Hyperstar till C8

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Hyperstar till C8

Post by blomma »

Hej, någon här på forumet som har erfarenhet av Hyperstar att montera på ett SCT teleskop.
Peter
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hyperstar till C8

Post by kribba »

Har du en SCT idag? Då kan det nog vara ett vettigt tillbehör. Annars om du inte har tuben och inte är så intresserad av visuellt så
skulle jag vänta in RASA 8 tum som kommer i vår. Special framtagen just för astrofoto med samma ljusstyrka som Hyperstar.
Funderar på en själv, men överväger då brännvidden är samma som min nuvarande 80mm refraktor. Precis som t.ex. Habolin
nyss köpt en RC så har jag börjat fundera lite på vad man vill ta för bilder framöver. Ljusstyrka kontra brännvidd är inte helt
enkelt val faktiskt :D
Vad vill du fotografera mest?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Hyperstar till C8

Post by blomma »

Jo jag har en SCT idag, Vad är en RC för något. År lite ny på området. Än så länge fotar jag det mesta jag kommer över, vill testa allt men mest Stjärnhopar just nu. Har inte provat Nebulosor då jag inte fått igång guidning bra ännu, har förstått att har gäller riktigt långa exp, tider.
Har köpt en refraktor nyligen men inte fått den ännu, får lära mig den först.
Får läsa på om RASA 8.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hyperstar till C8

Post by kribba »

När man börjar med astrofoto brukar dom flesta rekommendera en kort refraktor ( 70-100mm ) för enkelhetens skull ( linser typ 100-300mm är
oxå bra ) med en hyfsad montering. Men du har en EQ6 va? Bra val isåfall, gör det enklare framöver.
Du kan nog få hyfsade bilder med en C8 om du väljer OAG för guidning. Men har du en refraktor på ingång så kör med den. Finns så många mål . Så arbetar du dig upp stegvis till längre brännvidder.

En RC är ett teleskop som påminner om en SCT i utseende men använder andra speglar (hyperboloid) och inga linser. Ger skarpare bilder
vid foto.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Hyperstar till C8

Post by Jonas »

blomma wrote:Vad är en RC för något.
https://www.google.se/search?safe=off&e ... r4rGoiiTjk" onclick="window.open(this.href);return false;

Hubbleteleskopet är en R-C. ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hyperstar till C8

Post by Peter R »

Annars om du inte har tuben och inte är så intresserad av visuellt så
skulle jag vänta in RASA 8 tum som kommer i vår.
Michael Jäger är en av de främsta kometfotograferna i mitt tycke. Han har lagt upp en animation av Komet 46P Wirtanen på SpaceWeather som, om jag har förstått det rätt, verkar vara tagen med en 8" RASA 2,0 så han har kanske fått en förhandsversion
http://spaceweathergallery.com/indiv_up ... hcqe5as9n4" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite knäppa färger men väldigt juligt :D

/*Peter R
Post Reply