Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post Reply
MacAver
Posts: 2
Joined: 2020-03-03 00:47:11
spamtest: JA

Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by MacAver »

Hej alla!

Ny här, ny på det här och nya utmaningar.

Köpte ett Sky-Watcher Explorer 130M Newton-tele.

Mitt första intryck är över förväntan efter att jag läst 100-tals recensioner av teleskop i den prisklassen innan köpet. Som utvecklare av teknikprodukter så är jag över förväntan överraskad av det mesta som kom med. Det tog längre tid att packa upp grejorna än att få allt på plats så särskilt svårt att börja klämma på grejorna direkt var det inte. Jag har dock tre funderingar.

Rödpunktssiktet är bland det sämsta i hela kittet i klass med batteripacken till exempel.. Rödpunktssiktet går inte att ställa in. Inställningsskruvarna är i botten och punkten är inte på målet. Mycket nära men det bara går inte att ens tvinga punkten mitt på. det missar med en okulärdiameter. Dvs att med pricken som närmast ställt mot mål så syns målet knappt i okularets kant. Innan jag skruvar loss själva fästet för siktet och försöker styra upp det den vägen undrar jag om någon kanske vet om jag trots allt gör fel eller om det finns något annat knep?

DEC-låsningen låser inte. Stöter man till teleskopet så flyttar det sig. Inställningsvrede låser ju på sitt vis mot läppen i vertikalaxeln men teleskopet blir väldigt känsligt för minsta vridrörelse. Jag såg en video på YouTube där en tjomme verkade ha lite samma problem vad jag såg i förbifarten. skall låsningen vara så "lam"? Någon med kunskap/erfarenhet?

Fininställningen för azimut har ett väldigt snävt omfång. Skall det inte vara mer än ca 5-10 grader?

I övrigt funkar det som det ska och lättare att navigera stjärnhimmeln för varje gång. Krävs några aha-upplevelser innan man riktigt får kläm på det.

/Marco
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Björn »

Hej Marco!

Kan inte svara på dina frågor angående monteringen, men när det gäller rödpunkts-sikte så tycker jag personligen att det är helt värdelöst.
Av de bilder jag sett på din teleskop-typ så verkar den ha en standard 'sko' för sökare, vilket innebär att du mycket enkelt kan byta ut rödpunkts-siktet mot en optisk sökare istället. Själv använder jag en 9x50 sökare, vilket jag tycker är perfekt.
Värt att tänka på dock när det gäller sökare är att raka sökare oftast har både upp-och-ned-vänd och spegel-vänd bild, vilket kan vara ganska förvirrande.
Den 9x50 jag har är en 90 graders vinklad sökare vilket ger en helt rättvänd bild, men kan vara lite besvärligare att använda på en Newton-tub eftersom det blir lite knepigare att rikta tuben för att få målet i sökaren.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Jonas »

Jag använder nästan uteslutande Telrad som sökare. Fungerar bäst för mig.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Hans Bengtsson »

Marco:

Jag kan inte ge några råd som man måste följa, men jag kan berätta helt kort vad jag skulle ha gjort.

Precis som Björn föreslår, skulle jag ha bytt ut siktet mot en sökare. Optimalt är ca 9x50 men även en mindre sökare (6x30 eller liknande) kan duga i nödfall. Då ger du dig själv förutsättningar att med lite träning snabbt och effektivt gå till vilket objekt som helst.

Motorn skulle jag inte använda (teleskopet har motor?). Jag skulle inte polinställa, utan helt enkelt ställa teleskopet i en bekväm position så att okularet finns i ögonhöjd. Gör allt på ett intuitivt och naturligt sätt, ta bort alla krångliga onödigheter.

Bra kartor behöver du. Sedan är det bara att träna stjärnhoppning för fulla muggar. Betydligt enklare än man kan tro innan man prövat på.

En liten kommentar angående sökare: en rak sökare visar bilden uppochner men inte spegelvänd, precis som i ditt teleskop. De fyra riktningarna NESW har oförändrad inbördes position jämfört med hur det ser ut för blotta ögat.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Björn »

Vill inte vara petig, Hans - men om du tittar på i princip samtliga raka sökare som Astrosweden säljer så står det klart och tydligt att bilden är upp-och-ner-vänd samt spegel-vänd vilket jag personligen också kan intyga eftersom jag har en sådan själv på min 10-tummare.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Hans Bengtsson »

Nja, en rak sökare ger en bild som är roterad 180 grader, men bilden är inte spegelvänd, det låter optiskt närmast omöjligt att den skulle kunna vara det. Det är ju helt enkelt en liten refraktor, och där har man också en bild som är roterad 180 grader men inte spegelvänd ifall man inte sätter på ett vinkelprisma. Och i en Newton blir ju bilden inte heller spegelvänd. Det har med antalet reflektioner att göra. Ett jämnt antal reflektioner (t.ex. 0 som i en rak refraktor eller 2 som i Newton) ger ingen spegelvänd bild, men det gör däremot ett ojämnt antal reflektioner (som i Schmidt-Cassegrain).

Jag har också sett att AstroSweden skriver att raka sökare ger spegelvänd bild men det är helt enkelt fel. Jag har använt åtskilliga raka sökare (inklusive 9x50 som jag har nu) och ingen har gett spegelvänd bild men alla har gett uppochnervänd bild. Om man har vinklad sökare kan man förstås få antingen helt rättvänd bild eller spegelvänd bild beroende på hur många reflektioner som lagts in.

Är du verkligen säker på att din raka sökare ger spegelvänd bild?

Jag tror att AstroSweden har felöversatt originalets ”upside down an reversed” vilket betyder roterad 180 grader. ”Reversed” kan alltså inte översättas med spegelvänd.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Björn »

Nej, du har rätt Hans, verkar vara min hjärna som tycks ha fått för sig att det är spegelvänt :shy:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by DHEB »

MacAver wrote:Hej alla!

Ny här, ny på det här och nya utmaningar.

Köpte ett Sky-Watcher Explorer 130M Newton-tele.

Mitt första intryck är över förväntan efter att jag läst 100-tals recensioner av teleskop i den prisklassen innan köpet. Som utvecklare av teknikprodukter så är jag över förväntan överraskad av det mesta som kom med. Det tog längre tid att packa upp grejorna än att få allt på plats så särskilt svårt att börja klämma på grejorna direkt var det inte. Jag har dock tre funderingar.

Rödpunktssiktet är bland det sämsta i hela kittet i klass med batteripacken till exempel.. Rödpunktssiktet går inte att ställa in. Inställningsskruvarna är i botten och punkten är inte på målet. Mycket nära men det bara går inte att ens tvinga punkten mitt på. det missar med en okulärdiameter. Dvs att med pricken som närmast ställt mot mål så syns målet knappt i okularets kant. Innan jag skruvar loss själva fästet för siktet och försöker styra upp det den vägen undrar jag om någon kanske vet om jag trots allt gör fel eller om det finns något annat knep?

DEC-låsningen låser inte. Stöter man till teleskopet så flyttar det sig. Inställningsvrede låser ju på sitt vis mot läppen i vertikalaxeln men teleskopet blir väldigt känsligt för minsta vridrörelse. Jag såg en video på YouTube där en tjomme verkade ha lite samma problem vad jag såg i förbifarten. skall låsningen vara så "lam"? Någon med kunskap/erfarenhet?

Fininställningen för azimut har ett väldigt snävt omfång. Skall det inte vara mer än ca 5-10 grader?

I övrigt funkar det som det ska och lättare att navigera stjärnhimmeln för varje gång. Krävs några aha-upplevelser innan man riktigt får kläm på det.

/Marco

Hej Marco! Trevligt att du hittade astronet!

Jag har samma erfarenhet med rödpunktssikte som andra. Den exemplar som jag hade var verkligen av mycket dålig kvalitet, plast och ingen precision, och dessutom svår att använda. Som andra använder jag och rekommenderar en RACI (Right Angle Correct Image) optisk sökare.

Inte heller jag har några svar om montering, men det säkert finns några kunniga här på astronet.

Lycka till!

/H.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote: Och i en Newton blir ju bilden inte heller spegelvänd. Det har med antalet reflektioner att göra. Ett jämnt antal reflektioner (t.ex. 0 som i en rak refraktor eller 2 som i Newton) ger ingen spegelvänd bild, men det gör däremot ett ojämnt antal reflektioner (som i Schmidt-Cassegrain).
Precis. Denna tema lämpar alltid sig för förvirring och själv har jag trasslat med den. Här är mina 2 öre:

När jag beställer variabel kartor som ska användas med min refraktor som är försedd med diagonal, beställer jag kartor där Nord ligger uppe, Syd ligger ner, Öst ligger till höger, och Väst till vänster, alltså det optiska systemet ger en spegelvänd bild, omvänd i horisontal riktning och korrekt i vertikal riktning (N upp, Ö höger). I Stellariums ocular modul har jag angett "horizontal flip" för att simulera vyn genom detta teleskop och det man ser i Stellarium matchar där jag ser på AAVSO kartor och i himmelen.

När jag beställer kartor som ska användas med min newtonian reflektor beställer jag kartor där Nord ligger ner, Syd ligger upp, Öst ligger till höger, och Väst till vänster, alltså det optiska systemet ger en bild som är roterad 180° men alldeles korrekt (S upp, Ö höger). I Stellariums ocular modul har jag angett "horizontal flip" och "vertical flip" för att simulera vyn genom detta teleskop och det man ser i Stellarium matchar där jag ser på AAVSO kartor och i himmelen.

Detta kan bekräftas med fördel genom att använda liknande optiska system i terrestra mål dagtid.

Ett annat exempel för reflektorn: gå till köket och ta en sked. Titta på din reflektion i den konkava delen (den som kan rymma soppan!), bilden är upp och ner. Lyft nu den vänstra handen, du ser den röra sig till höger i bilden. Bilden är inte spegelvänd utan roterad 180 grader.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by Hans Bengtsson »

Detta med beteckningar på teleskop kan vara en djungel. När det gäller 13 cm Newton från SkyWatcher så visar en snabbgoogling:

Explorer 130:
Fokalförhållande f/7. Sfärisk huvudspegel. Ingen motor. Pris hos AstroSweden 2695 SEK, hos Stjärnhuset i Kivik 2475 SEK.

Explorer 130m:
Som ovanstående men med motor. Pris hos AstroSweden 3195 SEK. Hos Stjärnhuset i Kivik ges det överraskande priset 1968 SEK, men å andra sidan uppges produkten där vara tillfälligt slut.

Explorer 130p:
Fokalförhållande f/5. Parabolisk huvudspegel. Ingen motor. Pris hos AstroSweden 3195 SEK, hos Stjärnhuset i Kivik 3250 SEK.

Således är 130p ett helt annat teleskop än de två andra.

Mvh
Hans Bengtsson
MacAver
Posts: 2
Joined: 2020-03-03 00:47:11
spamtest: JA

Re: Absolut nybörjare med sprillans nytt Sky-Watcher 130M å strul...

Post by MacAver »

Hej igen å tack så mycket för svaren!

Tackar alla på en gång. Och ja, det blir ny sökare när jag skall uppgradera okular etc. Fick faktiskt bukt med sökaren efter att jag klippt av en bit av ett gammalt uttjänt bladmått varav sedan två mindre bitar kilades in "strategiskt" mellan kikarens fäste och sökarens fot. Inte någon bra lösning eftersom om man monterar ner det för förvaring måste man kila dit något igen. Visar det sig att fästet sitter så pass mycket felmonterat så en annan sökare även den pekar för mycket fel så får jag nog göra något åt själva fästet.

Angående sfärisk eller parabolisk spegel kvittar det mig. Skillnaden mellan sfärisk eller parabolisk spegel när det kommer till hur vi använder teleskopet blir mer akademisk än praktiskt påvisbar.

Motorn måste jag nog säga blev en stor hit för mig personligen eftersom jag är foton-nörden och ville testa lite på skoj. Med hjälp av 3D-printer gjorde jag en konverter till stativet så att jag kunde montera min Hasselbladare där. SUPER! Testade även med min minsta Nikon DSLR på teleskopets fäste och fungerade utmärkt.Visst finns det bättre upplägg för att fota natthimlen men jag kunde dra ut på exponeringarna långt mer än de 15-20 sekunder jag förväntade mig. Det där med pol-inställning har jag dock kommit på är en noggrann historia. Slarvar man "driftar" det. Ännu inga alster i klass med vad man ser på Internet. Skyller dåligt väder på det eftersom vi bara fått glimtar av stjärnorna i luckor här. Faktiskt tittat på ett motordrivet kamerastativ från Sky-Watcher. Vet inte om den lilla klarar av min "bladare" men den lite större klarar i alla fall 5 kg (kameran fullmönstrad väger lite över 2 kg).

Tack för alla tipsen. Fortsatt fundersam kring den "dåliga" låsningen av DCE-inställningen och den lite fattiga fininställningen av azimut.
Post Reply