Rödpunkts sökare

Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Till min uppkommande 18" Dobson.
Hade tänkt mig både ev ett traditionellt sökar scope och en rödpunktare.
Ev en Telrad.

-Jag har ju köpt ett Australiskt system ( AstroDevices ) för Push-To även om jag är 'star-hopper' och ser det som grunden oavsett starhopper eller ej.

Nåt sökar scope tror jag inte går på ny, ser inte vitsen, men kan ju ha fel.

Telraden är ju billig och verkar ha bra referanser. Dock lite stor. ( ev lätt ? )
https://www.optcorp.com/telrad-finder-scope.html

Det finns en liknande Rigel Quickfinder också. Lite stor/hög, men ev lätt ?
https://www.optcorp.com/rigel-quikfinde ... scope.html

Dessa verkar båda dessa cirklar i grader, dock lite olika grader ( vem är bäst dito ? )

-Immar dessa lätt igen ?
Är det bättre att ha cirklar än bara en punkt ?

Bättre med dim huva ??

Televue har ju 2 modeller också.
Denna är inte dyr. ( ev bara en punkt ? )
https://www.optcorp.com/tele-vue-qwik-p ... inder.html

Stor, tung ?

Denna är dyrare ; TV Starbeam ( igen, bara 1 punkt ? )
https://www.optcorp.com/tele-vue-starbe ... copes.html

Stor, tung ? ( bra vs priset typ 5 gånger priset på en Telrad mfl.
Vad gör 'spegeln' ?

Sedan finns ju den som ex Patric på Sahara Sky rekommenderade ( Baader ; dock 2 modeller )
https://www.optcorp.com/ba-ssv-sky-surf ... inder.html

Stor, tung ? ( bra vs priset typ 3 gånger priset på en Telrad eller hälften av TV starbeam'en.

Sedan denna ;
https://www.optcorp.com/ba-ssiii-sky-su ... ckets.html

Stor, tung ? ( bra vs priset typ på en Telrad.

Sedan finns ju andra fabrik också.

Ev tips ?
Idee'er på de jag frågar om ovan ? ( va aplikationen jag söker )

Hittade detta ;
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... bDu4BEWNWg

Verkar som Rigeln var en favorit.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Jonas »

Jag använder nästan bara Telradsökare på mina teleskop eftersom jag tycker den är så pass mycket bättre än optiska och punktsökare men smaken är som baken ...
Telraden har en, eller kanske två nackdelar. Den är relativt tung (med batterier) och glaset immar ganska lätt igen men det torkas ju lätt bort.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Jonas !

Vs Rigeln ?
( verkar lätt, 1/3 del av Telraden )

Hur mycket bättre är det med olika cirklar/grader än en punkt ?

Vad gör TV så dyr, är den värd slanten ?

Antar jag går på Telraden, och det verkar bra med 3 cirklar vs hitta och glas istället för plast och batteriet håller länge hör jag om, samt priset mer än ok samt många goda omdömen om produkten.
Lite tung, men 0.3 kg ?
-Men är det tungt ?

Hör att de billigare är junk och flertal håller batteriet kort tid dessutom. TV har en punkt och är ju ganska dyr och lika stor samt vikt.

Hur är röd-ljuset vs mörker seendet, läser att de flesta har för skarpt ljus, men i mitt läge just nu duger nog det ;-)
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Rödpunkts sökare

Post by hbar »

Har både Rigel o rödpunkt. Rigel är byggd enligt samma princip som Telrad och fungerar mycket bättre än rödpunkt för mig. Har problem med laserpunkten i rödpunkt då det blir interferens mönster i min lite skadade hornhinna.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Jonas »

Jag har funderat på Rigeln och eftersom den använder lättare batterier, blir den lättare än Telrad - så det är säkert ett bra alternativ.
Jag har ett rödpunktssikte men har inte samma problem som dig Håkan (B) men tycker det är svårt att exakt se var den röda punkten är på himlen när jag använder siktet. Har även upplevt att punkten stör lite för mycket.

