Andromeda, utan tracker och äldre objektiv

Post Reply
nick_
Posts: 2
Joined: 2021-01-31 16:52:43
spamtest: JA

Andromeda, utan tracker och äldre objektiv

Post by nick_ »

Tagit bild på Andromeda med min Sony a6000 och ett äldre/billigt Tamron 200mm f/3,5 objektiv.
M31.png
Är rätt nöjd för att vara första bilden och till ett ganska snålt pris, men tycker att det var lite väl mycket noise i bilden efter att ha stackat den i DSS, och även att stjärnorna ser lite utsmetade ut. Det blev ungefär 1700 bilder innan batterierna tog slut, plus runt 90 darks, flats, och bias. Funderar på om jag ska börja med att lägga pengarna på en tracker eller ett bättre objektiv? Tänker att det blir mindre noise med en tracker, men att stjärnornas utseende beror på objektivet möjligen?
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Andromeda, utan tracker och äldre objektiv

Post by Jonas »

Ärligt talat kan jag inte se någon användning för detta objektiv, gällande astrofoto.

Du har lyckats bra med punktformiga stjärnor men du har troligtvis använt korta exponeringstider. Det räddade bilden.
Bra resultat trots dåligt objektiv!

Mitt förslag är att du köper ett bättre objektiv. Det finns många bra, äldre, objektiv på begagnatmarknaden. Om man vill hålla ner kostnaden, ska man söka efter högklassika M42-objektiv.
Tokina AT-X, Vivitar Serie 1, Pentax Super Takumar och Fujinon EBC är objektiv som ofta håller hög klass. De två sistnämnda fabrikaten kan vara svårt att få tag i till rimliga priser eftersom de ofta är eftersökta.
Makroobjektiv (av ovanstående fabrikat) har ofta ännu bättre kvalitet men är ofta lite dyrare.

Jag har under många år vaskat fram en bra samling kvalitetsobjektiv på Tradera men, märk väl, intresset av dessa objektiv är större idag än för några år sedan. Äldre kvalitetsobjektiv börjar bli dyra nu men med lite tur kan du ropa in ett bra objektiv till ett acceptabelt pris.

Vad gäller tracker, tycker jag absolut du ska skaffa en sådan - när du fått tag på ett bra objektiv!
Du kommer tyvärr inte att få bättre bilder med nuvarande objektiv.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
nick_
Posts: 2
Joined: 2021-01-31 16:52:43
spamtest: JA

Re: Andromeda, utan tracker och äldre objektiv

Post by nick_ »

Mjo, det blev många 0,8 sekunders exponeringar.

Okej, men då får trackern vänta lite och det blir att leta bättre objektiv först! Hade kollat lite på ett super-takumar 135mm faktiskt, men kanske ev. blir något nyare också.

Star Adventurer modellen som jag kollat på verkar för övrigt vara slut på de flesta ställen just nu.
Post Reply