Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

Hej! Jag har skrivit om detta nyligen men hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut mina fokusproblem?

Jag har en ny ZWO ASI 1600MM-Cool med ett 8 pos. filterhjul och ZWO originalfilter (LRGB+Ha, SII, OIII). Jag använder kameran med ett Samyang 135/2.0-objektiv.

Mitt problem är att jag inte kan få ett jämnt fokusplan eller runda stjärnor även om jag bländar ner till f/4. Om jag får stjärnorna skarpa i mitten får jag missformade stjärnor i motsatta hörn av bilden. Om jag justerar fokus för att vara bra i två hörn + mitten får jag långsträckta (radialt) stjärnor i de andra två hörnen. Se bifogad bild, autostretchad i Pixinsight.

Vad kan orsaka detta? Det borde inte vara ett distansproblem eftersom jag använder kameran + filterhjulet + ZWO EOS-adaptern för Canon EF-objektiv, som det ska vara.

Jag har testat objektivet själv med hjälp av Lonely Speck aberration test och det är knivskarpt kant till kant även vid f/2 på en fullformatkamera (6D).

Några idéer? Kan det vara så att kamerans sensor inte sitter helt plant? Kan man testa det på nåt sätt?

För att göra det hela ännu lite mer underligt så minskar problemet om jag använder Astrodon 3nm filter istället för ZWO original.
Attachments
L_7_2018-01-06_17-49-01_Bin1x1_300s__-20C.jpg
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Peter R »

Några idéer? Kan det vara så att kamerans sensor inte sitter helt plant? Kan man testa det på nåt sätt?
Hej Martin,

borde du inte kunna testa det om du sätter kameran i ett teleskop istället.
Då kan du också testa dina filter en och en genom att sätta dem i strålgången (dvs utan filterhjulet).
Som alltid när man felsöker bör man minska antalet variabler till ett minimum och bara ändra en i taget.

Lycka till

/*Peter
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by AstroFriend »

Hej,
Det syns väldigt tydligt i bilden du skickat med, är ju lite märkligt med tanke på hur liten din sensor är relativt en fullframe sensor som objektivet är konstruerat för.

Om du fotar utan filter som Peter föreslår fast med samma objektiv, hur blir det då?

Normalt brukar det vara sensorn som sitter lite tiltad när det beter sig som du beskriver, möjligen kanske filter som inte sitter helt rakt kan ge något liknande fenomen. Objektivet är ju inte konstruerat för extra glasbitar på de här ställena, men det ser du ju om du tar nya bilder utan filter. Blir hörnens fokusfel symmetriskt medans center är ok har du fel avstånd på sensor - corrector, kan ju bli lite extra av det eftersom du vid detta test inte har filtret med som du hade tagit med i beräkningen av avståndet enligt vad du skrev tidigare. Är dock fokusen mellan de olika hörnen osymmetrisk även utan filter borde det ju vara sensor som sitter snett. En felkälla kan ju vara det stora filterhjul du monterat på, är alla adaptrar åtdragna ordentligt på det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

Japp, alla adaptrar är åtdragna och både kamera och objektiv har egna hållare så det är ingen belastning på något.
Jag lutar också åt att sensorn sitter snett men imorgon ska jag göra test utan filter så får vi se.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Peter R »

Jag skulle tro att du har en tilt för stjärnorna på vänster sida strålar utåt som i diagrammet till vänster i den länk som Lazze hänvisade till nyligen i din Rosetta tråd, och på höger sida är de lätt bananformade:
https://stargazerslounge.com/topic/2713 ... nt-2971808" onclick="window.open(this.href);return false;

Zwo säljer en tilt corrector som verkar ganska hyggligt prissatt https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... t2-tilter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det kanske inte finns plats för en sådan i din optiska uppsättning.

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

Nej, det finns ingen plats för en sån. Och om sensorn sitter snett vill jag hellre ha det fixat på garantin.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by AstroFriend »

När du testar senare utan filter, ställ in objektivet på full bländaröppning så syns det tydligare.

I många adaptrar längst in mot kameran brukar de gå att rotera om man släpper på de tre skruvarna som låser mot konan. Jag har haft problem med sådana att de lätt hänger snett pga kamerans tyngd. Men du kan ju också amvända dig av rotationsmöjligheten när du testar. Om du får olika riktning på fokusfelet ligger tilten mellan där du roterade och kamera sensorn. På så sätt kan du leta dig fram till om det är kameran, någon adapter, filterhjul osv som orsakar felet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by ragge »

Jag är med på Peters analys - små bananer på höger sida och kraftiga radienter (nytt ord ?) på vänster sida indikerar ett tiltat fokusplan. När jag analyserade sådant med mina grejor hade jag stor nytta av en Bahtinovmask. Jag fotade en stark stjärna med exakt fokus i mitten av bilden, och flyttade sedan så att samma stjärna hamnade i hörnen.

