Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post Reply
User avatar
BjörnTyresö
Posts: 4
Joined: 2021-08-08 12:49:58
spamtest: JA

Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by BjörnTyresö »

Hej!

Helt ny här och hoppas någon har ork att hjälpa mig med några tips på en stjärnkikare.

Förutsättningar:

1. Budget max 4 000:-
2. Nybörjare (även barn vill kunna titta).
3. Plats: Balkong, 14 våningen i staden, nära skärgården. Ganska mycket "ljusföroreningar".
4. "Synfält" på himlen: Cirka NV 300 grader till Öst 100 grader.
5. Endast erfarenhet av att se på stjärnhimlen med ett glas konjak och cigarr i händerna varje lördag i många år ...

6. Bästa fördelen med refraktorteleskop kontra spegelteleskop och viceversa ur en nybörjares perspektiv?

PS. Tror mig ibland se "aktivitet" med min vanliga fält-kikare där någonstans i Tellus atmosfär. Fantiserar att det är amerikanerna och ryssar som bygger hemliga rymdstationer, ljusa symmetriska fenomen som rör sig. OBS även före jag rört konjaken ...
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by Shimonu »

Enklast att använda brukar vara refraktor för det krävs i princip inget underhåll. Ställ in fokus och titta. Reflektor kan kräva lite justering av speglarna då och då. Nackdelen för refraktorn är kostnaden, de blir snabbt dyra om man vill upp i storlek. En Newtonreflektor å andra sidan är relativt billig, speciellt med enklare stativ.

Som nybörjare och för observation kommer man vilja köra vanliga alt-az stativ, alltså enkel upp-ner-höger-vänster till skillnad från ekvatoriella stativ. Det innebär då också att man behöver lära sig stjärnhimlen, vilken stjärna är vilken och hur letar jag upp objekt att titta på som inte syns med blotta ögat?

Med budget på 4000 kan det vara lämpligt med ett mindre dobsonteleskop som denna:
https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... onteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;

Det får man placera på ett lämpligt bord eller annat och möjligen ha någon pall beroende på hur stora barnen är.

Som jämförelse kan jag också länka till ett refraktorteleskop i motsvarande storlek för att visa prisskillnaden. Här är det utan något stativ:
https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... 750-mm-ota" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller om man vill hitta refraktor inom budget inkl alt-az stativ:
https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... el-102-az3" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by DHEB »

BjörnTyresö wrote:PS. Tror mig ibland se "aktivitet" med min vanliga fält-kikare där någonstans i Tellus atmosfär. Fantiserar att det är amerikanerna och ryssar som bygger hemliga rymdstationer, ljusa symmetriska fenomen som rör sig. OBS även före jag rört konjaken ...
Det du ser är satelliter och rymdskrot. Det finns utöver 20000 både aktiva som inaktiva satelliter, samt ett ännu större antal raketdelar och annan mindre material i omlopp nära jorden. Större objekt i låga omlopp kan bli ganska ljusa, några även mycket ljusa. Även med blöta ögat ser man många av dessa objekt nästan jämt. Det är också mycket vanligt att man ser satellit gå igenom ockularfältet när man observerar. Detta är det du observerar.
User avatar
BjörnTyresö
Posts: 4
Joined: 2021-08-08 12:49:58
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by BjörnTyresö »

Tack för råden!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by kribba »

För visuellt är det bra med ett teleskop med så stor apertur ( diameter ) som budgeten tillåter. Då kan du se mer ljussvaga objekt.
Ofta landar man då i en Newton av kostnads skäl. På en balkong är nog ett AZ montering att fördra över en dobson så du kommer upp en bit.
Kolla även av begagnat marknaden. Ofta kan man hitta kanon prylar för en bråkdel av nypriset. Själv skulle jag inte köpa något under minst 6 tum.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
BjörnTyresö
Posts: 4
Joined: 2021-08-08 12:49:58
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by BjörnTyresö »

kribba wrote:För visuellt är det bra med ett teleskop med så stor apertur ( diameter ) som budgeten tillåter. Då kan du se mer ljussvaga objekt.
Ofta landar man då i en Newton av kostnads skäl. På en balkong är nog ett AZ montering att fördra över en dobson så du kommer upp en bit.
Kolla även av begagnat marknaden. Ofta kan man hitta kanon prylar för en bråkdel av nypriset. Själv skulle jag inte köpa något under minst 6 tum.
Tack!

