vilken stjärna ?

Post Reply
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

vilken stjärna ?

Post by gerard »

hej.
jag hittar inte . .vad är det som lyser så starkt i sydost, ca 40 grader ovanför horisonten ca kl 22. västerås.
jag trodde en planet först, men efter googlande så inser jag att ingen av de stora är där uppe just nu. alltså en stjärna...men vilken ?
mvh
sämsta astronomen...gerard
vänligen,
gerard
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: vilken stjärna ?

Post by martinl »

Hm. De närmast misstänkta borde vara Sirius och Procyon. Kl 22 hade vi i Västerås Sirius (mag -1.4) 12 grader över horisonten åt syd-sydost och Procyon (mag 0.4) 30 grader över horisonten åt sydost. Runt 40 grader fanns bara Castor och Pollux (mag 1.2-1.6). Jag gissar på Sirius.

Såvida du inte såg landningsljusen på ett flygplan förstås, de kan tyckas stå stilla förvånansvärt länge.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: vilken stjärna ?

Post by gerard »

tack martinl.
30 grader sydost men lite osäker på exakt klockslag.
inget flygplan. efter en stund, halvtimme, hade den flyttat en bit till höger, alltså himlakropp.
mulet här nu varenda kväll, så jag får återkomma med mer exakta angivelser.
tack för att du tog dig tid martin.

mvh
g.
vänligen,
gerard
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: vilken stjärna ?

Post by gerard »

märkligt detta...inget som lyser så starkt där just nu. klart ute. Rigel kommer stå ungefär där jag såg 'min' stjärna om kanske en timme. men det jag såg lyste starkare. som jupiter gör när den är som starkast.
jag börjar nog luta åt att det var ett flygplan på ingående ändå... och det jag såg lite senare var inte så starkt. kanske Rigel då...

nåja. jag fick en anledning att titta och konstatera att Betelguise verkligen ser lite krasslig ut. hah...
vänligen,
gerard
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: vilken stjärna ?

Post by gerard »

jag måste be om ursäkt. jag menade SYDVÄST. inte sydost..pinsamt detta....jag vet att solen går upp i öster men ändå lyckas jag rapa ur mig ost när jag menar väst.
skäms..
vänligen,
gerard
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: vilken stjärna ?

Post by Hans Bengtsson »

Det mycket ljusa objekt man nu kan se ungefär åt sydväst efter solens nedgång är Venus. Men Venus går för närvarande ner vid 19-tiden, så om klockslaget var ens i närheten av 22 så är den möjligheten borta. Och Venus ligger också mycket närmare horisonten än de 30-40 grader som du anger.

Mvh
Hans Bengtsson
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: vilken stjärna ?

Post by taipan »

Skyguide eller SkySafari eller liknande är bra att ha i mobilen dessa fallen :)
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: vilken stjärna ?

Post by gerard »

Hans Bengtsson wrote:Det mycket ljusa objekt man nu kan se ungefär åt sydväst efter solens nedgång är Venus. Men Venus går för närvarande ner vid 19-tiden, så om klockslaget var ens i närheten av 22 så är den möjligheten borta. Och Venus ligger också mycket närmare horisonten än de 30-40 grader som du anger.

Mvh
Hans Bengtsson
tack Hans. jo, jag vet att det inte var Venus pga höjden.
vänligen,
gerard
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: vilken stjärna ?

Post by gerard »

taipan wrote:Skyguide eller SkySafari eller liknande är bra att ha i mobilen dessa fallen :)
skyguide. skysafari. skall kollas !! tack !
vänligen,
gerard
Post Reply