Behöver råd gällande astrofotografering

Post Reply
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Behöver råd gällande astrofotografering

Post by Mille »

Hej

Jag har börjat testa astrofotografering och har lite frågor. Min utrustning är

Star adventurer med william optics wedge
Canon 600D omoddad
William optics space cat

När man Polar alignar hur exakt behöver det vara med denna utrustning? Vad jag förstår blir det en brännvidd på 400 mm (space cat 250 mm x 1.6 för canon DSLR)
Och en fråga som hänger ihop med denna. Polar alignar man sen sätter på star adventurer eller sätter på den och polar alignar medans den är på? Jag gör ju PO manuellt genom att använda Sky watcher appen och placerar polstjärnan enligt den. Finns det en mer exakt sätt? När jag kör 60 sek exponering är det tydliga star trails. Ska det vara så? Behöver jag köra kortare exponeringar? Toppen om någon här har lite tips och trix.
ABB28C70-0393-457E-A90F-EFF5C39EDF55.jpeg

Med vänlig hälsning,
Milad
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by kribba »

Jag brukar pol align innan jag startar Star Adventurer, fast det kvittar nog igentligen. 250mm är relativt lång brännvid på denna montering,
själv håller jag mig oftast upp till hälften ungefär. Finns guide port, så ska du börja köra flera minuter ( vilket är önskvärt oftast ) så
kanske du bör titta på att köpa ett guide skop och nån billig guide kamera typ. ASI120m . Teleskope Express säljer en dual skena så
kan du ha kameran och guide teleskopet bredvid varandra. Du skulle då kunna köpa mjukvaran Sharpcap som har en elektronisk pol align
funktion ( i detta fallet blir det via guide teleskopet ). PHD går oxå att gratis köra "drift align" via, är lite krångligare men blir
oerhört exakt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by Mille »

Hej

Tack för svar. Vill helst inte ge mig in på guidning då det känna overkill för en SA. Så det är kört att fota 1 min med space cat utan ytterligare utrustning? Någon annan som har erfarenhet av denna setup?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by kribba »

Utvecklas du i hobbyn så kommer du landa i guiding för eller senare, tillför bara positiva grejer. Ett guide skope går oxå att flytta över till en tyngre montering och större teleskop/linser. Största nackdelen är att du måste ha med dig en laptop eller padda , men precisionen ökar enormt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by Mille »

Ok. Och hur bra funkar det med en STar adventurer? Kan Jag har kikat på Asi120 med tillhörande guidescop och asiair pro. Behöver väl el till asiair pro enheten? En padda har jag. Kan jag komma upp i flera minuters guidning då med star adventurer?
User avatar
Rommen
Posts: 571
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by Rommen »

Mille wrote:Ok. Och hur bra funkar det med en STar adventurer? Kan Jag har kikat på Asi120 med tillhörande guidescop och asiair pro. Behöver väl el till asiair pro enheten? En padda har jag. Kan jag komma upp i flera minuters guidning då med star adventurer?
Jag har testat ASIair Pro med det kitet du nämner på en iOptron Skyguider Pro(motsvarar din tracker) med en FF och 400mm upp till 15min.
Ok på 15min (jag har bara gjort det en gång och två bilder)
Och bra på 10min.
Men jag brukar ändå bara köra Max 5min pga jag hellre just nu vill ha fler bilder än superlånga tider.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by Mille »

Ok det låter ju som att med guidning blir det en helt annan nivå. Jag tänker 2-3 min och ca 2 tim exponering totalt. Bara att öppna plånboken och slå till på en guidning utrustning:) tack för input.
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Behöver råd gällande astrofotografering

Post by Mille »

Hej

Undrar också kring Asiair pro. Polar align blir väl oerhört enklare med den? Sett på youtube att man kan göra det mycket exakt med inbyggda mjukvaran? Funkar den lika bra med star adventurer?
Post Reply