Håkan (N), om du går på Rigel eller Telrad tror jag man kan välja till en enhet med blinkfunktion, dvs att cirklarna blinkar. Det kan göra sökningen enklare när man letar i områden med svaga objekt.

/Jonas

Tillagt 18:16: Angående blink/puls-enheten, finns den som extra tilbehör till Telrad för $ 25 men kan inte hitta någon för Rigeln. Finns det Håkan (B)?
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Tackar,

Kopplar in AstroSweden nu i saken. Köper en Telrad med blinkning.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Hans Bengtsson »

Måste erkänna att jag har en diametralt motsatt uppfattning. Har inget rödpunktssikte. Har aldrig haft. Kommer aldrig att skaffa. Kan inte fundera ut vad jag skulle använda det till.

För att göra en grovinställning av tuben siktar man längs den optiska sökarens kant, hur man ska titta lär man sig på nolltid. Att sikta så fel att man då inte får in sökstjärnan i sökarens synfält är närmast omöjligt. Sedan går man vidare i den optiska sökaren till en stjärna av ungefär magnitud 8 eller ljusare som ligger närmast det objekt man ska observera. Därefter låg förstoring i teleskopet och vid behov högre förstoring.

Blinkande cirklar är väl det man minst av allt önskar sig i en sökare?

En god sökare är dessutom ett förträffligt observationsinstrument i sig. Precis lika bra som exempelvis en bra 7x50 fältkikare, ofta bättre eftersom sökaren sitter på ett väldigt stadigt stativ!

M v h
Hans Bengtsson
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Rödpunkts sökare

Post by hbar »

Jonas, Rigel har blink inbyggd. En nackdel kan vara att den är lite vek i konstruktionen, Telrad är (bla pga storleken) lite oömmare.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Hans !

Du har nog helt rätt i din sak och du behöver ju absolut ingen sån manick ! ( vs erfarenhet vs storlek på ditt teleskop du använder )
Jag har ju precis sett Orion ,, :-) och apparna på mobilen har hjälpt mig mycket, jag gillar inte ex bläddrandet ( än ) i ett atlas ärligt talat. Man ska bläddra och leta och det är olika sidor och jag får ingen 'kontakt' i distanser eftersom objekten går omlott i olika sidor. Sedan liten text och inte i detalj ( och ingen info/bilder ) och i mitt atlas vet jag inte om det syns nåt vad ex en 18 tumare klarar, ex 16 i magnitud.
Men jag vet många inte gillar apparna och de förstör mörker seendet, men det måste jag nu bjuda på.
Ex SQM dosa ser jag som ett bra hjälpmedel att förstå mörkret, men lika där - en del gillar dom och tror på dom, andra anser det är rent nonsens lägga tid/pengar på. ( man ser säkert efter en tid både mörker/seeing mm - sedan vad göra åt saken,,)
Pensack sa till mig han har en Telrad som han tyckte var det bättre på marknaden men sa samtidigt vid seriös Deep-Sky är det för ljust även på lägsta ljuset i dosan.
Han menade man planerar kvällen och använder knappt nåt ljus och undviker tom titta upp eller rikta mot starka stjärnor.
( Mats Y på AstroSweden berättade för mig då han gick in för saken han hade lapp på tittar ögat under dagen, ..
Men jag ser inte behovet av en sökare utan tror på rödpunkten att lära sig placeringen ( just nu ) Är det helt fel ?
Antar efter träning så kan man rikta som Bartel gör som du beskriver per teleskopet so riktare.
Men olika teleskop som ex UAA's 45'a på gaffel vs okularets placering vs mot zenit etc, inte helt enkelt Hans.
Han med 41 tummar'n på OSP, hur skulle han göra ?
Jag stod uppe på stegen, en tittade i Telraden och en vred teleskopet !
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Hans Bengtsson »

Om man verkligen vill ha ett rödpunktssikte så ska man förstås skaffa ett sådant. Men jag har observerat även med rätt stora dobson (13 tum och 16 tum) och inte heller med sådana haft minsta svårighet att grovinrikta teleskopet så noggrant att den stjärna jag siktar på med bred marginal hamnar i sökarens synfält. Säg att synfältet är 5 grader, det är 10 månskivor. Man måste verkligen anstränga sig för att missa. Och att lära sig sikta längs den optiska sökaren är ingen match, testa gärna på exempelvis månen så vet du en gång för alla hur du ska titta med just det instrumentet för att objektet ska hamna i mitten. Detta är inget som kräver någon erfarenhet att tala om.

