CMOS versus CCD sensor

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

CMOS versus CCD sensor

Post by hbar »

Jämförelse mellan OSC CMOS (sony IMX294) och mono CCD (Sony ICX285AL).
PC1247+3406CM-CC.jpg
Bägge bilderna består av 50 minuters exponering under samma förutsättningar och utan UV/IR filter. De är bägge bin2x2 och förstärkta ca 100ggr för att visa brus och gränsmagnitud. Då cmos sensorn har lägre utläsningsbrus så gjorde jag 25x2min exponeringar för denna och 5x10min för ccd. Bägge är kylda till -10C.

Efter binning har de en pixelstorlek på 9,26um för CMOS och 12.9um för CCD (dvs 40% mer ljus till CCD pixlen). CMOS sensorn är en OSC (dvs med bayermask) som stjäl mycket av ljuset. Med hänsyn till detta så borde CCD sensorn ha mycket stora fördelar.

Sony brukar inte ange något QE men på nätet kan man hitta flera källor som anger peak QE på drygt 60% för ICX285AL. Jag har jämfört sensorerna med smalbandigt ljus (passerat Ha, S2 o O3 filter) och stämt av respektive sensor i dessa punkter med hänsyn taget till pixelstorlek och fått fram att den bakbelysta IMX294 borde ha ett peak QE som tangerar 90% i det gröna. Eftersom den i detta fallet inte har något ir-block filter så kommer även en del ljus tränga igenom de gröna och blå pixlarna.

Jag tycker bilderna bekräftar det höga QE jag noterat för den bakbelysta IMX294 och kombinerad med det låga utläsningsbruset så presterar den väl så bra om inte bättre än sin äldre CCD ICX285AL.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: CMOS versus CCD sensor

Post by ragge »

Om jag fattat det rätt så är sidan på den virtuella (binnade) CCD-pixeln 40 % större än CMOS, men då blir ytan nästan dubbelt så stor - 94 % mer ljus på CCD-pixeln.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: CMOS versus CCD sensor

Post by hbar »

Helt rätt Ragnar, jag räknade slarvigt.

Där är även andra skillnader som man skall ha i åtanke om man vill detaljgranska.

atik314l har 16b-ad med system gain 0.267 e-/ADU16

asi294 har 14b-ad och med intern ställbar gain jag satt på 15db vilket ger 0.7 e-/ADU14 och i fits16 filen ger 0.175 e-/ADU16

Har använt darks (bara 10 darks för ccd så här tillför de lite extra brus) men inga flats. Det är gjort bin2x2 med summering och därefter har jag tagit bort bakgrundsljus/ofs så att bilden ligger nära bruströskeln. Därefter är den uppskalad så att värdena mellan 0..1000 visas (ungefär). Brännvidden är 2400mm så efter binning blir det ca 1" per pixel.

Om någon är intresserad så kan jag lägga upp ursprungliga stackade fits filerna.

/Håkan
Post Reply