Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Har funderat en del på vad jag skall satsa på när jag nu skall köpa en mono kamera.
Förmodligen vanligaste alternativet är Mono kamera + 5 eller 7 positions filterhjul
Ett annat alternativ kan ju vara Luminansen med monokamera och RGB med DSLR eller en kyld astro färgkamera
Tex ASI1600 mono + färg versionen av den.
Frågan är bara om man tappar i kvalitet med detta förfarande jämfört med enbart mono + filterhjul och filter.
Filterhjul + filter kostar nog samma som en ren astrofärgkamera och då är frågan vad som är lättare och bättre?
Man byter ju inte kamera under natten men det behövs ju knappast heller eftersom det gäller flera timmars fotande av samma objekt. Man bestämmer sig bara för om det ska vara Luminans eller RGB den natten.
För smalbands fotande så går det ju bra att byta filter för hand eftersom det inte heller normal behöver göras under nattetid.
Systemet blir betydligt lättare i vikt vilket är en fördel.
Men vad är nackdelarna?
För det finns säkert många sådana också eller....
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

ASI 1600 mono kyld + 1600 färgkamera känns ju som slöseri med pengar, då kan du ju lika bra köpa mono och färg/smal filter direkt.
Jag står i samma läge som dig, vad göra framöver. Funderar fortfarande och har sommaren på mig (-: Men allt lutar mot att jag börjar
säsongen med moddade DSLR + Ha filter ( har detta redan ). Sen har du problemet med ljusföroreningar. Du bor söder om
Stockholm vad jag minns från nån annan tråd. För att få bättre SNR så har jag förstått att den huvudsakliga medicinen är 1. Plåta från
mindre ljusförorenad himmel 2. Ljusstarkare teleskop som suger in mer fotoner på så kort tid som möjligt ( mer exponering per tidsenhet ).
Därför kommer jag börja säsongen med 200 mm f 2.8 objektiv för dom större objekten, samt försöka flytta mig till mörkare himlar
i dom fallen tid finns om jag vill plåta med längre brännvid / teleskop. Steget efter får bli en mono kamera ( 1600 eller 183 ) och
starta ut med L (mono ) + RGB ( DSLR ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Hej!
Om man väger in vad bra 2" RGB filter + filterhjul kostar så blir det mer än en ASI1600 färgkamera, så ekonomiskt spelar det ingen större roll.
Frågan är bara om det blir någon kvalitetsförsämring jämfört med ren mono med filter, samt hantering av lösa filter vid smalbands fotografering
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Jo men du får väl ett krångligare arbetsflöde med att behöva köra debayer på färgkameran mot att ha alla kanalerna rena från början. Mono
valet ger väl oxå full upplösning i alla kanaler. Sen upptäcker du att du vill ha filterhjulet till slut, och har då lagt ut 10 papp på en
1600 färg som du då vill sälja. Nån som redan kör mono o filter har säkert bättre feedback här!
Själv ser jag det som DSLR:en är "gratis RGB" då jag redan äger den idag.

Med ASI 183 har jag förstått det som man kan klara sig med dom billigare 1,25 filtrena då sensorn är mindre.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Om jag förstått saken rätt så genom att köra samma exponeringslängd med OSC kameran som mono kameran så har man förhållandet 3:1 med Luminans och R,G,B färgerna och därmed gör man bara två olika körningar tex två nätter för samma objekt. En med vardera kamera.
Dessutom har man ju en färgkamera om man skulle vara lat någon gång, som senare kan kompletteras med en luminansbild eller Ha bild eller båda.
En annan fördel som jag ser det är att systemet blir mycket lättare och påverkar fokuseraren mycket mindre. Detta kan vara av betydelse på min Newton 10 tummare eftersom Comacorrectorn förlänger brännvidden några % och därigenom förlänger fokuseraren en del så det blir ganska stort brytningsmoment mot fokuseraren med en tung kamera.
Men som sagt jag tycker att det är bra att bolla olika argument mot varandra och se var jag landar.
Jag har tittat på ASI 183 kameran men tycker att sensorn är i minsta laget då det ger ett litet FOV, men det kan också vara bra vid små DSO.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Jo med en OSC så har du 2 gröna pixlar, 1 röd o en blå i bayer filtret. Luminansen i en OSC kamera räknar man ofta ut genom Y = R-G + B-G. Färgsignalen samplas sen ofta i halva upplösningen mot luminansen ( samma tanke i JPEG komprimeringens första steg) . Så en mono kamera kommer alltid ha full upplösning i kanalerna ( rgb ).
Sen är ögat mer känsligt för skärpa i luminans kanalen än i färg kanalen. Men tanken med L filter med mono kamera är väl som du säger
att samla in 3-4 gånger så mycket ljus per tidsenhet mot OSC. Men du har väl redan en moddad EOS om du vill vara lat nån gång?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Jo jag har en moddad Canon men sensorn sitter inte helt rakt i den och jag vill gärna ha en kyld kamera för att underlätta för Darks
Men principen med DSLR eller OSC kamera och luminansen från en monokamera borde fungera helt ok om jag förstått det rätt.
En sak jag funderar över är om man använder lösa filter i en enkel filterhållare hur lätt eller svårt är det då att hålla damm och smuts borta när man byter filter?
Är filterhjul helt dammtäta?
Ser att det är många inne och läser på denna tråd. Någon där ute borde väl ha erfarenhet av filterhjul eller lösa filter, samt tunga kameror på Newton teleskop.
Kribba: har du bestämt dig för vilken kamera du väljer eller avvaktar du nya modeller?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Har aldrig kört annat än mono ccd kameror med filter .

