Planetfoto

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Planetfoto

Post by blomma »

Hej, har börjat med lite planetfoto och har en fråga.
När jag fotat med min ASI224 och bilderna blivit sparade så blir det ett rutmönster över bilden, vad kan jag göra för fel.
Har en refraktor TS107apo men 2,5x barlow.
Skall jag ändra någon inställning ?

Peter
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by martinl »

Låter som ett problem med Bayer-filtret. Normalt sett så filmar man (med tex Firecapture) utan debayering, dvs du får en svart-vit film där närliggande pixlar antingen har ett rött, grönt eller blått filter framför sig. Sedan sköter stackningsprogrammet (tex AutoStakkert) debayer-processen där RGB-värdet för varje pixel interpoleras från närliggande filter-värden. Om AutoStakkert antar fel Bayer-matris (händer för mig ibland på månen) så blir det rutigt. Du kan tvinga AutoStakkert till att använda RGGB som är den matris ASI224 använder.

Om du använder andra mjukvaror så måste du nog beskriva vad du gör lite noggrannare.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by blomma »

Jag har använt Firecapture och Registax att stacka med. Har inte ändrat några inställninger, första gången jag provar och kollat lite på you tube videor.
Har kört med RGB inställning.
Tyvärr har jag för lite kunskap, så jag får läsa på mer.
Fick ändå ganska bra bild.
Någon bra video att rekommendera.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by martinl »

När jag började med planetfoto kollade jag igenom den här utmärkta serien:
http://planetaryimagingtutorials.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns säkert nyare videor, men tekniken är densamma och serien täcker på ett väldigt pedagogisk sätt alla grundkunskaper man behöver.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by blomma »

ahh perfekt, kollat runt lite, här kan jag grotta ner mig,
Tack !
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by Miska »

Fick den här länken från admin i astropixlar-gruppen på facebook gällande planetfoto:

https://www.youtube.com/watch?v=puoh1ikzonA&t=1032s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Planetfoto

Post by stoffe »

Använd inte Registax för att stacka planetbilder, den programvaran används endast till wavelets. Autostakkert är det du ska köra, du kan även köra Firecapture debayering om du vill göra debayer innan stackning. Annars klarar Autostakkert att debayera innan stackning. Autostakkert är nästan 10 år nyare programvara och finns i 64 bits version
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by martinl »

Jo, AutoStakkert3 är vad man ska köra idag. Version 4 är tydligen i beta-testning just nu.

Angående debayering så kan man låta Firecapture göra det, nackdelen är att man får tre gånger så stora videofiler. Jag lagrar hellre 2GB filer än 6GB...
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by Miska »

stoffe wrote:Använd inte Registax för att stacka planetbilder, den programvaran används endast till wavelets. Autostakkert är det du ska köra, du kan även köra Firecapture debayering om du vill göra debayer innan stackning. Annars klarar Autostakkert att debayera innan stackning. Autostakkert är nästan 10 år nyare programvara och finns i 64 bits version
Jag provade köra Autostakkert! 3 till ett klipp jag hade tagit av Merkuriuspassaget men det blev helt galet i slutändan. :D
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by martinl »

AutoStakkert är förvisso lite dåligt dokumenterat, det kan vara svårt att lista ut vad som är ”best practise” vad gäller inställningar, val av alignment points osv. Om man vill förkovra sig finns en nästan två timmar lång video där författaren går igenom i princip allt:

https://youtu.be/JIjXmRh1DE0" onclick="window.open(this.href);return false;
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by blomma »

ok, tacksam för svar men kan någon kortfattat ge info om vad debayering är för något och vad det tillför.
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Planetfoto

Post by martinl »

Färgkameror, som din ASI224, är i princip svartvita kameror med en färgfilter-matris framför sensorn. Enskilda pixels kommer därmed att enbart fånga bara rött, grönt eller blått ljus. Eftersom bilden (varje pixel) i verkligheten består av en kombination av rött, grönt och blått ljus så interpoleras de korrekta färgvärdena från närliggande pixels.

Exempel. En RGGB-matris består av block som ser ut så här:

RG
GB

Dvs sensorn ser ut så här:

RGRGRG
GBGBGB
RGRGRG

Säg att du fotar en lila yta på en planet, överexponerad så varje pixel under ett rött eller blått filterelement är mättad (=1) medan varje pixel under ett grönt filterelement inte sett något ljus alls (=0). Då läser kameran den här signalen från sensorn:

101010
010101
101010

Debayering-processen interpolerar sedan RGB-värdena för varje pixel från närliggande pixels. I exemplet ovan så är signalstyrkan för blått (B) för andra pixel på andra raden 1, signalstyrkan för grönt (G) blir medelvärdet av de fyra G pixlarna på vardera sidan samt över och under, dvs 0, signalstyrkan för rött (R) blir medel av de fyra pixlarna snett över och under, dvs 1. RGB-värdet för pixeln blir alltså 101, dvs lila.

https://en.wikipedia.org/wiki/Demosaicing" onclick="window.open(this.href);return false;
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Planetfoto

Post by hellbom »

martinl wrote:När jag började med planetfoto kollade jag igenom den här utmärkta serien:
http://planetaryimagingtutorials.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns säkert nyare videor, men tekniken är densamma och serien täcker på ett väldigt pedagogisk sätt alla grundkunskaper man behöver.
Tack för tipset och länken! Jätte bra för mig som nybörjare. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Post Reply