Bahtinovmönstret kan även avslöja vilka delar som sitter för nära resp för långt bort. Se då till att få mönstret liggande i bild (ej stående), och att "kilen" i masken är vänd uppåt jämfört med kamerans "upp" i bild.
bahtinov.jpg
bahtinov.jpg (171.45 KiB) Viewed 6588 times
Det som avses ovan är att sensorn sitter för långt ut resp in relativt fokusplanet. På min TS Imaging Star 71 gick detta att lösa med justerskruvar. På Meade LX200-ACF med extern fokuserare kunde jag rikta upp fokuseraren i stället, men metoden funkade fint till båda två.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

Efter att ha tagit isär allt börjar jag misstänka att det kan ha funnits flex/tilt i kedjan trots allt. Det verkar finnas plats för lite rörlighet mellan objektivet och EOS-adaptern. Jag trodde att jag hade eliminerat det genom att säkra linsen med en teleskopring. Se bifogat foto. Men när man skruvar på skruvarna på ringen kan jag "rikta" objektivet i olika riktningar och något måste ju röra sig för att det ska bli så.

Jag tog isär allt, satte objektivet på kameran och placerade den vertikalt med kameran neråt. På så sätt borde det inte vara något böjmoment i adaptern. Sedan spände jag försiktigt var och en av skruvarna tills de knappt nuddade objektivet. När de alla var i kontakt gjorde jag en slutlig åtstramning. Nu hoppas jag att allt är utan tilt. Jag tog också bort ett av filtren i filterhjulet för att kunna göra några tester utan filter. Det tredje testet blir med kameran på min 150-PDS istället för med objektivet.

Återstår bara lite klart väder också...
IMG_9425.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by AstroFriend »

Jag tror det är vanligt man kan känna en viss "fjädring" i bajonetten. Det spelar ju ingen roll vid vanlig foto eftersom objekten befinner sig på alla möjliga avstånd. Men vid astrofoto är ju allt på i princip exakt oändligt avstånd optiskt sett.

Nu blev jag lite nyfiken, hur mycket måste Hubble teleskopet fokusera om när de observerar till ex. Jupiter vs stjärnor?

Vad tror ni, märks det någon skillnad?

Största problemet lär väl annars vara termiska variationer av teleskoptuben.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Juicy6 »

AstroFriend wrote: Nu blev jag lite nyfiken, hur mycket måste Hubble teleskopet fokusera om när de observerar till ex. Jupiter vs stjärnor? /Lars
Ingenting. Numera fokuserar HST bara om ca 3-5 mikrometer per år eftersom sekundärspegeln närmar sig primärspegeln pga att vattenånga fortfarande lämnar kompositmaterialet som håller den.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by AstroFriend »

Blev ju tvungen att göra en beräkning på fokus skiftet.

Om jag nu inte gjort något fel i beräkningen borde fokusskiftet bli 5,06 nm för oändligt relativt Jupiter när Jupiter är som närmast Jorden. Det lär inte ge något fel.

Enligt den här tabellen:
https://starizona.com/acb/ccd/advtheoryfoc.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Har mitt f/7 teleskop ett skärpedjup på ca 140 my. Stämmer bra med hur jag observerar hur fokus ändras med temperaturen och när oskärpa upplevs.

Hubble är ett f/23 och borde då ligga runt millimetern.

Antar att det är 550nm våglängd de gjort tabellen för.

Blir väl godkänt då att de inte fokuserar om Hubble.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

Skulle ni kunna bryta ut Hubblediskussionen till en egen tråd? ;)
Känns som risk för att ursprungsfrågan kommer i skymundan snart annars.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Ursäkta att jag föll in i andra tankar.

Hur är objektivet konstruerat, är det inner fokusering eller både roterar och förskjuts främre delen när du fokuserar?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fokusproblem med ASI1600 och Samyang 135 - hjälp mig felsöka!

Post by Martin F »

Absolut ingen fara Lars :) Ville bara styra upp innan det gick för långt på sidospåret.

Det borde vara innerfokusering för det varken roterar eller ändrar längd.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Post Reply