Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Oavsett vad man kommer fram till för kamera ccd eller dslr så ha ett kanske good enough tänk med är inte helt fel. Bättre grejor ger tyvärr inte alltid det mest produktiva resultatet .
Lite som välja största dyraste teleskop är inte alltid det smartaste .
Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Varför jag ställde frågan om mono + osc kamera var mest för att kunna minska vikten på fokuserar
Med min TS 107 refraktor är det ju inget problem med vikten men Newton ???
Då finns ju möjligheten att köra med lösa filter och tex TS filterkasset för snabbt manuellt filterbyte. Det väger mindre än 100g och bygger bara 15mm
Kan det vara ett bättre alternativ tro?
Sedan nästa fråga: 1.25 eller 2 tum filter . Just nu lutar det åt en ASI1600 kamera men vad framtiden har i sitt sköte vet jag ju inte. Kanske bättre att satsa på 2tum fast dom är ruskigt dyra
Vad säger ni som har erfarenhet?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Vilket filter du måste ha är något du för kolla med den du köper den från . Det måste vara rätt avstånd mellan sensor och optik och i vissa fall får man filtervinjetering med 1,25 i andra fall klarar det sig utan behov av 2" På min sxv-h18 är det med nöd och näppe det går med 1.25 filtervinjeteringen syns tydligt och efter flat försvinner det mesta . Bästa till min ccd är 2"

Bengt
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Lazze »

Mina 2 ören.

Det fungerar säkert jättebra med RGB från färgkamera och L från en monokamera med tanke på vilka fina bilder man kan ta bara med en färgkamera. Tror att Olly Penrice som skriver mycket på SGL gör det ibland och hans bilder är i toppklass.

Om man använder samma teleskop får man tänka på att olika kameror har olika avstånd till bildsensorn.
Använder man en korrektor måste man ofta hålla ett bestämt avstånd mellan den och sensorn vilket gör att man måste fibbla med adaptrar och det brukar innebära att man måste justera vinkeln mellan kamera och teleskop. Krångligt om man som jag har allting fäst med gänga och inte fästskruvar som tillåter rotation av kameran.

Jag har funderingar på att göra just L/smalband med en kamera och RGB med en annan men det kräver 2 monteringar om man inte kan montera båda teleskopen på samma.

All binning med CMOS blir mjukvarubinning. Jag har ändå valt att göra det i kameran på min CMOS eftersom det spar mycket filstorlek på datorn.

En kompromiss mellan 1.25" och 2" filter är att välja 36 mm omonterade.

/Lasse
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

I mitt fall skulle jag använda samma typ av kamera en ASI1600 MM och en ASI1600MC kamera. Då är ju avståndet till sensorn samma i båda kamerorna.
Jag får hoppas att sensorerna sitter rakt i båda kamerorna så den enda ev justeringen blir för om fokuseraren inte skulle sitta rakt och då räcker det med en vinkeljustering. Avståndet till Comakorrektorn blir då samma för båda kamerorna och Comakorrektorn går bra att rotera i fokuseraren.
Finns det adaptrar för omonterade 36mm filter för snabbyte utan att använda filterkarusell?
Om man kan köra med 2x2 binning när man kör RGB med CCD och filter för att spara tid så kan ju inte en OSC kamera vara sämre i upplösnng och man bör då kunna få samma slutkvalitet med mono för L och OSC för RGB som med en mono med filter för LRGB.
Däremot måste man väl ta darks för båda kamerorna men istället bara en flat för varje kamera, och Dark filerna tar man väl inomhus med en nerkyld kamera
En annan sak jag undrat över är readoutnoise och även Dark noise när man kör med ren LRGB och mono. Adderas inte detta brus då från alla filer jämför med en DSLR eller OSC kamera? eller....
Ja det är mycket att tänka på innan man investerar.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Du vinner inte direkt nått på och binna en Asi1600
om jag tolkar Bengts länk och vad jag läst på Cloudy Nights.
Är i princip samma sak som att skala ner bilden till
halva upplösningen i Photoshop ( bruspixlarna blir mindre
och mixas , men man vinner ingen exponeringstid, rätta
mig om jag har fel här ). Jag hade fortfarande köpt
filter istället för en extra OSC om jag skulle lägga
ut degen. Oavsett hel mono eller hybrid teknik
så lär du ju få lika mer komplicerad efterbearbetning
om man jämför med köra enbart DSLR/OSC.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Har lite svårt se mer än nackdelar på att inte köra filtersnurra som bättre skyddar filterna mot damm. Ställer till förfärligt skifta filter ur flat bilderna synpunkt på annat sätt .

Jag har på min fullformat ccd relativt ofta faktiskt även kört bin. 2x2 även i L sen binning 4x4 i rgb . På framförallt smalband är det en stor fördel kunna korta exponeringstiden . Finns ju även möjlighet välja bin 3x3 relativt ofta i programvaran .

