Utrustning för uppgradering?

User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by Datarolf »

För att förtydliga lite om skillnaden mellan en omoddad DSLR och en CCD-kamera på samma refraktor (APO 107mm, 700mm brännvidd) har jag två bilder på NGC 7822.

Den första här är tagen med en omoddad Nikon D800 under bästa möjliga förhållanden ute i Tyresta nationalpark där det är hyfsat mörkt. 14 * 3min exponering vid ISO 800. Sedan har jag gjort mitt bästa i Pixinsight för att få fram nebulositeten.

Image

Den andra är tagen med min Atik 360EX CCD-kamera hemifrån Stuvsta på gränsen mellan Huddinge och Stockholm, alltså i en mycket ljusförorenad miljö. 76 min med Ha-filter och 16 min med vardera r, g och b-filter. Sedan ihopplockat till en färgbild i Pixinsight.

Image

Bilderna är 180 grader vridna i förhållande till varandra, men man ser tydligt skillnaden i bildutsnittet (förstoringen) och att det med bra filter går att fotografera nebulosor även här ifrån Huddinges stadsmiljö.
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

Fantasiska bilder Rolf! Jag är definitivt inne på att först säkra en bra montering. Prio ett liksom! Sen kommer en refraktor eller kanske ett sånt där med lågt f-tal. Möjligtvis att man köper en reducer och flattener kanske till refraktorn? De verkar dock så himla dyra! :shy: Som allting annat i amatörastofotografi-branschen!

Jag är ju också i huddingeområdet och har försökt ta bilder mest på Högdalstoppen (alltid orolig ta man ska bli rånad eller något dock, men inte hänt än!) för där finns det en ganska bra vy hela vägen runt! Nästa steg verkar kanske ändå luta åt en cmos oneshot fast alltså fan, så svårt!
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by wimvb »

Teleskop med låga F-tal är inte enkla. Astrografen från sharpstar har problem med kollimeringen, orsakad av en lös spegel (kolla på stargazers lounge och Cloudy Nights) Även efter du har fått till kollimeringen, är såna teleskop känsliga för små fel, som tex tilt. Dessutom är fokusering kritisk. Det enda system som jag känner till som funkar från början, är Celestron RASA. Tillsammans med den senaste generationen av kylda cmos färgkameror, kan ett sånt tekeskop ge fantastiska bilder på kort tid.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
Post Reply