Två frågor från en nybörjare

Post Reply
Atra
Posts: 8
Joined: 2017-11-05 20:31:38
spamtest: JA

Två frågor från en nybörjare

Post by Atra »

Hej,

Jag fick ett Skywatcher Heritage 90P av min fru i födelsedagspresent.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls känner jag mig allmänt förvirrad och skulle vilja få hjälp med ett par frågor. :)

1) Finns det något tips för att enklare rikta teleskopet mot ett objekt som jag sett med blotta ögat?

2) Har ni tips på appar eller hemsidor där man kan se var planeterna befinner sig just nu för att veta var man ska leta?

Tack på förhand!

/Johan
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Två frågor från en nybörjare

Post by anivision »

Som svar på fråga 2: http://www.stellarium.org" onclick="window.open(this.href);return false;

Programmet ska installeras på en PC och är gratis :good:
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Två frågor från en nybörjare

Post by kribba »

Skyview appen på Iphone är fantastisk. Peka mobilen mot himmelen o du ser var du befinner dig.
Vanliga objekten är sökbara och du kan även följa deras bana o klockslag för att se var dom kommer att befinna sig.
Stjärnkarta alla 2018 :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Två frågor från en nybörjare

Post by Starfish »

Svar på 1 har du nått mini teleskop på teleskopet. Om du har det så rikt teleskopet mot ett gatljus och försök justera det lilla med krysset/rödpunkten mitt i gatljuset så riktar du bara in dig med det lilla siktet på det som du vill se i teleskopet sedan ;)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Två frågor från en nybörjare

Post by ThomasK »

Det handlar mycket om träning för att hitta på himeln. Första gången jag körde bil tyckte jag det var otroligt svårt att bedöma var på vägen man hade bilen. Men efter man fått körvana tänker man inte på såna saker, man får en instinktiv känsla var bilens yttergränser är i förhållande till vägen även om man inte kan se dem från förarplatsen. Lite på samma sätt är det att navigera på himmeln med teleskop eller kikare. Det krävs en del träning och känsla för hur man riktar teleskopet för att få det att peka på de man ser.

Heritage 90P verkar ha en rödpunktsökare, kolla som Starfish skriver först att den pekar rätt. Det gör du lättast på dagtid. Leta upp någon avlägsen skorsten eller trädtopp i teleskopet och skruva på sökarens inställningsskruvar så att den röda pricken pekar på samma objekt.

Rödpunktsökaren har ingen förstorning så du ser bara det du ser med blotta ögat genom den. De flesta föredrar en optisk sökare som är en lågförstorande kikare med stort synfält som blir ett mellansteg mellan det du ser med blotta ögat och i teleskopet. Med rödpunktsökaren kan du lätt hitta till det du ser med blotta ögat, men det blir svårare att hitta till svagare objekt. Tekniken då är att stjärnhoppa med hjälp av en stjärnkarta. Man utgår från någon stark stjärna man ser i sökaren och sen får man i teleskopet navigera sig fram med hjälp av stjärnkartan.

Blir man än mer bekant med stjärnhimmeln och återkommer gång på gång till samma objekt blir det lättare för var gång. Jag som observerar variabler har många stjärnor jag tittat på 100-tals gånger och kan nästan direkt rikta kikaren till rätt plats. T.ex. om jag vill titta på miran R Aql i stjärnbilden Örnen vet jag hur den ligger i förhållande till huvudstjärnorna i Örnen som syns för blotta ögat och kan rikta kikaren direkt dit och efter lite svepande fram och tillbaks hitta rätt.
Thomas Karlsson
Atra
Posts: 8
Joined: 2017-11-05 20:31:38
spamtest: JA

Re: Två frågor från en nybörjare

Post by Atra »

Tack för alla bra tips!
Både Stellarium och Skyview är riktigt användbara.
Jag ska prova att kalibrera rödpunktssökaren för att lättare hitta på stjärnhimlen.
Kan tänka mig att det är mycket en vanesak.

Hälsn
Johan
Post Reply