Sigma 50-150 f/2.8 på en gammal Unitron/Meridian vintage-montering

Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Sigma 50-150 f/2.8 på en gammal Unitron/Meridian vintage-montering

Post by Zeke Varg »

Eftersom jag inte har en portabel star tracker så testade jag att montera min Nikon d5300 med ett Sigma 50-150 f/2.8 objektiv på min uråldriga Unitron/Polarex/Meridian montering med tillhörande 220V-motor. Då jag bor mitt i en förort på Hisingen så får jag hålla mig till godo med skogspartiet som ligger på promenadavstånd. Till motorn använde jag en spänningsomvandlare och ett 12V "mc-batteri" (båda från Biltema). För att få en någorlunda polinställning använde jag min 8*50 sökare som hör till min GSO reflektor. Sökaren drag jag fast i monteringens fäste med mha buntband. Monteringen såg jag till att sätta i korrekt latitud vinkel hemma i lägenheten (+57.5).
Huvudet, kameran etc gick ned i en ryggsäck och träbenstativet fick jag kånka på. (totalt dryga 15kg) Stället jag står på har väldigt fri sikt, men är extremt ljusförorenat. Tog ca 15 min från jag var framme tills jag var igång och plåta, då jag fick polstjärnan i sökaren med en gång och därifrån justerade jag latitud och azimut tills polstjärnan låg i samma position som i appen "polarfinder". Men jag har tyvärr ingen fjärrutlösare till kameran, så jag kunde inte köra bulb, utan fick köra på 30sek och då det dels är extremt ljusförorenat plus att det igår var fullmåne (95%) så var det inte dom bästa förutsättningarna.

Siktade på Andromedagalaxen som jag hittade enkelt med hjälp av monteringen Ra och Dekl-cirklar. Batteriet blev tomt på bara drygt 2 timmar, men tog ca 200 bilder plus darks, varav jag stackade 70 * 30s ISO 250 i DSS som jag försökte göra nåt av i Photoshop (utan att ha en aning om vad jag sysslar med) . Skall köpa en fjärrutlösare så jag kan låsa den på bulb-läget. Frågan är iof om det går att ta längre bilder än 30sek med sån usel natthimmel?
Hur som helst så är detta första gången jag testar att fota utan teleskop, men jag kommer definitivt att gå testa detta igen, hoppas att man slipper fullmånen nästan gång... :)
Attachments
M31 70*30sek, Sigma 150mm f/2,8, ISO 250, Nikon d5300
M31 70*30sek, Sigma 150mm f/2,8, ISO 250, Nikon d5300
Unitron/Meridian-montering
Unitron/Meridian-montering
Status: Blåbär. (nyuppväckt)
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Celestron Neximage 5 samt en gammal Canon 350D
Antikviteter:
Refraktor Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Post Reply