Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post Reply
Nozer
Posts: 8
Joined: 2019-01-04 18:28:18
spamtest: JA

Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by Nozer »

Har idag för första gången fått en chans att snabbt prova mitt och dotterns nyinköpta teleskop.
Riktigt kul att bara planlöst titta runt. Men inser att det krävs väldigt mycket kunskap för att navigera runt bland allt.
Månen är väl det enda som är helt självklart att kunna hitta egentligen med bra synbarhet (när den väl är framme).

Hoppas ni kan bistå med lite tips på saker med bra synbarhet den här årstiden runt 18-20 på kvällen. Gärna saker som såhär i början kan vara lite extra kul att titta på :D

Tuben är en reflektor på 130/650.

/Tobbe
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Bra nybörjarobjekt?

Post by DHEB »

Hej och grattis! Det finns alltid mycket att titta på. Så här års kan du kanske prova med att börja med Plejaderna, och Orion Nebulösan. Båda är mycket vackra och intressanta objekt som är enkla att hitta.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by anivision »

Jag skulle rekommendera att ni skaffar ett planetarieprogram till datorn som heter stellarium. Det är gratis och där kan man ställa in var på jorden man bor och klockslaget så ser man precis hur stjärnhimlen kommer att se ut. På detta sätt kan man i lugn och ro planera vad man ska titta på innan man går ut. (glöm inte att ange vilken info man vill ska synas i programmet, typ nebulosor, stjärnbildslinjer och etiketter)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by Katarina H »

Hej!

Bra svensk sida är astrokonsult.se Klicka på himlascener till vänster. Beskrivning av vad som kan ses månadsvis finns. Även en text om året som helhet finns. Jan 2019:

http://astrokonsult.se/68774b8f-1db5-4a ... 99-29.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tex kan du nu kolla in mars på kvällen. Tror inte den är så nära men mars är ju ändå mars, och den ligger bra till tidigt på kvällen.

Katarina

PS Stellarium är bra. Bra websida är annars
https://theskylive.com/planetarium" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen ska det finnas mobil-appar som ska vara tipptopp men jag har tyvärr inte testat dem.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by Bengt »

Appar och planetarieprogram är bra för planering av objekt . Men ute förstör de mörkerseende tycker jag . En bra pappers Atlas har här en fördel anser jag .En som är väldigt bra tycker jag är denna . En lite röd lampa till så har ni gott om objekt upptäcka .

https://www.shopatsky.com/jumbo-pocket-sky-atlas" onclick="window.open(this.href);return false;
kirk
Posts: 1
Joined: 2019-02-04 20:53:20
spamtest: JA

Re: Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by kirk »

Jag är själv total nybörjare med ett litet billigt teleskop. Men ändå kul att ge sig ut och titta. Andromeda galaxen är något jag tyckte var häftigt att titta på. Jupiter och dess månar lika så (fast då måste man ju upp tidigt på morgonen).
Använder program på datorn och app i mobilen från Celestron som hjälper mycket :) Programmet fick man med teleskopet, kostar normal pengar men appen är gratis.
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by pstymne »

Nozer wrote:
Hoppas ni kan bistå med lite tips på saker med bra synbarhet den här årstiden runt 18-20 på kvällen. Gärna saker som såhär i början kan vara lite extra kul att titta på :D .... Tuben är en reflektor på 130/650.
Jag rekommenderar boken "Stjärnhimlen - en utförlig astronomisk guide". Trots att det är 20 år sen boken gavs ut tycker jag att den är riktigt överskådlig och lättläst, och ger bra tips. Boken kan bara fås som begagnad, eftersom den har utgått från förlaget. Mitt exemplar köpte jag på Bokbörsen, och just nu ser jag att den ligger ut just där (den brukar dyka upp på Bokbörsen då och då):
https://www.bokborsen.se/view/Redaktion ... gLgQ_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Bra nybörjarobjekt att titta på?

Post by Newt »

Nozer wrote:Har idag för första gången fått en chans att snabbt prova mitt och dotterns nyinköpta teleskop.
Riktigt kul att bara planlöst titta runt. Men inser att det krävs väldigt mycket kunskap för att navigera runt bland allt.
Månen är väl det enda som är helt självklart att kunna hitta egentligen med bra synbarhet (när den väl är framme).

Hoppas ni kan bistå med lite tips på saker med bra synbarhet den här årstiden runt 18-20 på kvällen. Gärna saker som såhär i början kan vara lite extra kul att titta på :D

Tuben är en reflektor på 130/650.

/Tobbe
Jag är i praktiken nybörjare och har precis som din dotter en 130/650 reflektor. Förutom månen var mina första observationer M81 och M82. Det var rätt mycket jobb att hitta dom och i en 130mm reflektor är dom inte så ljusstarka så det var inte helt lätt att studera dessa så det är kanske inte det första man ska ge sig på, men om man vill så går det absolut att som nybörjare hitta dom.

Som nämns i tråden är M42 orionnebulosan och M45 plejaderna bra nybörjarobjekt. Lätta att lokalisera och när månen inte är framme och siktförhållandena tillåter har dessa en verklig wow-faktor. Gissningsvis är det en Skywatcher-tub och okularen har 10mm samt 25mm brännvidd. Med 25mm-okularet får båda dessa precis plats i synfältet (var för sig). Andromeda-galaxen M31 får plats den också, nätt och jämnt. Om siktförhållandena inte är optimala eller om det är ganska mycket ljusföroreningar runtomkring så kan det hela resultera i en ganska stor besvikelse. Min första observation av Andromeda var precis en sån besvikelse då jag precis kunde skönja kärnan i galaxen. Senare observationer har dock tillåtit klart bättre vyer. Jag brukar använda Andromeda som referens och tar en titt på den med en vanlig kikare, vilket ger en indikation på hur bra man kan se andra saker under samma kväll. M42 var en fullträff vid första försöket. Med ett nytt okular, men samma tub så kunde jag tydligt se färgskiftningar i grönt och lila.

Jupiter och Saturnus är också roliga att kika på, men deras lägen är inte optimala just nu. Även dessa kräver flera försök. Vanligen står dessa lågt på himlen varför ljuset behöver färdas längre genom atmosfären än om dom stod högre upp på himlen. Vid icke optimala siktförhållanden förvandlas dessa till smutsiga snöbollar, men har man tur kan man skönja band på Jupiter och tydligt se Saturnus ringar.
Post Reply