Djuprymdsobjekt för lite sämre montering

Post Reply
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Djuprymdsobjekt för lite sämre montering

Post by bootz_98 »

Hej igen!
Nu har jag nästan allt jag vill ha (moddad dslr-kamera, 150/750 PDS, en bra komakorrektor, L-pro-filter, ASIAIR PRO, autguidning och till och med autofokusering och värmeband!) förutom att jag fortfarande väntar på min eq6-R pro (vilket verkar kunna ta ett tag. Beställde den 2 februari och har inte ens fått en prognos om när den kan tänkas komma. Preliminärt stod det 15 mars när jag beställde den men vi får se...). Nu undrar jag litegrann:

Ska jag försöka så länge att ta bort litegrann och bara ha det mest nödvändiga för att inte påfresta min eq3 pro synscan? Jag har vridit hela teleskopet så att autoguidning och kamera pekar inåt (tar bort lite av momentet så att det förhoppningsvis stabiliserar litegrann). Ska jag skippa komakorrektorn (den är rätt tung) och kanske autofokuseringen tills vidare?

Min andra fråga är vad man skulle kunna fota då med denna uppsättning? Bodes galax och cigarren kanske? Tror ni att man kan få något resultat av att kanske reducera subsen till 30 sekunder? Eller kanske m51? Jag är ju dessutom i en rätt ljusförorenat område...

Hälsningar,
Filip
Vildsvin
Posts: 15
Joined: 2021-02-09 10:26:45
spamtest: JA

Re: Djuprymdsobjekt för lite sämre montering

Post by Vildsvin »

Med min 8" newtonian på eq3 har jag o-trackat tagit kort på diverse olika kluster / orion nebulosan / m51 / leo triplets / andromeda etc så du lär ju inte bli missnöjd med din setup.
Då tar jag kort som endast är 0.5 - 2 sekunder(Ikke moddad dslr och mobil telefon).
Bodes har jag tyvärr inte provat(Pga av att jag inte funnit den ännu).
Class 6.
Post Reply