Dark tar man i olika temp och binnig men det är inte alla ccd kameror som klarar gå ner i-25 en varm sommarnatt . Så de har jag samlat ihop ute i början av säsongen .
Bias är ju även något som behöver tas.
En fördel när man har fast obs är man behöver inte ta flats vid varje fototillfälle om kameran sitter kvar .
Min erfarenhet är ofrånkomlig rotering vid olika fototillfällena och stackning av dessa bilder kan vara struligt ibland. Hade definitivt valt en ccd med en snurra om det inte sitter i ett fast observatorium .

Själva poängen med att binnna är att öka mängden data och minska bruset .

Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Ja då är ju frågan om man ska köpa en CMOS lamera eller en gammal hederlig CCD med tanke på binning.
Fast CCD:n blir både dyrare och tyngre.
Såg att ASI hade en 7pos 36mm filterkarusell som bara väger 400gram och filtren hamnar bara 10mm från sensorn. Den borde ju kunna fungera bra även för min Newton.
Är det någon som vet vad omonterade 36mm filter väger. Om man har en 7pos karusell så kanske det är lättare med omonterade filter eftersom man inte behöver byta dom så ofta.
Vad säger ni som har erfarenhet om detta samt CMOS eller CCD?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Läste nån stans om det stämmer att Sony planerar
att lägga ner tillverkningen av CCD o enbart
köra CMOS framöver. Skulle väl vara logiskt
då varenda stillbild/videokamera till
konsument idag är CMOS.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Lazze »

En filtersnurra känns som ett måste om man ska fota smalband. Ser man till att stoppa i rena filter, ha en ren sensor och inte behöver ta av grejorna från teleskopet så kan man återanvända även flats många gånger. Jag brukar kunna köra mina i 2-3 månader innan det dyker upp nya dammfläckar.

Som skrivits tidigare så är inte binning till någon mer nytta på en CMOS än att få ner filstorleken. Med min uppställning får jag 0,29"/pixel så jag binnar ändå för den upplösningen har jag ingen nytta av.

Jag använder en Starlight filtersnurra med 7 st omonterade filter och det är en mycket bra kombo för att ha en smidig hantering. Jag har grejorna i min sommarstuga så kan inte väga dom nu men filtren väger väldigt lite.

Jag är inte lika negativ till att använda en färgkamera som komplement som andra men har du en DSLR så tycker jag du ska prova konceptet först innan du bestämmer dig för att lägga ut pengar. Eftersom jag har kvar en original QHY8 förutom min Canon 450 så är det enkelt för mig att testa. Du har inte funderat på att köpa begagnat?

/Lasse
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Visst kan jag tänka mig begagnat med en begagnad CCD kamera är ju nästan lika dyr som en ny CMOS
Det lutar väl åt att bli en ASI 1600MM Pro + ZWO EFW 7x36mm + Baader CCD Filterset II 36 mm omonterad.
Med mina två teleskop får jag en upplösning på mellan 0.77 och 1.2 vilket väl bör gå bra.
Såg att ZWO hade filterset som var betydligt billigare men är det någon som provat dom och kan säga om dom duger eller...
Vad tror ni som är erfarna fotografer? Kan detta vara ett bra insteg i monokameravärlden?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Jag startade en tråd på Cloudy nights i våras om
mono kontra osc . Vill minnas att dom var rätt
negativa till just ZWO filter. Astrodons eller
billigare alternativet Baader var vad som rekommenderades
då. Kul om du slår till på mono, berätta gärna här sen om dina
erfarenheter du får (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by micke187 »

vad ja sett så har zwo-filtren problem med stora stjärnor som ger stora halos runt. Så skulle nog välja baader filtern har dom filtren själv och är väldigt nöjda med. Visst lite dyrare men väl värt de:)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Lazze »

Jag vet inget om ZWO, varken kamera eller filter, men min ena filtersnurra har just Baader 36:or förutom OIII som är min enda Astrodon.
Enda anledningen till Astrodonfiltret är att första generationen Baader OIII, åtminstone 2-tums filtret kunde få en konstig halo om det var en extremt kraftig stjärna i utkanten av synfältet. Jag har bara sett det en enda gång trots att jag använt det filtret många gånger, men för säkerhets skull så satsade jag på Astrodon för just OIII.
Vad jag förstått har inte de senare Baader filtren något problem och jag tycker de jag har funkar så bra att jag inte funderat på att tömma kassan för att köpa de andra Astrodonfiltren.

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Tar vad som skrivs på vissa forum mer och mer med lite nypa salt kring filter Själv har jag satsat på Astronomik Filter rgb,ha,oIII p, S2 . Fullt nöjd med dessa filter .
Finns massor av andra optiska saker som kan ställa till det i strålgången förutom filter vad gäller halo mm

Bengt
Post Reply