Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post Reply
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by skygazer »

Hej!

Här kommer en del frågor, men är öppen för att lära mig av er experter och dem med erfarenhet.

Idag har jag en Losmandy G11 Gemini 1. Tillsammans med detta använder jag mig av Celestron C9,25 Edge och TMB 80/480 mm apo.
Planerar att monetera min TMB på G11 och påbörja min resa inom astrofogografering. Först skall tubringar inköpas till TMB då jag ej har några som passar G11.

Här kommer er möjlighet. Kom med tips och ideer hur ni skulle gjort om ni hade möjligheten att utgå med denna utrustning. Mitt mål att är att behärska G11 tillsammans med TMB 80 mm för fotografiering. Kommer högst troligt att börja resan med en DSLR, typ Canon 6D. Till detta behöver jag guidkamera, mjukvara, m.m. När väl tekniken är under kontroll, kommer jag att köpa en dedikerad astrokamera. Även intresserad av att kunna använda mig av min C9,25 för mån/planetfoto. Under tiden som jag lär mig och köper in "prylar", bygger jag en utemiljö för astrofogofrafiering nu under våren.Teleskop kommer ej att vara fast monterat utan tas in och ut. Observatorie är planerat längre fram.

Vad hade ni valt för att få en bra start.

* Val av guidkamera, kanske en kamera som både kan guida och fota planeter/månen?
* Tubringar
* Dedikerad astrokamera. (Lutar åt mono då denna har bäst känslighet)
* Planerar även inom kort att köpa ytterligare teleskop/objektiv.

Stort tack för hjälpen!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by kribba »

Bra att du tänker börja med din 80mm refraktor, väldigt bra och förlåtande till nybörjar foto :good:
Har du redan en DSLR så hade jag börjat med den. Om du inte har så skulle jag snarare direkt
överväga en kyld astrokamera. Dels behöver du bara köpa en gång och dels är dom helt överlägsna en DSLR.
Betydligt mindre brus och högre känslighet i röda området och den viktiga emmisionslinjen Ha ( som nebulosor oftast mest lyser i ).
Färg eller mono skulle jag säga beror lite på var du bor ( mängd ljusföroreningar ) och hur intresserad du är av bildredigering?
Lätt att glömma bort att halva arbetet med en astrobild är efter att du fotograferat klart. Färgkamera är klart lättare att komma igång med,
men mono ger i förlängningen överlägsa möjligheter i efterbearbetningen. Man ska oxå komma ihåg med köp av mono att filtrena som måste köpas separat
kostar ofta lika mycket som kameran ( så det blir bra mycket dyrare än färg ).

Bra färgkameror nu ( utan ampglow ) = ASI533,2600
Bra monokameror nu = ASI1600,294,2600
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by hellbom »

Den verkar inte finnas längre ASI533 "This product is no longer stocked and therefore cannot be purchased until further notice."
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by Shimonu »

hellbom wrote:Den verkar inte finnas längre ASI533 "This product is no longer stocked and therefore cannot be purchased until further notice."
Var kollar du då?
Här finns den till exempel, ready for shipping in 24h
https://www.astroshop.eu/astronomical-c ... or/p,64309" onclick="window.open(this.href);return false;
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by skygazer »

Tacksam för alla svar!

ASI ZWoptical tycks många välja idag. Känner att jag måste lära mig om vilken kamera som passar med rätt teleskop samt dess för och nackdelar.

Funderat flera tillfällen på följande fråga.
En mono kamera fungerar att fotografiera vid fullmåne då denna kan filtrera bort "störande" ljus och himlen blir "ljus". Samma sak gäller fotografiering vid stora ljuföroreningar som uppstår i en stad. En fråga som då dyker upp är varför man inte kan fotografiera optimalt på sommaren i Sverige med en mono kamera. Sant att det är ljusare himel, men borde inte mono kamera med rätt filter fixa detta? Eller tänker jag fel här?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by kribba »

Även en monokamera påverkas i högsta grad av månen och ljusföroreningar så är inget magiskt trollspö, men är lättare att filtrera bort
ljusföroreningar. Sen om du plåtar nebulosor så kan du välja väldigt smala smalbandsfilter ( 3nm ) som i högre grad skär bort ljusföroreningarna
( dessa filter kommer dock med en prislapp som i synnerhet nu under pandemin är väldigt hög ). Finns dock duo och triband smalbands filter
till färgkamerorna som gör samma sak och bra, dock inte lika bra som mono. Inget filter i världen grejar dock en svensk sommarnatt i juni/juli :D
Men du kan börja tidigare med mono smalband under sommarhalvåret än med OSC ( beror på var du bor i landet när det börjar funka ).
QHY är ett bra alternativ oxå till ZWO.

