Ett första teleskop - Vad behöver jag?

User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Hej asoder,

20 kg låter lite väl tungt. Har för mig att tuben väger 5 kg och stativet ca 8 kg. Totalt ~16 kg med tillbehör.
Jag antar att frågan är: hur mycket är du beredd på att bära? Om du är stark kan du säkert bära på 20 kg för att ta dig till en bra plats. Borde kanske tillägga att för planet och månobservationer så behöver du inte vara på en mörk plats utanför stan, dessa kan du säkert observera från en balkong. Min 5 tums Maktusov med AZ5 Deluxe montering på ett Benro kolfiberstativ väger totalt 10 kg. Kanske 11 kg totalt med okular/tillbehör. Detta tycker jag är precis lagom mycket att bära. Jag kunde få med mig detta och bestiga ett mindre berg i Varenna/Italien tillsammans med några kollegor när jag var där på konferens i Augusti. Då hade jag allt i en vanlig ryggsäck (laptopryggsäck), med stativet på sidan. Vi tittade på Venus, Jupiter, Saturnus och Mars, samt M13 (Herkules klustern). Underbart!

En Maksutov är ett mycket bra och kompakt instrument. Det är betydligt mindre än ett Newtonteleskop med samma apertur, och ungefär lika stor som en SCT i samma klass. Maken är dock lite tyngre än SCT, men ungefär lika tung som en Newton i samma klass. Det finns två viktiga skillnader mellan Mak och Newton: Makens brännvidd är ca 3 gånger längre, och storleken på största möjliga verkliga synfält vid låg förstoring är begränsat för en mak.
Många Maksutov i 5 tums klassen stödjer bara 1.25 tums okular (som min). Nyare Maksutov i 5 tums klassen kan ha 2 tums okular, men jag är rätt så säker på att dessa vinjetterar, och man har inte så stor nytta av 2 tums okular i allmänhet.
Vi gör en liten jämförelse mellan Mak, Star discovery samt en Heritage 130 (Heritage har ungefär lika stor öppning som Mak). Om vi håller oss till 1.25 tums okular, och antar att vi har ett okular på 68 grader vid 24 mm (detta okular ger största möjliga synfält för 1.25 tums okular), då får vi:

Mak: 1.09 grader, 2.03 mm Exit pupil
Star Discovery: 2.18 grader, 4.8 mm Exit pupil
Heritage: 2.51 grader, 4.8 mm Exit pupil

En fullmåne har en diameter på ca 0.5 grader, som du kan jämföra med. Så en anledning till att Maken är mindre lämplig är det begränsade synfältet. Djuprymdsobjekt kan ibland vara stora (Orion nebulosan, Andromeda etc), och det är en fördel att ha ett bredare synfält (gärna 2 grader eller mer).
En annan viktig parameter är Exit pupil. Den får du ut från följande formel: Exit pupil = Okularets brännvidd / F-talet. Djuprymdsobjekt är ljussvaga, och ju större exit pupilen är desto lättare är det att se ljussvaga objekt. Personligen så gillar jag att observera djuprymdsobjekt med en exit pupil från 2.0 mm till 5 mm (oftast är jag kring 3-3.5 mm). Så Maken hamnar på den lägre gränsen i intervallet, vilket inte är så bra. Du skulle kunna köpa en 1.25 tums okular med en brännvidd på 32 mm, men då måste det vara en Plössl. Detta skulle ge dig 1.09 grader verkligt synfält och en exit pupil på 2.71 mm, vilket är lite bättre.

Av denna anledning skulle jag tro att refraktorn jag rekommenderade är bättre. Den är lätt, billig, du får en bra manuell montering med slow-mo kontroll som du kan använda med andra teleskop och breda fält (nackdelen är färgfel). Skulle du gilla att observera kan du senare uppgradera till ett mer avancerat instrument, t.ex. en SCT med GoTo eller dobsonian på 6-10 tum.

Jag har inte använt AZ-GTI, men är allmänt skeptisk till den (skulle föredra Star Discovery då, som är billigare). Du behöver ett bilbatteri för denna, skulle inte rekommendera AAA batterier.

Jag nämnde Heritage teleskopet ovan. Detta teleskop är ganska populärt, många astronomer som har en sådan. Se här: https://www.astroshop.eu/telescopes/sky ... r_1_select" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du inte vill ha en dobsonianmontering så kan du köpa till ett lättviktsstativ, t.ex. denna: https://www.astroshop.eu/alt-azimuth-wi ... od/p,49495" onclick="window.open(this.href);return false;

Totalkostnad: 2000 + 2800 kr = 4800 kr (+ frakt)

Då har du råd att köpa ett okular på 24 mm/68 grader också. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Hans Bengtsson »

Många kloka synpunkter! Jag har ändå en liten kommentar till påståendet att man skulle se ljussvaga objekt bättre om man ökar utträdespupillen. Rent generellt gäller motsatsen.