Tror också du ångar dig om du köper ccd i färg . Då hade jag lika väl kunna valt en dslr .
Lrgb är fortfarande det bättre altertivet anser jag inte minst om du ska ta smalband .

Damm är inget bekymmer du kommer varje kväll ändå behöva ta flat bilder .


Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Jag lutar mot 183 antagligen , men då för att
nå mer detaljer med objektiv och
80mm refraktor. Du har ju en 10' Newton så
större chip är kanske bättre där. Finns nog nån
erfaren på det därute. Vet inte om foto folket
tagit semester här i väntan på hösten :-)
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by micke187 »

Tror de var du Bengt med flera som övertalade mig att välja mono istället för färg. Så ja välj mono istället för färg som ja sett är det många som ångrat sig efter de har valt att skaffa en färg-ccd.
Hade ja valt en annan än den kameran ja har nu så hade ja nog valt en asi1600m pro med större bildformat än de ja har. Och vad ja förstått och sett så är baader filtren som jag har ett av de bättre märkena om du nu inte väljer de dyrare astrodon men då får du nog öppna plånboken till de yttersta ;)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Man kan inte bara välja en ccd hur som helst till vilket teleskop som helst . Pixel storlek och faktorer som hur mycket full well den tar kan ställa till det.
Fel pixel stjärnorna ser ut som små sockerbitar och inte runda om man valt den typen av sensor . På en alltför snabb utrustning kan övermättnad uppstå och man kan inte köra binning på det sättet man kanske tänkt sig . Stjärnorna blir stora fula och får "näsor"

Många överskattar tron på att kunna köra med för stor sensor på sitt teleskop och de tvingas klippa bort 25 procent av bilden på grund av alltför oplant bildfält. Rätt meningslöst köp då.

Mitt råd Googla efter en som använder den typen av utrustning och ta reda på innan så kombinationen funkar . Kan spara många sköna slantar på lite research .

Inget fel alltid köpa färg ccd om man tycker det förenklar processen och kan köpa de begränsningar det medför . En fördel är när man ex fotograferar kometer där är klart en färg ccd eller dslr föredra.

Men deep sky är det enligt mig mono bästa valet . Det är detaljer man är ute efter, där tillför färginfon nästintill ingenting.



Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by gorang »

Frågan kvarstår dock om man tappar i kvalitet om man kör Luminansen med en monokamera och krominansen med en färg DSLR eller OSC kamera
Jag förstår att man tappar lite i upplösning på krominansen men är det något man ser i bildkvaliten?
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Som jag skrev är det Lum som ger detaljer i bilden . Det är därför det går binna ner rejält för att spara exponeringstid när man tar rgb en av fördelarna . En annan stor fördel ta även rgb genom mono ccd det är att man kan ställa fokus på varje färg kanal. Men det finns säkert de som lyckas ta bra bilder genom ta rgb genom dslr och lägga till i slutbilden.
Största problemet tror jag att köra olika teleskop och kameror tror är att få rätt i aligningen.
Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by kribba »

Funkar det att binna även CMOS? CCD vet jag att det funkar!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tappar man i kvalitet genom att köra L + RGB jämfört med LRGB och separata filter?

Post by Bengt »

Nej inte på samma sätt som på en ccd enligt denna artikel
https://cameras.altairastro.com/2017/09 ... s-cameras/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply