Testa på utan att köpa ett teleskop

isomorfen
spamtest: JA

Testa på utan att köpa ett teleskop

Post by isomorfen »

Tjena, jag har länge varit väldigt intresserad av astronomi och vill se något häftigt objekt som M51 eller dylikt. Grejen är den att jag inte har någon aning om hur mycket man faktiskt kan se genom ett teleskop (är inte särskilt intresserad av astrofotografi utan vill se det "på riktigt" aka inte via photoshop).

Innan jag spenderar tusenlappar på ett teleskop för att bli väldigt besviken med det man kan se, tänkte jag därför höra om det finns någon regelbunden meet-up där nybörjare kan kolla genom andras teleskop. Jag inbillar mig något slags event där en grupp människor åker ut någonstans, kanske grillar och kollar på galaxer, finns något sådant i verkligheten eller bara i min fantasi?

Jag kollade på meet-up-delen här på forumet, men verkade inte finnas mycket där. Så, meet-up så man kan träffa likasinnade och pröva på, eller är astronomi en väldigt ensam hobby där man måste spendera mycket pengar för att få nys om vad man kan förvänta sig?

(jag är i Stockholmsområdet)
kribba

Re: Testa på utan att köpa ett teleskop

Post by kribba »

UAA ( Uppsala Amatörastronomer) har en observationsplats och teleskop lite över en timmes bilfärd norr om Stockholm. Vi kör ofta obs kvällar då
du kan få titta i större teleskop ( kör grill kvällar oxå :D ). STAR finns oxå i Stockholm. Jag är inte med där själv, men har polare där. Kan vara
bättre om du bor söder om stan.

Men generellt så är visuellt och foto väldigt olika. Ska du se detaljer så är det foto som gäller, men finns en annan charm att se det ljussvaga
och oftast utan färg i ett okular.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
astroGreg

Re: Testa på utan att köpa ett teleskop

Post by astroGreg »

Hi,

I can't say much about meetings, I am new in Sweden, but with regards to observational astronomy there are some things to take into consideration when buying your first telescope.

The first thing you need to determine, is the budget, more money = more power and quality.
The second thing, is to know the quality of the sky you will have. If you are in a populated area, the light pollution will be enough to hide most deep sky objects (DSOs) (Nebuli, Galaxies, start clusters), and you will be able to see mostly the planets (Jupiter, Saturn, Mars) and the moon.
If you would like to see some DSOs inside the city, then you should go for a large aperture newtonian (a dobsonian will give your most value for your money). I would say that 200mm (8") aperture would be minimum to be able to see some faint DSOs.

On the other hand, if you are able to go in a dark location, where the milky way is clearly visible, you can see many DSOs even with a cheap telescope paired with some decent optics. (this: https://www.astroshop.eu/telescopes/ome ... -2/p,20277" onclick="window.open(this.href);return false; is my first telescope, and I have seen many DSOs under a truly dark sky)

if you are willing to spend a good amount (10000kr-15000kr) you can take a 12" (300mm aperture) dobsonian that can gather a lot of light, you will still be crippled under a light polluted sky, but you will see miracles under a dark sky.

Here is a websites that shows what you will be seeing with your eye though a cheap, average and good telescope (given that you are under a truly dark sky): http://www.deepskywatch.com/Articles/wh ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The representations are quite accurate.

Disclaimer: Any observation that I have done were outside of Sweden, observational astronomy needs patience and time. I am not really sure how pleasing it can be to stay outside for 6 hours in the cold nights of Swedish winter. Maybe someone else can comment on this, based on their experience.

Good luck!
Greg.