Man kan se svagare stjärnor, dvs förbättra gränsmagnituden, om man går från fältkikare 12x80 till 20x80. Och ytterligare betydligt svagare stjärnor om man byter till en refraktor med 80 mm öppning, beroende på att man då kan förstora mycket mer.

Hög förstoring är en avgörande faktor, tillsammans givetvis med objektivets diameter, om det gäller att urskilja mer eller mindre punktformiga objekt som stjärnor eller galaxkärnor. Optimala förstoringen i det avseendet brukar ligga kring 13 - 15 D, dvs kring 130-150x med ett 10 cm teleskop. Vid högre förstoring brukar atmosfären se till att bilden blir blurrigare utan att visa fler stjärnor.

Orsaken till att hög förstoring ger bättre gränsmagnitud är att himlen blir mörkare, man får större kontrastverkan mellan stjärnor och bakgrund. Det pris man får betala är mindre synfält - vilket ibland kan vara ett för högt pris, men ofta inte. Det beror helt och hållet på vilka objekt man studerar.

Deep-sky-objekt är ju av många olika slag. Sådana som har mycket stor utsträckning kan kräva låg förstoring så att hela objektet får plats i synfältet. Då har ögat lättare att urskilja objektets avgränsningar mot bakgrunden. Sådana objekt som får plats även i ett mindre synfält tjänar däremot på högre förstoring.

Balkongen är många gånger ett mycket bekvämt och lättillgängligt ställe för observationer. Det varierar förstås mycket från fall till fall, balkongen kan ju bada i ljus från lampor och då blir det besvärligt eller kanske omöjligt. Men testa gärna!

Det som inte brukar fungera så bra från en balkong, särskilt vintertid, är att kolla planetytor. Man får ofta för stor turbulens pga temperaturskillnaden mellan utomhusluften och husets temperatur. Det betyder att förstoringen inte kan dras upp så mycket som vore önskvärt.

Mvh
Hans Bengtsson
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

Då har jag haft tid att läsa på lite mer, framför allt av era insikts- och värdefulla inlägg. Tack igen för att ni delar med er av er kunskap!

Jag har kommit fram till att portabiliteten får komma i första hand. Därför lutar jag nu åt att köra en helt manuell mount och antingen köra på en refraktor (tex startravel 102 på az5) eller ett maksutov (typ skymax 127 på az5). Tycker az5-mounten ser ganska smidigt ut, fotografering prioriteras inte i början så känner inte att EQ-mount är nödvändig för den sakens skull (hoppas jag tänkt rätt här?).
Däremot vill jag ju gärna kunna se lite deep sky-objekt också. Vad jag förstått är inget av de kompakta alternativen särskilt bra på det..
Försökte förstå mig på om SCT kunde vara ett bra alternativ (tex Heritage som @pava0555 tipade om), men jag är inte sugen på en dobson-mount. Går det att få en hygglig kombo av ett kompakt SCT på en tripod motsvarande az5? Och hur skulle isf en sådan stå sig i jämförelse med de två andra förslagen här? Främst gällande planetära vs. deep sky spotting

Har typ förstått teorin kring hur jag själv kan räkna ut hur lämpliga diverse alternativ kan vara baserat på deras tekniska data, men blir ändå djupt förvirrad när jag försöker jämföra olika teleskoptyper :P Därav mina dumma frågor, jag tackar på förhand för ert överseende :D

Har för övrigt försökt ringa stjärnhuset några gånger utan att lyckas komma fram, men ska försöka igen idag.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Jag håller givetvis med Hans Bengtsson (gränsmagnitud/förstoring). Jag kunde ha varit tydligare kanske, men ville hålla mitt svar relativt kort (vilket är svårt). Från min balkong går det att observera planeterna. Finns inte så mycket hus så att konvektion från varma hus skapar mycket turbulens i luften. För andra kanske det inte är lika lätt.

asoder: Ja, du borde inte tänka på astrofoto än (EQ montering behövs). Börja visuellt. SCT står för Schmidt-Cassegrain Telescope. En Heritage är ett teleskop av typen Newton, och den jag rekommenderade kommer med en dobson mount som man ska ställa på ett bord (t.ex. portabelt campingbord). Du kan också ta loss teleskopet och sätta den på en montering med stativ om du föredrar (ökad kostnad för stativet). Du säger SCT på en AZ5. Jag antar att du menar AZ5 Deluxe. Jag tror att du kan ha en 5 tums SCT på AZ5. Jag använder själv en 5 tums MAK som är tyngre. Det kanske går med en 6 tums SCT, men det har jag inte provat (gränsfall tror jag). Jag skulle nog hålla mig till 5 tum.

