Ser detta ok ut?

Post Reply
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Ser detta ok ut?

Post by Betelguse »

Lite synpunkter tack.
Stackade 22x300s bilder med darks i DSS. Bilden är enbart autostretchad och färgkallibrerad i Pixinsight, inget annat.
Använde duobandfilter LeNhance. Det var nästan fullmåne igår samt att det var en del dimma. Guidning var ganska bra hela tiden.
Är detta vad man kan förvänta sig av ca 150min exponering? Hur tycker nu stjärnor osv ser ut? Kan man se nån form av fel avstånd eller liknande i bilden?
Hade själv förväntat mig liiite mer detaljer och skärpa/kontrast och mindre brus kanske. Men har för mig at NGC7000 är lite knepig och ljussvag sedan tidigare försök. 150min kanske är för lite för att få till något vettigt?
Attachments
Autosavestretchar o kallibrerad.jpg
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ser detta ok ut?

Post by micke187 »

Tycker de ser riktigt bra ut för att bara vara autostrechad. Med lite mer arbete så kan du nog få upp kontrasten ännu mer.
Tycker också de ser riktigt krispigt ut i detaljerna med så :)
NGC7000 är relativt enkel att fota eftersom signalen från HA är riktigt stark i det området.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Ser detta ok ut?

Post by Betelguse »

micke187 wrote:Tycker de ser riktigt bra ut för att bara vara autostrechad. Med lite mer arbete så kan du nog få upp kontrasten ännu mer.
Tycker också de ser riktigt krispigt ut i detaljerna med så :)
NGC7000 är relativt enkel att fota eftersom signalen från HA är riktigt stark i det området.
Ok. Tack för input. Då har jag väll fått till avstånden som jag ska, och autofokusen funkar oxå bra samt guidningen :). Det är ju skönt att veta :)
Tror det var du som rekommenderade tuben jag köpte va?
Jag är tämligen ny vad det gäller Pixinsight, skaffade det för nån vecka sedan bara. Sitter o kollar youtube för att lära mig.
Planen är ju att använda en reducer för att kanske få med lite mera data i framtiden. Väntar på att den ska komma hem bara :)
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ser detta ok ut?

Post by micke187 »

Ja stjärnorna ser fina ända ut till kanterna så de har du fått till bra. Och stjärnorna ser runda och fina ut så guidningen och polinställningen verkar va bra också.
Mm kan kanske stämma att ja gjorde. Verkeligen en bra tub för pengarna :)
Ah då har du att göra ett tag :green: Ju väl man börjat lära sig PI så är de inte mycket som slår programmet riktigt grymt bra är de!
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Ser detta ok ut?

Post by Miska »

Jag tycker det ser naturligt ut. Ökar man för mycket med kontrast så kan det bli allt för skrikigt i tonerna.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ser detta ok ut?

Post by kribba »

Fin början :good:
Tips ta mer data och addera ihop i Pix, så får du en ännu bättre bild.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply