Använda två kameror för RGB och smalband

Post Reply
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Använda två kameror för RGB och smalband

Post by Betelguse »

Fick för mig att sälja min kamera och köpa en ny. Vet inte varför egentligen då jag tycker den jag har fingerar bra. Det är en ASI 294MC.
Gick nu i tankarna att kanske investera i en likadan fast monokrom. Den nya ASI 294MM. Amvända MC varianten för RGB, stjärnor och galaxer. Sedan byta kamera och köra kompleterande bilder med HA, OII eller kanske bara LUM för ljussvaga galaxer för att öka på signalen. Jag skulle ju egentligen inte behöva investera i ett filterhjul då utan bara ett filter för HA och ett för OIII och använda filterslidern jag har...
Får ju bilder med samma upplösning från båda. Borde vara en enkel sak att kombinera dessa i pixinsigt sedan..

Vad tror ni? Är det en konstig väg att gå att använda två kameror istället för ett filterhjul? Ett filterjul med bra RGB-filter kostar ju nästan vad den kameran jag har är värd...
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Använda två kameror för RGB och smalband

Post by kribba »

Inte så vanligt, men förekommer att en del kör med två teleskop och två kameror på samma rigg t.ex. en lum och en färg.
Du får ju dubbelt så mycket data per tidsenhet. Nackdel är väl att det blir tyngre och behöver en montering som grejar det.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Betelguse
Posts: 113
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Använda två kameror för RGB och smalband

Post by Betelguse »

Min tanke var att byta kamera på teleskopet efter behov. Köra RGB i början, med eller utan ljusförorenings-filter(beroende på vad och vartifrån jag fotar)
Sen byta kamera och filter för att lägga till en bättre signal av Ha på en nebulosa tex. Eller kanske köra LUM för att få lite mer detaljer o signal på stjärnhopar/galaxer..
Fotar jag smalband på färgkameran så kan det vara trevligt att lägga till lite mer data i OIII kanalen tex för att få fram lite mer färg.

Det känns som man skulle spara mycket tid med detta att kunna fota RGB i en sväng.. Sedan bara komplettera med det man tycker är nödvändigt med den monokroma"bättre" kameran... Bilderna jag får idag med min 294MC är ju ändå ganska ok. Fast ibland känner jag att man skulle vilja komplettera med något.
Post Reply