Hursomhelst, en 5 tums SCT borde fungera helt OK för deep-sky. Här har du en 5 tums SCT från FLO, samt AZ5 + stativ (~8000 kr):
https://www.stjarnhusetonline.se/prod/A ... ripod.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.firstlightoptics.com/optica ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Personligen skulle jag föredra en Heritage 130 på en AZ5 som första teleskop. Detta pga. att du får stora synfält också. Om du i framtiden köper ett teleskop så kommer det förmodligen vara ett större teleskop, och större teleskop ger mindre synfält pga. längre brännvidd (speciellt om det är SCT). En Heritage på AZ5 är dessutom billigt (runt 4000 kr).
https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s ... tube2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Båda fungerar bra för deep-sky och planetobservationer. SCT kanske är bättre på planetobservationer vid hög förstoring än Heritage. Heritage har fördelen med stora synfält, som SCT inte klarar av.

Det är svårt att köpa teleskop. Bättre att fråga för mycket än att sluta med ett dyrt teleskop som man inte har nytta av. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

Heritage är ett teleskop av typen Newton
Ah okej, jag vet inte varför jag fick för mig att Heritage var ett SCT, men då motsvarar det newton-teleskopet jag funderade på till en början, men ett snäpp mindre i storlek.
Du säger SCT på en AZ5. Jag antar att du menar AZ5 Deluxe.
Säger och säger, jag vet inte riktigt vad jag menar :) Bara att jag tyckte AZ5 verkade vara ett schysst stativ när jag såg det till Startravel 102 och Skymax 127, så undrade om man även kunde få ihop en lämplig kombo med ett SCT-teleskop på det sättet. Men bör tilläggas att jag trodde Heritage-teleskopet var ett SCT vid det tillfället :P

Men ska man jämföra med de två jag nämnde först så låter SCT-teleskopen mer likt ett MAK? Ett newton kändes spontant bäst när jag sökte runt, men jag tyckte de verkade för stora och otympliga. Vill gärna ha teleskopet stående framme även när jag inte använder det och bor inte så stort :P
Därav också att jag lutade åt något av de andra två. skulle det helt stå mellan Startravel 102 och Skymax 127 så skulle rekommendationen isf vara..? :D
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Starfish »

asoder wrote:
Heritage är ett teleskop av typen Newton
Ah okej, jag vet inte varför jag fick för mig att Heritage var ett SCT, men då motsvarar det newton-teleskopet jag funderade på till en början, men ett snäpp mindre i storlek.
Du säger SCT på en AZ5. Jag antar att du menar AZ5 Deluxe.
Säger och säger, jag vet inte riktigt vad jag menar :) Bara att jag tyckte AZ5 verkade vara ett schysst stativ när jag såg det till Startravel 102 och Skymax 127, så undrade om man även kunde få ihop en lämplig kombo med ett SCT-teleskop på det sättet. Men bör tilläggas att jag trodde Heritage-teleskopet var ett SCT vid det tillfället [emoji14]

Men ska man jämföra med de två jag nämnde först så låter SCT-teleskopen mer likt ett MAK? Ett newton kändes spontant bäst när jag sökte runt, men jag tyckte de verkade för stora och otympliga. Vill gärna ha teleskopet stående framme även när jag inte använder det och bor inte så stort [emoji14]
Därav också att jag lutade åt något av de andra två. skulle det helt stå mellan Startravel 102 och Skymax 127 så skulle rekommendationen isf vara..? :D
Startravel ger dålig färgkorrigering vad jag vet om achromater med så kort fokallängd om man ska ha en bra achromat så borde fokallängden vara så lång som möjligt för att minska felen på en achromat det funkar inte liksom med kort fokal för widefield då färgen blir helt ofokuserad i vissa våglängder så en skymax 127 skulle jag tagit isf

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by kribba »

C6 SCT är som sagt trevlig. Sätt en reducer på
den så blir brännvidd och ljus styrka mer lik
en refraktor i betydligt tyngre utförande eller en Barlow för
att nå planeter. Flexibelt teleskop. Men är ju över din budget en bit.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Hej asoder,

Kolla gärna denna youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=wddDwh-SynI" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag rekommenderar AZ5 Deluxe från SKyWatcher, som sagt. Den har slow motion kontroll som fungerar riktigt bra. Det fungerar med en 5 tums SCT, eftersom en 5 tums SKymax fungerar. :)

En 5 tums SCT liknar en 5 tums Mak (SKymax, t.ex.). Men det finns skillnader:
SCT har en Schmidt korrektor på framsidan. En MAK har en annan typ av korrektor, som är tyngre. Därför är MAKen lite tyngre än SCT. En SCT är F/10, en 5 tums Mak är F/12. Maken är också något längre än SCT. Kortfattat: Maken är lite längre, lite tyngre och lite längre brännvidd.