En fråga till. När man kollar på YouTube-filmer från tillverkarna så står ofta många i väldigt obekväm ställning när de tittar i teleskopen. Ofta med böjd rygg, aj!

Är det svårt att få till det så man kan sitta och titta från en bekväm stol?

Hur gör ni som kollat mot stjärnhimlen i tusentals timmar?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by kribba »

Jag står men har en Schmidt-Cassegrain på EQ montering, mindre problem där.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by Shimonu »

Gör inte så mycket obsande själv men har sett och hört om speciella stolar för observering.

Bara en snabb googling, något sånt här:
https://www.planetguide.net/astronomy-chair/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by Hans Bengtsson »

Jag har alltid stått rakt upp och ner när jag observerar med Newton. På vintern tror jag det skulle bli mycket kallt att sitta stilla på en stol (om den inte har någon särskild uppvärmning).

Obekväm obsposition, som kan ge dobsonnacke, slipper man om man har Newton EQ på stativ. Okularpositionen kan man få praktiskt taget konstant exakt där man vill ha den. Detta förutsatt att man skippar polinställning och sätter latituden till mera bekväma ca 30 grader nord. Ett snabbt handgrepp låsa upp-låsa betyder att man kan rotera tuben så att sökaren och huvudokularet växelvis hamnar i optimalt läge.

Om man vill observera åt en helt annan del av himlen lyfter man bara utrustningen och sätter den åter i en position så att den blir mest bekväm för kroppen.

Funkar perfekt med Newton 4-8 tum, för större teleskop blir dobson ett mera realistiskt alternativ.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by anivision »

Shimonu wrote: Med budget på 4000 kan det vara lämpligt med ett mindre dobsonteleskop som denna:
https://www.astrosweden.se/sv/articles/ ... onteleskop" onclick="window.open(this.href);return false;

Det får man placera på ett lämpligt bord eller annat och möjligen ha någon pall beroende på hur stora barnen är.
Jag lägger min röst på detta teleskop. Pengarna som blir över kan användas för att köpa en laserkollimerare som gör injusteringen av speglarna enkelt att utföra.

Den hyffsat goda spegeldiametern gör att man kan använda ett ljusfilter för att ta bort en del av stadens bakgrundsljus för att få en lite tydligare bild av ljussvaga objekt.
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by davhei »

Angående stol så observerar jag alltid sittande med mitt dobson, har väldigt svårt att tänka mig något annat då jag uppskattar att vara så avslappnad som möjligt.

Använder en vanlig fällstol och har tre klassiska blå ”båtdynor” som staplade på varandra ger mig de extra centimeter som behövs för att kunna observera i zenit, då okularet är som högst. Använder dock oftast en eller två. Funkar fint.

När det gäller kyla på vintern har det inte varit ett problem att bli kall i kroppen. Kanske sittkuddarna hjälper en aning, men jag brukar helt enkelt ta på mig många lager. Händerna är värre, men sedan jag började använda handvärmarpåsar i handskarna revolutionerades mitt observerande vintertid. Fantastiskt skönt.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
User avatar
BjörnTyresö
Posts: 4
Joined: 2021-08-08 12:49:58
spamtest: JA

Re: Nybörjarkikare under 4 000 för– bor i staden

Post by BjörnTyresö »

Tack för alla tips och vilket sjysst forum detta verkar vara – lär sig en massa.
Post Reply