Sbig-8300M Banding on the right side.

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Sbig-8300M Banding on the right side.

Post by Frost »

Så jag har haft ett litet problem ett tag nu, ,min sbig har, vad som set ut som vertikala linjer och jag har ingen aning om vad som kan få det att uppstå. jag ska testa att flytta psu modulen närmare kameran och försöka med en finare usb kabel, men i all fall så tängte jag kolla om någon här har haft detta problem eller vet hur det ska åtgärdas.
Attachments
banding example.jpg
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Sbig-8300M Banding on the right side.

Post by stoffe »

Det där kan vara en störning eller en optisk effekt av någonting. T ex ströljus som kan vara svårt att se om man har vid ett fjärrstyrt observatorium.

Om det är något elektriskt som stör. Ha så kort USB-kabel som möjligt, gärna med avstörningsfilter. Det ser ut som en tjockare klump på kabeln. Det kan hjälpa. För att jag skulle bli av med alla störningar på min CCD-kamera så blev jag tvungen att göra så här.

Skyddstransformator 1:1 Dvs, 230v in och 230v ut. Vilket blir elektriskt avskiljt från elnätet som datorns nätdel är ansluten till. Sedan ansluter jag CCD-kamerans strömförsörjning till skyddstransformatorn. Då får man ingen som helst potentialskillnad mellan kamera och dator. Där ligger ofta en del av strulet med randiga bilder. Dock brukar de typen av störningar vara väldigt kraftiga. Jag tror min skyddstransformator ligger på 50-100 VA (Volt-Ampere ungefär som watt). Den kan jag stänga av och sätta på via ett relä som datorn styr. Dvs jag kan stänga av och på kameran elektriskt i fall något skulle hänga sig.

I sällsynta fall, optiska interferometeristörningar av något slag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Sbig-8300M Banding on the right side.

Post by hbar »

Om det är en elektrisk störning så borde du se det i dina darks/bias också.

Om det är en elektrisk störning så testa att köra kameran på batteri.

Tror inte det kan vara usb/dator då störningen är synkron med linjeutläsningen av ccdn.

/Håkan
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Sbig-8300M Banding on the right side.

Post by Frost »

tackar för svaren, här är en överexponerad bias och bandningen är inte lika synlig men den är där
Attachments
MasterOffset_ISO0.jpg
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Sbig-8300M Banding on the right side.

Post by hbar »

Enklast vore om du tog en dark under samma förutsättningar som din första bild och behandlade den på samma sätt. Störningen kan ju inte påverkas om det kommer in lite ljus så den borde finnas även på denna.

En viss modulation av biasen under utläsningen kan accepteras och är inget problem så länge den är liten och inte förändras från gång till gång. Bruset kan också variera över sensorytan och brukar bero på lite ojämnheter i kylning och värme från intilliggande elektronik.

/Håkan
Post Reply