Båda teleskopen kommer ge dig en bra bild. Men viktigt att veta är att en SCT har två optiska "fel" som man måste leva med: fältkurvatur och koma.
Fältkurvatur: Detta betyder att när du har en stjärna i mitten och fokuserar på den, så kommer stjärnorna vid kanten att vara något ur fokus. För visuellt är detta inte så vitkigt. Tar du en bild så kommer du märka av detta. Detta kan åtgärdas med en fokalreducerare/korrektor, som kribba skrev. Men använder du denna korrektor så sänker du F talet till 6.3. Detta betyder att teleskopet får en effektiv brännvidd som är kortare, och alla dina okular kommer att ge dig större synfält (alltså lägre förstoring). En Mak har nog också fältkurvatur, men inte lika mycket som en SCT.
Koma: Stjärnor nära kanten kommer att få en liten "svans" och se ut som små kometer i en SCT. En Mak har också koma, fast det syns inte lika mycket som i en SCT. Detta pga. dess högre F tal och design, men är sått osäker på exakt varför.

Sekundärspegeln i en Mak brukar vara något mindre vs SCT. Mindre sekundärspegel ger något bättre kontrast (viktigt för t.ex. planetobservationer).

Sen finns det andra saker man bör överväga. Om det är kallt ute så tar det längre tid för en Mak att nå termisk jämvikt (strömmar i tuben påverkar bilden vid hög förstoring). Det högre F talet för att synfältet blir något mindre än SCT. En Mak är billigare än en SCT i 5 tums klassen. Osv. Det finns flera trådar i Cloudy Nights där detta diskuteras. Jag valde själv Maken pga. bättre bild än SCT, resten var inte så viktigt för mig (storlek, vikt t.ex.). Detta teleskop är riktigt bra för planet och månobservationer. Inte lika bra för deep sky, tycker jag, men det går. Det vitkigaste tycker jag att vara medveten om att både SCT och Maken inte kan ge dig stora synfält (SCT något bättre). Därför köpte jag senare en mindre refraktor.

Jag håller med Starfish, den korta refraktorn, Startravel, har färgfel. Men med tanke på din budget, situation med bil/boende, samt för att få en blodad tand, så tycker jag att den är helt OK som första teleskop. Den är billig och kommer med en bra montering för mindre teleskop. Därför hade jag valt Startravel mellan dessa två. Jag tror att det finns filter som du kan använda för att korrigera för färgfelet, men har inte använt en sådan själv.

Om färgfelet bekymrar dig, kolla på denna refraktor: https://www.astroshop.eu/telescopes/cel ... re/p,51922" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har längre brännvidd som kommer hjälpa för att minimera färgfel som akromater har. Monteringen tror jag är något sämre.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by Bengt »

Har testat köpt en rad av dessa mindre teleskop .
Heritage 130 är verkligen ett av de bättre med tanke på pris enkelhet ljusinsläpp och lättvikt .
Men kanske inte ett planet månteleskp .
Personligen tycker jag bästa mobila mångsidiga teleskop för en nybörjare är en 6” dobson samt en bra pappers stjärnkarta och en rödlampa . Du kommer billigt undan och har alla möjligheter se massor av objekt och solsystem objekt .
Hade inte valt maksutov om du inte har planer på ha den dagtid . Har 4” och 5” modeller och inget fel på optiken men . Svårt för nybörjare se och hitta djuprymdsobjekt med smalt synfält .
Sct teleskop tillhör mina absolut sista val . Tycker de har för dålig kontrast i synnerhet under ljusförorenad natthimmel .

Bengt
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

Hej igen,
Ja jag inser att det inte var helt enkelt att bara välja helt rätt :)

@pava0555: Haha, ja den videon hade jag faktiskt sett, och var anledningen att jag fastnade för AZ5-stativen, och två av teleskopen som togs upp där :)

Jag började ju med inställningen att det var ett newton-teleskop jag skulle ha. Ett Skywatcher Star Discovery P150I för att vara mer exakt. Men det droppades för att det framför allt var för otympligt. Sen känns det som jag varit inom alla andra teleskoptyper också, men frågan är om jag inte landar där jag började ändå.

