Förvaring av kabelsallat vid astrofotografering

Post Reply
Mika Emeth
Posts: 4
Joined: 2021-07-17 02:39:22
spamtest: JA

Förvaring av kabelsallat vid astrofotografering

Post by Mika Emeth »

Som fullständig nybörjare med astrofotografering undrar jag hur jag bäst förvarar all kabelsallat som uppstår i och omkring den riggade utrustningen. Nu har jag stoppat ned överflödiga kabellängder och kopplingar (mestadels cigarettändaruttag och deras adaptrar 12V) i en gympåse fodrad med plastpåse som hänger under HEQ-mounten. Det enda som sticker ut ur påsen är kablage kopplat till riggen och USB-huben till laptopen. All strömförsörjning är tänkt att tas från vägguttag (som även den är ansluten inuti gympåsen). Är detta en ohälsosam kabel- och adapterförvaring under en kall och frostig natt? Kommer kondens bildas därinne i påsen och det kortsluter ? Berätta gärna hur ni erfarna hanterar salladen.

/ Mika
User avatar
Frosth76
Posts: 4
Joined: 2021-08-29 01:04:16
spamtest: JA
Contact:

Re: Förvaring av kabelsallat vid astrofotografering

Post by Frosth76 »

Nu har jag inte riktigt kommit igång ännu, men om du har något som värmer i den där påsen så är det nog inte så bra. Jag tänker mig så korta och ändamålsenliga kablar som möjligt. Jag har börjat med en liten uppsättning på mitt teleskop och hoppas på att jag inte ska behöva få någon stor kabelsallad där under.
Attachments
20210917_005611.jpg
SkyWatcher HEQ5 Pro, SkyWatcher Evostar 80ED Pro, SkyWatcher Evoguide 50ED
Canon 60D, SkyWatcher 0,85x fokalreducerare, ZWO ASI 120MM Mini och ZWO EAF autofokusmotor
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Förvaring av kabelsallat vid astrofotografering

Post by hahied »

Ett vanligt sätt att hålla ordning på kablarna är att lägga kopplingsdosa för el 12V samt data USB nära optik/kamera. Jag använder för min del PegasusAstro USB3 hub samt för 12V Anderson Powerpole kopplingar och deras Rigrunner kopplingsdosa. På så sätt blir det bara två kablar, USB samt 12V, för matning neråt. Se bild.
Jag har alltid hela optik/kamera – systemet färdigkopplat och lyfter det som en enhet på/av monteringen.
Kabelhärva.jpg
//Hans
Mika Emeth
Posts: 4
Joined: 2021-07-17 02:39:22
spamtest: JA

Re: Förvaring av kabelsallat vid astrofotografering

Post by Mika Emeth »

Tack för svaren. Ja, t.ex. Pegasus Astro powerboxarna är en av lösningarna. Om jag t.ex. skaffar deras Ultimate Powerbox, vilket företag vänder jag mig då lämpligen till för att få nya USB-kablage + 12V -kablage i optimala kortare längder. Följer visst med en del kablage när man beställer powerboxarna, men de är tydligen onödigt långa

/ Mika
Post Reply