program som stackar, alignar och kalibrerar dina subbar och kalibreringsbilder med sån precision som Pix. Och sen har det en rad mycket bra funktioner för redigering.
Jag använder Photoshop för det mesta vad gäller redigering, men vissa funktioner i Pix är fantastiska, så blir en kombo.

Polsinställning gör jag med en app till telefonen som heter PS Align, den visar efter vilket stativ du har var Polstjärnan ska vara i sökaren. helt kanon!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by kribba »

APT kan jag rekommendera för fotograferandet. Är gratis och innehåller det mesta från att styra DSLR o montering till platesolving. PHD2
körs bredvid för guidningen. NINA är ett nytt program som oxå är freeware och gör samma sak, många verkar gilla det.

Polemaster är suveränt för polställning men kostar lite. Sharpcap har samma funktion men du kan använda guidekameran som du redan har.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by BallistaSlim »

Hej!

Jag är ny forummedlem och nybörjare också.

Jag skulle verkligen inte rekommendera Pixinsight till någon som precis skall börja. Det är säkert enormt bra, men inlärningströskeln är tämligen extrem.

Deep Sky Stacker (gratis) funkar fint till stacking sedan kan jag varmt rekommendera Startools.

https://www.startools.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i en trialversion (full funktionalitet, går ej att spara dock, screenshots funkar) Du kan hitta utmärkta videotutorials som hjälper dig. Det finns en del avancerade användare som bytt från PixInsight till Startools när det gäller redigering, så man kan garanterat växa i sitt processande med hjälp av det programmet. Vill man tweaka mer så kan man använda Gimp, ett Photoshopliknande open-source program.

Kan hända att jag byter till Pixinsight en dag, men jag har fått resultat som jag är mycket nöjd med mkt snabbare med hjälp av Startools.

/Ulf

PS. En grej som är viktig om man vill använda Startools: Det är mer eller mindre ett måste att ta flats.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mjukvara som krävs.

Post by Robert Habolin »

Ja fast ska man astrofota behöver man i princip direkt lära sig att aligna, stacka och kalibrera bilder hur som, och det är inte svårare att göra i Pix än nått annat program.
Redigering är svårt i Pix, men inte preprocessing. Och man kan nästan slänga in vad som helst och programmet grejar att få till det mesta, hur snett och vint det är. Vilket oxo kan vara bra när man e nybörjare och trixar med grejerna och subbarna är långt ifrån lika...
Så det tycker jag nog man kan rekommendera.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by kribba »

Det räcker om man har DSS ( stacking ) och Gimp ( redigering ) för att börja. Båda programmen är gratis. Pixinsight och Photoshop CC gör allt
som dom tidigare nämda programmen gör plus en hel del till och bättre. Men är man nybörjare så prova med gratis programmen först tycker jag.
Viktigt som nybörjare att känna sig för innan man satsar större pengar. Man kanske tröttnar efter nått år, var inget för mig o.s.v.
Själv ibland är jag lat och kör bara DSS till stackning, har blivit mycket bättre sen 64bit versionen kom. Men Pix är kungen inom astro redigering :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by MartinS »

Håller nog med Robert ändå. :) Själva började jag lära mig att stacka med DSS och gör det fortfarande av lathet. Men finns många bra funktioner i Pixinsight när det gåller stacking och granskning av bilder. Så lika bra att lära sig det från början när jag tänker efter, även om DSS är lättare.

Sen finns det några funktioner i Pixinsight som inte är specielt svåra att lära sig och de är välldigt bra. Jag tycker personligen att det är mycket lättare att göra första strechen i Pi, samt justera för gradienter och hantera stjärnor. Minns när jag testade PI första gången, kunde inte tro mina ögon. Post processing gör extremt stor skillnad när det kommer till astrofoto, så väl värda pengar att investera i PI med tanke på hur mycket man lägger på övrig utrustning.

Vad gäller GIMP så tycker jag att deras användargränssnitt är total katastrof. Du kan köpa en gammal licens för Photoshop på ebay för 250 kr. Om du inte vill köra adobe cloud. Gjorde det för ett år sedan och funkar klockrent.

Jag använder stellarium för att kolla stjärnhimlen, går även att sköta gotos med det. Jag tycker det är ett ganska trevligt program men finns säkert andra som är bättre med mer funkitoner.
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by bootz_98 »

Verkligen supertips man får här på forumet!!
Jag försökte fota igår i Umeå, men det var för blåsigt där jag var, så det blev inga bilder! Får se hur jag ska göra i framtiden. Kanske att man håller sig till en lä-sida vid ett berg?

En annan sak jag är så sjukt kass på är star alignment. Jag försöker göra det med vanligt okular men det finns ju så många stjärnor att jag har verkligen ingen aning om vilken stjärna av alla tusen jag ser i okularet som skulle kunna vara Vega till exempel. Dessutom är ju riktningen ofta helt fel i början och då är det liksom kört för mig. Jag bara gissar och det märker man sen när jag ska försöka hitta objekt att teleskopet riktar ganska rejält fel även efter alignment :D Därför undrar jag lite hur man kan gör med platesolving? Kan man göra det utan att koppla in monteringen direkt i datorn, utan gå via guideteleskopet?

