Autoguiding med OAG

Post Reply
Adde
Posts: 4
Joined: 2019-08-08 22:46:44
spamtest: JA

Autoguiding med OAG

Post by Adde »

Hej!
Finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som är vass på autoguiding via off axis guider?

Jag har ett Celestron CPC 925, wedge, OAG, Lodestar X2 kamera samt en vanlig digital kamera (Canon EOS 550D).
Jag har förtvivlat svårt att få DSLR kameran och Autoguidern i fokus. Givetvis har jag diverse förlängare som behövs och i PHD blir det allt som oftast stjärnornas krig alternativt vid få tillfällen då jag faktiskt lyckats hamna någorlunda rätt.
Finns det någon kurs att gå eller finns det rentav någon i närområdet som har lust att offra en stjärnklar kväll för att handgripligen visa hur jag ska göra?

Med vänlig hälsning,

Adde
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Autoguiding med OAG

Post by pava0555 »

Hej Adde,

Om du har möjlighet så skulle jag rekommendera att du åker till stjärnträffen i Mariestad i september, det är inte så långt att köra dit från GBG. Där kanske du kan fråga andra experter och låta dom kika på din utrustning. :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Adde
Posts: 4
Joined: 2019-08-08 22:46:44
spamtest: JA

Re: Autoguiding med OAG

Post by Adde »

Det låter trevligt!
Vilket datum och vilken tid?
Tror du på riktigt att någon verkligen vill och kan hjälpa mig då?

Med vänlig hälsning,
Adde
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Autoguiding med OAG

Post by pava0555 »

Hej,

Kolla på Facebook, Mariestads Astronomiska Klubb. Det är den 6 - 8 Sept. Det skadar väl inte att fråga någon. Hade jag åkt dit så hade jag hjälp dig. :-)

Du kanske också kan gå med i någon astroförening i Göteborg. Själv är jag med i STAR i Stockholm, där jag själv får hjälp och råd med min egen utrustning.

Ett annat tips är att läsa trådar på Cloudy Nights eller Stargazers Lounge (SLG). Genom att läsa där man man ibland lösa egna problem. Se t.ex. denna tråd: https://www.cloudynights.com/topic/6304 ... -any-star/" onclick="window.open(this.href);return false;

Prova att fokusera på månen.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Autoguiding med OAG

Post by Robert Habolin »

Tjena Adde. Det ska inte vara några problem att få fokus med OAG.

Viktiga är att du fokuserar MAIN kameran först. Din DSLR. ( om du inte kan få den i fokus så har du fel avstånd / fel adaptrar, kolla var fokus punkten ska ligga för din tub. )

Sen fokuserar du OAGn genom att justera Lodestar kamera i hållaren som den sitter i. Du sätter PHD på typ 1sekund exp och så för du kameran antingen in eller ut tills du hittar fokus. Inte svårare än så. Du bör rimligen vara på ett ställe på himlen med mycket stjärnor / ljusa stärnor. Nånstans i vintergatan bandet funkar bra, Svanen är ett bra ställe att börja.

Du kan i Ascom programvaran till Lodestar sätta den på BIN2 så blir den dessutom ännu ljuskänsligare.

Stjärnornas krig blir det i PHD för att du är ur fokus så den inte hittar nån kontrast mellan stjärnor o bakgrund. då blir det bara noise.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Autoguiding med OAG

Post by Lazze »

Om du fortfarande inte kan nå fokus med Lodestaren efter att ha ställt in fokus med DSLR:n så kan det vara så att Lodestaren hamnar för långt bort i strålgången även om den är helt intryckt mot OAG:n.
Med min uppställning så måste jag sätta en 5mm mellanring mellan huvudkamera och OAG. Efter att ha ställt fokus på huvudkameran når då jag precis fokus med Lodestaren helt intryckt mot OAG:n. Om du inte provat det redan så kan det vara värt ett försök.

/Lasse
Adde
Posts: 4
Joined: 2019-08-08 22:46:44
spamtest: JA

Re: Autoguiding med OAG

Post by Adde »

Tack för alla tips!!
Ska fortsätta gneta tills det blir rätt.
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: Autoguiding med OAG

Post by dragneg »

Hej Adde.

Jag har gått genom det du har problem med. Visserligen med en C8 och 700D men är ju sak samma. Bor också i Gbg-området.

PM om du vill jämföra distanser...

/anders
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
Adde
Posts: 4
Joined: 2019-08-08 22:46:44
spamtest: JA

Re: Autoguiding med OAG

Post by Adde »

Hej Anders!
Kul att du nästan har samma uppsättning.
Skulle vara intressant att veta vilka grejer du har.

//Adde
Post Reply