AZ5 deluxe-stativen gillar jag. De verkar bra, och ser inte ut att skämmas för sig om de står framme. Så frågan är vad man ska fästa i det. Heritage har jag ju fått tips om redan, men jag hittade detta som verkar ha ungefär samma egenskaper men verkar lite mer rubust: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 5%20Newton

Att jämföra med Heritage-teleskopet då: https://astro.astrosweden.se/sv/article ... 20FlexTube

Vad tror ni om detta jämfört med övriga som nämnts? Det är såklart lite större än Heritage (4kg och 60cm), men verkar ändå relativt kompakt. AZ5 verkar klara 5kg, men kanske är beroende på dimensioner också.. Skulle detta teleskop vara lämpligt på ett AZ5 deluxe? Är det förresten någon som vet vad PDS står för? P gissar jag står för Parabolisk spegel, men det kan vara helt fel. D och S har jag inte alls lyckats gissa mig till.

Tänkt att fästas på detta då alltså: https://www.stjarnhusetonline.se/prod/A ... ripod.html

@Bengt: Jag är inte så sugen på en dobson-mount, utan vill hellre ha en tripod. Själva teleskopen på dobson är väl newton om jag förstått det rätt? De 6" och 8" jag sneglat på där ser väldigt stora ut i formatet. Så det är väl huvudanledningen att de fallit bort. Annars verkar det vara väldigt bra nybörjarteleskop av vad jag förstått..
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Tjena,

Om du är intresserad av en Newton på en AZ5 skulle jag då satsa på Heritage 130 eller denna: https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s ... t-AZ5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Visst, Explore 130 PDS har bättre fokuserare, ringar som gör den lämplig för en EQ montering, och bättre sökare (jag gillar optiska sökare). Denna kan användas för astrofoto också (på en stabil EQ montering). Men jag hade prioriterat lägre vikt och kostnad. För visuellt tror jag inte man har mycket nytta av Explore 130 PDS på en AZ5 jämfört med standardalternativet.

I båda fallen hade jag också uppgradetat till en sökare med diagonal (bekvämare).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

@pava0555: Tack för svaret!

Vad är skillnaden på EXPLORER-130PS och EXPLORER-130PDS förutom sökare, fokuserare och fästringar? Antar att det är samma teleskop i botten? Såg nu att det står diffraktionsbegränsat på PDS:en. Är det vad D:et står för? Och vad innebär det isf..?

Jag har kollat på ett knippe av Roberts youtube-reviews (Astronomy and Nature TV) och får bilden av att de flesta teleskop han kollar på skulle behöva uppgraderingar av de "eyepieces" som kommer med teleskopen. Vad benämns de som på svenska? Är det okularet? Vad är fokuserare isf? :S
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by pava0555 »

Tror DS står för Dual Speed (osäker). Denna verion har en Crayford fokuserare som har 10:1 finjustering. PS versionen har ingen finjustering. PDS versionen är bra för astrofoto.

Eyepiece är okular. Okularet sätter du i teleskopets fokuserare. För att nå fokus så snurrar du på ett litet hjul i fokuseraren. PDS har två sådana hjul, en för grov fokusering och en för mikrofokusering.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
asoder
Posts: 8
Joined: 2018-11-22 13:47:35
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by asoder »

@pava0555: Tack igen för att ni (du) svarar på alla mina frågor! :)

PDS-varianten är alltså lite bättre men tveksamt om den är så pass mycket bättre som prisskillnaden, om jag tolkar det rätt.

Oavsett vilken av de jag har så utgår jag från att man behöver komplettera med ett okular då (om jag förstått alla reviews riktigt). Vad rekommenderas? Enligt video-klippen är det 10mm som man rekommenderas uppgradera, medan 25mm är OK.

Dessutom rekommenderar du själv en sökare med diagonal. Försökte kolla bland tillbehören på stjärnhuset och astrosweden men osäker på vad det skulle vara. Har du något exempel som kunde funka? :)

I övrigt tolkar jag det som att en planisfär och en rödlampa är allt som saknas för att man ska kunna komma igång (kanske till och med funkar med sky map i telefonen?)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ett första teleskop - Vad behöver jag?

Post by kribba »

Har SkyView appen i mobilen, bara peka o se var du befinner dig. Grymt smidigt, stjärnkarta för 2010-talet som tips :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply