ASI1600 buggar!

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

ASI1600 buggar!

Post by kribba »

Jag har hållit på ett tag nu och försökt få en ASI1600 och fungera. Har inte lyckats. Mycket hängningar och omstarter av datorn
har det varit. Men det märkligaste felet är det som syns på bilden nedan. Det dyker lite random upp då och då konstiga horisontella
streck i bilden. Har provat Asicap, Sharpcap och ATP. Även uppgraderat Ascom och drivisar. Medföljande USB-kabel går direkt in i datorn,
som annars funkar bra med en 600Da. Nån som har sett detta tidigare?
Attachments
Asi_bug.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by MartinS »

Har en 650d som ibland ger samma mönster som du visar. Det som är skumt med kameran är att den ibland går att använda och sedan ger den bilder som din. Den kan också hänga sig och man måste ta ut batteriet för att starta om den.

Kan inte vara så enkelt att kameran är kass?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by kribba »

Har mailat ZWO support nu. Ska bli intressant
och höra vad dom säger
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by Martin F »

Om det är ett känt fel borde ju Zwo kunna fixa det utan gnäll. De har haft lite strul med vissa modeller tror jag.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by kribba »

Jo du har rätt! Läste nu på ZWO forum att det verkar ha varit strul med dom första batcharna av 1600 bl.a. vertikala band
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by Martin F »

kribba wrote:Jo du har rätt! Läste nu på ZWO forum att det verkar ha varit strul med dom första batcharna av 1600 bl.a. vertikala band
Då är jag ganska säker på att de fixar det åt dig. Jag har läst om en del andra problem på deras forum och de brukar lösa det.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by Martin F »

Jag har förresten läst om en del som har liknande problem där lösningen har varit att ställa ner bandbredd för USB i ASCOM-drivrutinen. Fråga mig inte hur man gör det :)

Om du kör grejerna genom en USB-hub kan du också testa att ta bort den och koppla kameran direkt till datorn.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: ASI1600 buggar!

Post by stoffe »

Ställa ner bandbredd via ascomdrivrutinerna är inte så svårt att göra, innan man ansluter mot zwo asi kameradrivrutin så kan man trycka egenskaper och ändra usb hastighet. Men den typen av linjer fick jag oxå men med en kyld ccd. I mitt fall så fick jag lösa det med en separat nätdel då jag först matade ström från datorn till kameran. Då blev det randigt på var och varannan bild. Ibland blev det bra oxå. Men med separat nätdel kopplat via en skyddstransformator för att få flytande jord så fungerade allt som det skulle.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by kribba »

Heder åt ZWO! Dom svarade snabbt och vill göra en firmware update via remote. Hoppas det löser det.
Stoffe jag har oxå tänkt lite på det där att man kör med ett externt nätaggregat till fläkten. Märkligt att
det inte medföljer kamera, lätt att nått kan bli fel där som sagt. Har beställt ett STC duoband filter med
3 veckors väntetid + att vädret ser dåligt ut närmsta tiden, så finns väl gott om tid att fixa med tekniken nu (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ASI1600 buggar!

Post by Martin F »

kribba wrote:Heder åt ZWO! Dom svarade snabbt och vill göra en firmware update via remote. Hoppas det löser det.
Stoffe jag har oxå tänkt lite på det där att man kör med ett externt nätaggregat till fläkten. Märkligt att
det inte medföljer kamera, lätt att nått kan bli fel där som sagt. Har beställt ett STC duoband filter med
3 veckors väntetid + att vädret ser dåligt ut närmsta tiden, så finns väl gott om tid att fixa med tekniken nu (-:
Nej, ZWO är lite "lustiga" med att det inte medföljer nätaggregat. Det gjorde det inte till min heller, det var nåt man fick lägga till.
Jag tror att de kommer att lösa problemen för dig för jag har som sagt hört om andra som haft liknande problem och då har ZWO alltid löst det. Håller tummarna, för när grejerna väl rullar på så är det grym skillnad mot okyld DSLR :)

Bara för säkerhets skull, har du testat att byta USB-kabel till en helt ny? Jag hade en period problem med min guidekamera som fick datorn att hänga sig helt och då var det en USB-kabel som plötsligt blivit dålig.
Post Reply