Passar moddad 500D?

Post Reply
Pleiades
Posts: 6
Joined: 2022-01-29 18:14:53
spamtest: JA

Passar moddad 500D?

Post by Pleiades »

Jag är väldigt mycket nybörjare när det gäller astro och skulle vilja prova att fota med en moddad kamera.
Såg en annons på en moddad Canon 500D och undrar om det är en passande kamera ?
Än så länge har jag bara kamera och Star Adventurer...
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Passar moddad 500D?

Post by kribba »

Alltid bättre med en moddad kamera. Men både sensor, brus och quantum efficiency tog ett steg uppåt från 600D ( går att hitta för ungefär samma pris som
500D ). Nästa steg uppåt hände vid 750/800D ( fast då blir det snabbt dyrare ). Nikon ( sonys sensor ) var generellt bättre än Canon under denna tidsperiod,
fast dom är svårare att hitta moddade.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Passar moddad 500D?

Post by AstroFriend »

Hej,
Du kan gå in på APT hemsidan. Där finns en bra översikt för Canon och Nikon kameror.

Canon 500D är en av de första med liveview. De kamerorna behöver bara USB kabeln för att styra den till skillnad mot de äldre som dessutom krävde en bulbkabel. De har också en temperatursensor dom mäter kamerahusets temperatur. Underlättar mycket när man skall matcha light bilder med darks. Man läser av temperaturen i exif datat, jag brukar lägga in det i filnamnet.

De senare modellerna har dubbelpixlar för att med fas detektion autofokusera under videofilmning. Låter ju inte så bra fast har inte hört någon erfaret någon negativ påverkan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Passar moddad 500D?

Post by anivision »

Jag hade en 650D som jag funderade på att modda, men jag sålde den då jag fick ett bra bud på den.

En stor fördel med just 650D var att fr.o.m. den modellen så var skärmen flip/utvikbar vilket gör det mycket enklare att använda LiveView utan att råka hamna i en vinkel där man behöver slå knut på sig själv.
Post Reply