På grund av seeing brukar man säga att det är optimalt om kameran har dubbla upplösningen mot seeing ( ofta 2-3 kanske i Sverige ) så
svårt att vinna mera detaljrikedom i bilderna än runt att en pixel i kameran motsvarar 1-1,5 bågsekunder. Om du vet teleskopets brännvidd
och kamerans pixelstorlek kan du räkna här;
https://astronomy.tools/calculators/ccd_suitability" onclick="window.open(this.href);return false;

Så på din refraktor där kan du ha mindre pixlar än vad du bör ha på din SCT.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by Datarolf »

DSLR och refraktor med måttlig brännvidd är en bra inkörsport till astrofoto med teleskop. Du skulle nog rentav kunna prova utan autoguidning med exponeringar upp till 1 minut. DSLR:en måste stödja "Live view" för skärpeinställningen och det är praktiskt om den har vinklingsbar skärm. Ett ljusföroreningsfilter (triband som Kribba nämner) fungerar bra med en DSLR och kan vara en vettig investering om du bor i eller nära någon tätort.

Jag har ingen rekommendation på guidekamera, kan bara berätta att jag själv använder en Starlight Express Lodestar guidekamera på ett Orion 50mm miniteleskop som guideskop med bra resultat. Använder andra kameror för planetfoto, men det kan nog gå att hitta någon combo-variant. Guideprogrammet är PHD2, men det förefaller vara en självklarhet som de flesta använder.

När det gäller datorstyrning av olika slag är det bekvämast att befinna sig i en så ren Windows-miljö som möjligt, om du kör med en bärbar PC. Vill också slå ett slag för att du tidigt tittar på styrprogram för kamera, teleskop, kommande filterhjul mm. Jag använder Sequence Generator Pro (SGP) som jag tycker är bra, men det finns andra att välja på. Som sagts ovan tar ofta efterbehandlingen av bilderna lika lång tid som själva exponerandet, så även här är det bra att tidigt hitta vettigt program. Själv använder jag Pixinsight som nog klarar det mesta, men det tar ett tag att bekanta sig med.

Lycka till med fotograferandet!

Rolf J
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by Bengt »

Har ju haft snarlik utrustning som du med g11 och började med mindre refraktor.
C11 tar lite tid komma underfund med.
Min erfarenhet är att inte snåla med bra upphängningav guidetub. Rejäla tubringar som inte flexar. Off axis testa jag men det tyckte jag strula mer.
Jag har hållt mig till starligt xpress prylar vad gäller mono ccd och en lodestar guidekamera. Starlight har under de år jag hållt på haft suverän support .

Ingen aning hur andra märken är på den fronten
Tycker du klokt i börja med liten 80 refraktor .
Ända bekymret kan bli med stor sensor är lite bönstjärnor i hörnen om man inte har en refraktor lösning med mycket bra plant bildfält.
Bengt
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by hellbom »

Jag är glad idag inte har börjat med dyra CCD kameror då. Har en 80 cm ED refraktor och en Maksutov 127 mm. Min första var för några år sedan Celestron Nextimage 5MP tillsammans med min Newton 130 mm, det blev inte så bra. Men visste ju det var inlärning för mig att förstå astrofotografi, så jag är inte alls besviken. Allt går ut på lära sig astrofotografering och många utmaningar. Jag är glad inte köpt en eller några till CCD astrokameror på vägen. ZWO ASI har växt till mycket intressanta produkter. En av bästa produkten som finns för amatörer är ZWO ASI AIR, som använder ASI CCD kameror till en enkel konfigurering. Jag förstår att det är endast ASI CCD endast går att använda ihop med ASI AIR. Så är det med konkurrensen i marknaden. Men mycket smart och bra utvecklad produktioner till amatörer till rimligt pris tror jag, det ser ut så. Jag tror själv köpa ASI produkterna, ser ut vara bra framtidssäker utveckling. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
skygazer
Posts: 68
Joined: 2007-02-05 20:29:26

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by skygazer »

Fantastiskt roligt med så många svar!

Astrofoto blir defenitivt 80 mm apo det primära valet. Enklare generellt. Kommer längre fram att köpa större refraktor, troligen 4-5"
Svårare med lång brännvidd som på C9,25. Dock är denna bra för planet och månbilder. Tagit många fina bilder med min mobil och C9,25.
Skall köpa en reducer/corrector till refraktorn, och på så sätt även få lägre brännvidd. Med ca 0,8X kommer jag ned till ca 380 mm och bedömer att med denna kunna få med de större objekten.

Har börjat att mail-konversera med Teleskope Service och de är duktiga tycker jag. Kommer troligen att börja köpa tillbehör kanske varje månad, och på så sätt hinna lära mig alla bitarna i lagom takt. Mitt arbete tar dock mycket av min tid, och har inte så mycket över av den varan, men är fast besluten att komma igång.

Min plan är även att köpa en portable montering, typ iOptron SkyGuider PRO/Skywatcher Star Adventurer. På så sätt har jag möjlighet att resa mer.
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Börja med astrofotografering. Tips och råd av mästarna

Post by hellbom »

Brännvidd betyder mycket. En tub med kort brännvidd är för deepsky och lång brännvidd är för planet o månen :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Post Reply