Ny med astrofoto

Post Reply
User avatar
Blåfiskmås
Posts: 11
Joined: 2019-08-21 19:25:22
spamtest: JA

Ny med astrofoto

Post by Blåfiskmås »

Hej! Jag är ny gällande astronomi. Jag har just nu en skywatcher 130 med eq2 mount. Jag tycker de är jäkligt krångligt med att hela tiden rikta om teleskopet när man letar efter saker, samt alla skakningar av minsta rörelsen så jag tänkte köpa nytt.
Jag vill hellre ha utrustning för astro foto och har läst runt rätt mycket och detta är vad jag planerar att köpa.
Kameran jag har är en enkel eos 1100D

* Heq5 pro
* skywatcher evostar 72ed
* flattner till 72ed (dock inte än)

https://www.firstlightoptics.com/skywat ... nscan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har jag price matchat ner till 798 GPD

https://www.firstlightoptics.com/pro-se ... o-ota.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Price match ner till 265 GPD

Vad tycker ni om detta? Frakten går ju på 500 isch men det är fortfarande billigare än butikerna i Sverige.
:green:
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ny med astrofoto

Post by kribba »

Heq5 är en väl beprövad montering för astrofoto så kör hårt. Men för Evostar 72ed så hade vi en medlem här som hade väldigt
stora problem med den, vet inte om det var ett måndags ex eller ej. Men för att ta foto med den är en reducer eller flattner nödvändigt.
Kolla oxå "Teleskop Express" dom har många prisvärda både ED och APO teleskop med matchande reducer.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ny med astrofoto

Post by micke187 »

Heq5an är en väldigt populär montering. Finns en hel del här inne som använder den inklusive mig.
Om du ska börja med astrofoto så tänk på att utan guidning så får man hålla sig till kortare exponeringar med denna montering(under 1min)dock mer om man har tur men risken finns att du får kasta fler bilder . Även om den är en bra montering är de somsagt inga Hi-end grejer som kan köra långa exponeringar utan guidning.
Men Heq5an är väl värt att köpa. :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Blåfiskmås
Posts: 11
Joined: 2019-08-21 19:25:22
spamtest: JA

Re: Ny med astrofoto

Post by Blåfiskmås »

Okej, vad kostar en guidning då? För då är de väl ett lite mindre teleskop och en kamera som är kopplad till ett program på datorn? Vad kostar de isåfall om man inte vill tömma sin plånkan helt? Finns de något bra budget alternativ?

Någon som använder Evostar-72ED? Kribba skrev att någon hade stora problem, men jag har bara läst positiva saker om den..
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Ny med astrofoto

Post by micke187 »

Nu har ja inte kollat så mycket på kostnader på ett tag men det finns kompletta kit med kamera och guidetube för runt 4tusen. Astrofoto är dyrt tyvärr. Men det finns bättre priser om man kollar utanför Sverige.
Men guidning kan ju vänta tills du fått lite mer erfarenhet av montering och teleskop. Steget till guidning kan vara väldigt tidsödande i början innan man kommer igång (tro mig).
Somsagt kan ju va kul och få lite bilder även om det kanske inte blir de bästa i början :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Blåfiskmås
Posts: 11
Joined: 2019-08-21 19:25:22
spamtest: JA

Re: Ny med astrofoto

Post by Blåfiskmås »

Ja för mig så har priset stuckit iväg en hel del än vad jag hade tänkt mig... Men jag vet iallafall att jag får bra mount och teleskop :) Sen kommer jag säkert köpa på mer skit :D
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ny med astrofoto

Post by kribba »

Köp en Heq5 och sätt din Canon 1100D på den som som första steg rekommenderar jag. Lätt och köra oguidat upp till 200mm
linser och då kan du ändå fånga mycket som M31,M33,M42,M45,NGC7000 o.s.v. Dra ett varv tejp dock runt focus ringen när du satt
skärpan bara ( lätt den glider annars riktad rakt upp ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Blåfiskmås
Posts: 11
Joined: 2019-08-21 19:25:22
spamtest: JA

Re: Ny med astrofoto

Post by Blåfiskmås »

Enda nackdelen är att jag bara har standard objektivet till kameran och den kan inte fokusera "oändligt"..

Men heq5 blir det garanterat :good:
Post Reply