Sökarens funktion är ju att vara ett nödvändigt steg mellan det du ser för blotta ögat och det du ser med teleskopets lägsta förstoring. Alltså måste sökaren ha optik, annars ser jag inte vitsen. Det är i sökaren du gör merparten av stjärnhoppningen. Det går på ett kick att ta sig 10 eller 20 grader från en stjärna du ser för blotta ögat fram till en stjärna strax intill det objekt du ska observera. Varför göra denna förflyttning i teleskopet när du kan göra den oerhört mycket snabbare i sökaren?

Att ta sig fram med sökaren på stjärnhimlen är snarlikt att ta sig fram med fältkikare på stativ, fast i mitt tycke klart mycket bekvämare. Om du skaffar en 6 cm sökare blir det ungefär som om du skulle ha en 10x60 fältkikare (eller något liknande) direkt kopplat till teleskopet. Det är väl perfekt, och jag förstår inte varför man skulle avstå från en så praktisk sak som varit självklar för amatörastronomer i alla tider.

Eftersom det kan vara opraktiskt att titta i en rak sökare nära zenit kan jag varmt rekommendera, på ett stort teleskop, att man har både en rak och en vinklad sökare.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Rödpunkts sökare

Post by Bengt »

Ska erkänna att jag har också börjat föredra en rödpunkt sökare framför optisk.
Mindre vikt än optisk och lättare hitta med . Om man dessutom sätter i ett widefield okular får man fullt tillräcklig sökradie för att göra sista finjusteringen .
Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Hans,

Ok jag ser din poäng, men läst på ex CN precis det motsatta !
Personligen nu i Marocko tyckte jag den billiga Kina rödpunktar'n på MEAD dobben gav mig mitt i prick på en stjärna på nolltid, hur kan en sökare spöa detta ?
Att loosa mörker seende bryr jag mig just nu inte så mycket om, bättre öppna telefonen och se vad man pysslar med sas.
Men vid seriöst DSO, då ska ju helst inget ljus in !
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by hansg »

Skulle aldrig byta mina optiska sökare, rödpunkt o Telerad skrotade för länge sedan.
Så erfarenheter är olika och är väl tur det :D
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rödpunkts sökare

Post by Hans Bengtsson »

Det handlar ju vanligen om att ta sig från en stjärna man ser för blotta ögat till ett objekt som man INTE ser för blotta ögat, det är kanske 10-20 grader det rör sig om. Annars blir man ju låst till att observera objekt nära ljusstarka stjärnor, om man inte mödosamt vill ta sig fram via teleskopets synfält (vilket i sin tur förutsätter att man har detaljkartor även för fält långt från objektet ifråga). Jag brukar använda ett tiotal sekunder för att i sökaren ta mig fram till valfritt objekt, utan sökare hade det säkert tagit lika många minuter istället! Fast detta senare är rent hypotetiskt, jag skulle tvärvägra att observera med ett teleskop utan optisk sökare... därför att jag inte skulle klara av det på rimlig tid, och då började jag ändå stjärnhoppa för 47 år sedan. Möjligen OK om teleskopet är mycket litet och har mycket stort synfält, men bara då.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Rödpunkts sökare

Post by Håkan N »

Hans,

I en optisk sökare ser man ju inte allt heller givetvis. Vi behöver kartor även där !
Ta M57, den ser du inte i sökaren, och du ser stjärnorna kring den vs i sökaren vs med ögat, så vad är skillnaden ?
Röd punkts sökaren ger exakt snabbt nära på dit man vill mellan nån stjärna, medans med ex 6X30 sökaren kommer du inte lika exakt.
Ursäkta frågan om den låter konstig, du vet..
Jag är inte 'red dot' galen utan är ute efter sunt förnuft vs vs or bs !
Post Reply