Hur avgör man tillräckllig exponeringstid per sub?

MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hur avgör man tillräckllig exponeringstid per sub?

Post by MartinS »

Ok då förstår jag hur du tänker. När man kommer upp i 20 min så blir det ju rätt jobbigt . Har själv aldrig jobbat med så långa exponeringar eftersom jag har cmos sensor och ganska snabb OTA/Optik.

Under kalla nätter blir kylning mindre viktigt. När jag använde min canon 650 för foto så märkte jag att dark noise blev ett betydande problem med sensor temp över 5 grader. Jag fotar från bortle 5. Som med allt annat så beror det på, om du ska stretcha dina bilder riktigt hårt så kan det kanske vara bra med darks. Men dessa måste vara ganska nära i temp annars finns ju risken att de istället introducerar mer brus.

Vissa kameror har vad som kallas amp glow där elektronik brevid sensorn värmer den lokalt. Detta är något jag även ser i min kylda asi1600 när jag stretchar hårt. Så därför kör jag darks trots att den är kyld. Upplever också att mina flats kalibrerar bättre när jag kör med bias och darks, kan vara så att jag gör något fel men har inte orkat bry mig eftersom jag har ett bibliotek med kalibrerings data.

Har inget rakt svar på dina funderingar men jag körde själv bias och flats när jag använde systemkamera. Tyckte att det blev bättre rent visuellt så testa om du ser någon skillnad. Kan tänka mig att dina darks kanske förstör mer än vad de tillför. I denna tråden kan du se vad en skillnad på 15 grader gör. I den "kalla" exponeringen ser man nästan bara amp glow.

viewtopic.php?t=16334
Post Reply