ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by Starfish »

Hej jag har försökt i ett par timmar nu att platesolva mina bilder men drt verkar inte fungera och när jag testar köra programmen för sig själv så crashar asps när jag försöker läs in filer och platesolve 2 bara tuggar inget händer.. hjälp?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by kribba »

Det är inte helt enkelt att få detta att funka. Räkna med en dag o installera typ.
Har du installerat ASCOM? Själv kör jag EQMOD men Celestron har väl nått liknande. Men börja med ASCOM och drivrutinerna.
Steg 1 är att få styrningen av monteringen att funka med t.ex. ATP , gör den det? Steg 2 är styrning av kameran, funkar?
När du har kommit så här långt så skulle jag börja kika på platesolve. Då måste du räkna på ditt synfält med teleskop/kamera
och ladda ner rätt kartor (+-). Sen måste du tala om för platesolve 2 var kartorna finns. ASPS kör jag inte så kan inte den.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by Starfish »

kribba wrote:Det är inte helt enkelt att få detta att funka. Räkna med en dag o installera typ.
Har du installerat ASCOM? Själv kör jag EQMOD men Celestron har väl nått liknande. Men börja med ASCOM och drivrutinerna.
Steg 1 är att få styrningen av monteringen att funka med t.ex. ATP , gör den det? Steg 2 är styrning av kameran, funkar?
När du har kommit så här långt så skulle jag börja kika på platesolve. Då måste du räkna på ditt synfält med teleskop/kamera
och ladda ner rätt kartor (+-). Sen måste du tala om för platesolve 2 var kartorna finns. ASPS kör jag inte så kan inte den.
Gjorde allt du sa men funkade fprtfarande inte så ändra jag bara nån inställning för att monteringen skulle bli connectad till asps o vips så funkade de, kör en runda orion idag med den väl centrerad med hjälp av aim funktionen i apt ;)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by kribba »

Orion har ju fördelen att man inte behöver platesolve där, är så tydlig ändå. Funderar själv på den regionen ikväll om bara dessa
förbaskade moln släpper, är så trött nu på dessa!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by Starfish »

kribba wrote:Orion har ju fördelen att man inte behöver platesolve där, är så tydlig ändå. Funderar själv på den regionen ikväll om bara dessa
förbaskade moln släpper, är så trött nu på dessa!
Är ju nybörjare på ps nu så det fick bli mitt första object med ps och det gick ju bra iaf när vi ändå pratar om orion har du några tips på exponering för kärnan och allt damm vill få med så mkt som möjligt :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by kribba »

Kör nån mellan exponering så du inte blåser ut kärnan helt typ. 40 sek Iso800 o många bilder. Alternativet är HDR o korta exponeringar
blandat med långa men det ger krångligare efterbearbetning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: RE: Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by Starfish »

kribba wrote:Kör nån mellan exponering så du inte blåser ut kärnan helt typ. 40 sek Iso800 o många bilder. Alternativet är HDR o korta exponeringar
blandat med långa men det ger krångligare efterbearbetning.
Kör just nu 30 sek med iso 200 x 15 sedan 120 sek x 15 efter det 300sek x 15

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: ASPS och platesolve 2 fungerar ej..

Post by Tony »

Angående orientering på himlavalvet så vill jag slå ett slag för den metoden jag använder. Jag har inte hört nån annan gjort lika.
En SWO ASI 120 MC bestyckad med ett litet vidvinkelobjektiv. Sitter i ett justerbart sökarfäste. Synvinkeln blir ungefär 30 grader.
Till kameran kör jag Charp cap som är avsedd för den kameran. I Charp cap finns möjlighet att välja hårkors. Hårkorset är förvånansvärt stabilt så länge man använder 100% zoomningsgrad.
-Ger mycket bra koll på vad som händer ute vid teleskopet- Inte minst när man ska "parkera" Kameran är så pass ljusstark så den ser i nästan helt mörker.

En obs-kväll börjar med att man "åker upp" till en välkänd stjärna. Är stjärnan på korset så är stjärnan i bild. Finjustering med "live wiev" samt skärpeinställning med batinomask. Samtidigt finkalibrering CDC. Därefter brukar man kunna köra goto till objektet.
Är objektet på andra sidan piren kan det behövas en till "lotsstjärna" på den sidan.
-Skulle man ändå gå vilse så finns ju http://www.astrometry.net" onclick="window.open(this.href);return false;. Tar ca 1-3 min att få svar. Tror att flera program stöder sig på astrometry, så man kan lika gärna gå dit direkt.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Post Reply