Hälsningar,
Filip
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by kribba »

Jag har en gammal Canon 600D. Funkar utmärkt att styra via datorn och platesolva med. Nikon brukar funka bra oxå. Har du ett annat märke
skulle det kunna vara lite knepigare. Visst kan du använda guidekameran, men tror det kan vara enklare med lite större FoV.
Vega är väldigt tydlig. Titta efter det ljusstarkaste du ser med ögonen i området lyran ( svanen bredvid ). Försök lär dig visuellt några
vanliga stjärnbilder och starka stjärnor så kommer allt att gå lite lättare :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mjukvara som krävs.

Post by Robert Habolin »

Ett tips kan vara att skaffa ett stjärnprogram till mobilen, typ Star Walk eller Sky Safari, då kan du hålla mobilen mot himlen o se var det är för stjärnor! så jag lärde mig stjärnhimlen från början.

Plate solving är ett grymt bra verktyg, men det är ganska avancerat. Man måste ha rätt bra koll på grejerna för att det ska funka, så jag skulle nog foka på the basics först!

Ditt stativ kan du f.ö styra från datorn med ett program som heter EQ mod, den ersätter typ handkontrollen o flyttar den till datorn. Men då behöver du en USB sladd som e gjord för det. Finns på nätet

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Mjukvara som krävs.

Post by Datarolf »

Hej Filip!

Här är några tips kring dina ursprungliga frågor om program att fundera på:

När du sätter upp teleskopet behöver du göra en så bra polinställning som möjligt. Du har då nytta av någon app på din mobil som visar var polstjärnan ska befinna sig i förhållande till centrum på bilden du ser i det polteleskop du använder - detta under förutsättningen att polteleskopet är korrekt monterat - kolla i manualen för den montering du använder vad som sägs om detta. Själv använder jag programmet "Polar Align" (gratis) på min Androidtelefon. Programmet visar att polstjärnan t ex ska stå i positionen "klockan 7" i förhållande till centrum vid den tidpunkt du gör mätningen.

Sedan är det dags att få monteringens "Go to" att hitta på himlen och då har du själv hjälp av något planetrarieprogram som visar stjärnhimlen. För PC finns gratisprogrammen Stellarium och Cartes du Ciel som kan vara bra för att planera vad man ska titta på. Men när man är ute är det mer praktiskt att ha planetariet i telefonen eller iPaden, så där har jag valt att använda SkySafari (finns för Android och iPhone i olika versioner med olika prislappar). Det funkar faktiskt också bra med en pappersstjärnkarta om du som jag har en pannlampa med rödljus för att titta på den. Sedan gäller det att hjälpligt lära sig att känna igen några stjärnbilder och vad de ljusstarkaste stjärnorna i dem heter - finns ingen genväg där. GoTo-programmen väljer i alla fall nästan alltid den ljusstarkaste stjärnan, så när du vet ungefär var du befinner dig på himlen brukar det inte vara så svårt att hitta just den starkast lysande punkten i sökaren/med kameran. Har du gjort polinställningen rätt och ställt rätt datum och klockslag i Goto-programmet bör du inte hamna mer än några grader bredvid den föreslagna stjärnan när du startar alignmentprocessen.

Man kan styra sin DSLR med en vanlig tillbehörstimer till kameran, men jag tycker det är bekvämare att köra från min dator - det finns olika program att använda beroende om du har Canon eller Nikon, sök på nätet. Kör du med en dedikerad astrokamera behövs lite bättre styrprogram för att ta bilderna och där rekommenderar jag Sequence Generator Pro. Finns också Maxim DL men det känns lite gammalt nu. Det är lite krångligare att få allt att fungera med en astrokamera, så att använda en DSLR är en bra början.

Att få autoguidningen att fungera är ett kapitel för sig, men det program som (nästan) alla använder heter PHD2 och är gratis. Mycket bra - men bara för att programmet fungerar är det inte säkert att man lyckas helt, så det är ett område för en hel del trial and error.

Vill man vara lite mer avancerad kan man koppla själva monteringen till datorn med de kablar jag beskrev tidigare. Då behöver du installera vad som kallas ASCOM platform i din PC och sedan ladda ner ASCOM-drivrutiner för de enheter som ska styras (t ex då monteringen) från tillverkaren av utrustningen. Med monteringen ansluten på detta sätt kan du styra den från t ex Cartes du Ciel.

Sedan gäller det då att ta hand om bilderna. Jag har provat diverse gratisprogram, t ex Nebulosity, men kom efter hand fram till att det var värt att köpa något bättre. Jag rekommenderar då Pixinsight. Som sagts ovan kräver det lite energi att komma igång med, men det finns många bra tutorials, både skrivna och videos, på nätet och mödan att lära sig detta program lönar sig väldigt bra. Sedan brukar jag på slutet ändå snygga till bilderna i Photoshop om det är någon speciell effekt jag vill framhäva, men det beror mest att jag ännu inte lärt mig allt vad som jag kan få ut av Pixinsight.

Lycka till med fotograferandet!

Rolf J
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Mjukvara som krävs.

Post by Docerland »

Hej!
Ett bra alternativ för att styra montering, kamera och väsentligen allt som har med astrofotograferingen när det gäller att styra hårdvaran är INDI/Kstars som är gratis. Finns för Windows. Mac och Linux. Det kan köras från en PC eller styras från en PC via en mikrodator som ex Rasberry pi, Odroid N2 som då placeras vid teleskopet och som sedan kan det styras via wifi etc.Sök på libindi.org.
Med vänlig hälsning,
Erland
Post Reply