Himlafenomen

Post Reply
Matte035
Posts: 1
Joined: 2019-07-20 15:00:11
spamtest: JA

Himlafenomen

Post by Matte035 »

Hej kunniga människor,
Har ett minne av att när jag var liten (född 1973) så var det ett tillfälle då ett märkligt himlafenomen förekom.
Som jag minns det så kunde man se ett antal planeter från jorden utan att använda teleskop och kikare.
Är detta något jag fått om bakfoten eller har detta verkligen hänt?
Med vänlig hälsning,
Mattias
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Himlafenomen

Post by Lazze »

Om det inte var planeter så kanske det var den här?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kohouteks_komet" onclick="window.open(this.href);return false;

Minns jag rätt var den rätt hypad men blev en besvikelse visuellt. Jag försökte se den från stan med blotta ögat men lyckades inte. Det kanske hade funkat bättre från en mörk plats.

/Lasse
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Himlafenomen

Post by ThomasK »

Du kanske tänker på "Jupiter effekten" en bok av John Gribbin som fick stor uppmärksamhet på den tiden. Han förutsade att jordbävningar och andra katastrofer skulle inträffa 10:e mars 1982 då alla större planeter var samlade i ungefär samma riktning sett från solen (men spridningen var ändå ca. 90 grader).

Ännu mer samlade sett från jorden var solen, månen, Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus den 5:e maj 2000, men då de var samlade runt solen var de så klart inte synliga på natten.

Annars brukar det gå att se en eller flera planeter nästan varje natt året runt. Just nu kan man se Jupiter och Saturnus när det blivit mörkt.
Thomas Karlsson
Post Reply