Clip-in Ha-filter till omoddad Canon EOS 600D (T3i)

Post Reply
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Clip-in Ha-filter till omoddad Canon EOS 600D (T3i)

Post by bootz_98 »

Hej igen!
Jag har verkligen fått fantastiskt mycket hjälp från den här sidan och uppskattar det verkligen!!
Jag tänkte höra med er om ni tror att det alls skulle vara någon idé att köpa ett clip-in Ha-filter till min omoddade systemkamera (Canon Rebel T3i) eller om det inte skulle funka alls? Jag vill gärna modda min kamera, men funderar lite på hur lång tid det skulle ta osv eller om det kanske bara är bättre att spara pengar till en kyld mono-kamera Och fixa ett ordentligt filter till den sen?

Hälsningar,
Filip

P.S.
Om det alls är någon som råkar ha ett sånt Ha-clip-in-filter på lager och ändå tänkte slänga den och kan tänka sig att sälja den istället så säg till! Haha :D
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Clip-in Ha-filter till omoddad Canon EOS 600D (T3i)

Post by Martin F »

Jag skulle säga att det är slöseri med pengar. Har haft både moddad och omoddad kamera. Spara till moddningen istället!

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Clip-in Ha-filter till omoddad Canon EOS 600D (T3i)

Post by Shimonu »

Jag tror det du vill leta efter är filter mot ljusföroreningar. Ett Ha-filter som filtrerar det din kamera sen filtrerar bort är nog inte så bra.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Clip-in Ha-filter till omoddad Canon EOS 600D (T3i)

Post by Martin F »

Med en moddad kamera kan det ge lite om man vill ta separat Ha men det är ändå inte i närheten av så effektivt som det blir med en monokamera.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Clip-in Ha-filter till omoddad Canon EOS 600D (T3i)

Post by kribba »

Jag skulle oxå först lägga pengarna på och modda kameran ( rätt låg kostnad om du har kameran ). Åker du sen till en mörk plats så är det bara köra. I lättare ljusförorenad miljö skaffa att CLS filter. I slutändan om ditt intresse kvarstår vill du nog ha en mono kamera :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply