Dual band filter?

Post Reply
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Dual band filter?

Post by bootz_98 »

Hej igen allihopa!
Jag har en fundering bara kring filter tillsammans med en moddad 600D? Jag funderar på denna:

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... x0-75.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Samt att lämna in min kamera för moddning. Jag är också lite osäker på om jag ska isf bara välja att ta bort IR-filtret eller om jag ska välja den andra versionen ”full spectrum”? Någon av dem så ändras fokus i kameran på något sätt? Eller det kanske inte spelar någon roll om man lägger in ett glas istället för IR-filtret eller inte?

Sen tänker jag på filtret. Är det L-extreme som gäller eller är denna IDAS-filter samma sak fast billigare?

Tack igen på förhand och tack för all hjälp jag får här!

Med vänliga hälsningar,
Nooben Filip
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Dual band filter?

Post by kribba »

Den här typen av filter är effektiva, hade ett förut. 600D är dock rätt brusig så du lär nog behöva kliva upp till 10-15 min subbar med
ett sånt filter d.v.s. ha bra guidning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Dual band filter?

Post by Juicy6 »

Jag använder Optolong L-enhance med framgång. Kan köra subbar på 5 minuter mot nebulosor där jag pga dålig himmel och mycket lokalt störljus bara klarar 30 sekunder utan filter. L-extreme har ungefär samma genomsläpp men är väl lite smalare. I alla fall är dessa filter räddaren i nöden för oss som fotar från ljusförorenad miljö.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Dual band filter?

Post by Miska »

IDAS D2 LPS (https://www.firstlightoptics.com/light- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;) är ett riktigt bra filter inom storstadsområden om man bor i hög Bortle-klass. Den ska enligt tester reducera både halogen och LED-ljus.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Dual band filter?

Post by MartinS »

Hej Filip,

Jag har ett dual narrowband filter från Cyclops optics för clip in filter för canon 600d. Jag funderar på om jag skall sälja det. Beroende på hur snabb din tub/lins är så kan detta vara ett bra alternativ. Har haft lite problem med att Ha och OIII inte hamnar i samma fokalplan, detta blir först tydligt när man använder snabb optik som t.ex. samyang 135 vid f2.0.

Se exempelbild där dlsr och dual NB filter har använts. http://astronet.se/view_image.php?id=5671

/Martin
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Dual band filter?

Post by bootz_98 »

Wow Martin! Fantastisk bild!
Om du tänker dig att du ska sälja filtret så får du jättegärna säga till! Jag har en f/5 (Newton SkyWatcher 150/750)! Vad kan man ta för längd på subbarna på en vanlig DSLR? 4 minuter kanske?
Martin, skicka gärna PM till mig!

/Filip
Post Reply