När kan man återanvända master darks/flats/bias etc?

Post Reply
fij
Posts: 12
Joined: 2019-11-19 21:13:38
spamtest: JA

När kan man återanvända master darks/flats/bias etc?

Post by fij »

Hej allihopa!

Fick utrustning nu i februari och kört en del, men jag "vågade" inte återanvända gamla filer ifall resultatet skulle bli sämre.
Men fann det både "tråkigt" och kallt när jag var tvungen att ta darks/bias i slutet av sessionen.

Vad måste stämma för att man kan återanvända de olika Master-frames? Tex exponeringstid på Darks. Måste man ha exakt samma fokus, temperatur etc?

Tacksam för råd.
Filip Jönsson, Skåne
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: När kan man återanvända master darks/flats/bias etc?

Post by kribba »

Vad har du för kamera?
Har du en kyld kan du i regel använda om darks/bias om du använder samma temperatur. Flats är bra att ta om lite då och då pga. damm m.m.
Är kameran okyld så ta efter lights eller försök hitta nån temperatur som matchar så gott det går vid senare tillfälle.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
fij
Posts: 12
Joined: 2019-11-19 21:13:38
spamtest: JA

Re: När kan man återanvända master darks/flats/bias etc?

Post by fij »

kribba wrote:Vad har du för kamera?
Har du en kyld kan du i regel använda om darks/bias om du använder samma temperatur. Flats är bra att ta om lite då och då pga. damm m.m.
Är kameran okyld så ta efter lights eller försök hitta nån temperatur som matchar så gott det går vid senare tillfälle.
Ok, tack! Jag använder "vanlig" DSLR idag så antar jag får fortsätta ta efter mina lights då.
Filip Jönsson, Skåne
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: När kan man återanvända master darks/flats/bias etc?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag skulle nog säga att det som är absolut viktigast är flats - att du tar flats så ofta som möjligt, helst varje fotosession. Jag har strulat massor med flats till DSLR. Eftersom de inte är lika linjära som en dedicerad astrokamera (brukar i alla fall inte vara) så är det t ex viktigt att hitta ett rimligt ADU-värde - här är det bra att experimentera. Flats är i sig ett stort och långt kapitel. Jag använder numera en EL-panel för det som jag sätter framför teleskopet (lägger på när det är riktat mot zenit).

Magnus
Post Reply