Frågor om polar alignment utan polaris

Post Reply
nickemeh
Posts: 10
Joined: 2020-05-03 16:21:55
spamtest: JA

Frågor om polar alignment utan polaris

Post by nickemeh »

Hej, ny till hobbyn och redan hooked, har spenderat hela 2020 med videos samt detta forum, jag har mitt första eq mount påväg med posten, min fråga lyder:
Är det möjligt för mig att fota från balkongen som pekar västerut? antar att jag kommer fastna på polar align, kommer förståss att ta mig ut för fotosessions men det hade varit guld värt om det även finns något sätt att hobbyfota från balkongen trots att jag inte kan se polaris därifrån

en annan grej jag funderar över är ett batterypack för att driva laptop/mount när jag är utomhus (långt ifrån tillgänglig ström), har hittat en del olika men ville se om ni kan rekommendera nån budgetvariant, behöver absolut inget flashy alls, om det går att bygga nån box av 18650 batterier eller bilbatteri så går även det bra

Tack på förhand :good:
Johan
Posts: 140
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by Johan »

nickemeh wrote:Hej, ny till hobbyn och redan hooked, har spenderat hela 2020 med videos samt detta forum, jag har mitt första eq mount påväg med posten, min fråga lyder:
Är det möjligt för mig att fota från balkongen som pekar västerut? antar att jag kommer fastna på polar align, kommer förståss att ta mig ut för fotosessions men det hade varit guld värt om det även finns något sätt att hobbyfota från balkongen trots att jag inte kan se polaris därifrån

en annan grej jag funderar över är ett batterypack för att driva laptop/mount när jag är utomhus (långt ifrån tillgänglig ström), har hittat en del olika men ville se om ni kan rekommendera nån budgetvariant, behöver absolut inget flashy alls, om det går att bygga nån box av 18650 batterier eller bilbatteri så går även det bra

Tack på förhand :good:
Hej!

Jag vet att tex celestrons monteringar har något som kallas för "All-Star Polar Alignment" där man väljer ut några ljusstarka stjärnor och sen räknar datorn i monteringen ut var på himlen dessa stjärnor ska befinna sig om man vore perfekt polinställd. Man kan sedan använda alt/az justeringen på monteringen för att centrerar dessa stjärnor och på så vis polinställa. Ganska enkel procedur som man följer i handkontrollen.

Sedan finns det väl även en funktion i programmet sharpcap som fungerar på något liknande sätt.

Mvh Johan
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by Viktorious »

Gällande battery pack har jag beställt en Beaudens power station från ebay. Alla mindre varianter är slut (166Wh=14Ah) så blev en större (230Wh=20Ah). Kanske mer flashy än du tänkt men avsevärt mycket billigare än Celestrons motsvarighet (det är ett LiFePO4).
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by mikael »

Hej,

Min balkong är i söderläge utan skymt av polaris. Första gången jag ställde ut teleskopet använde jag kompass för att få det att peka åt hyfsat rätt håll. Sedan körde jag drift align i PHD2 tills det såg bra ut. Jag markerade på balkongen vart benen på monteringen stod. Nu lyfter jag bara ut monteringen så att benen hamnar på rätt plats och kör typ 15 min drift align i PHD2.

Mvh,
Mikael
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by DHEB »

När jag bodde i lägenhet och hade ekvatoriell montering utan automatisk polinställning gjorde jag så här: först på dagen (en solig dag) mätte jag N-S riktning genom att markera på golvet projektionen (skuggan) av en vertikal pinne i den exakta astronomiska middagen (tagen för min position från heavens-above.com). Sedan på natten körde jag drift-align metoden.
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by Juicy6 »

Jag använder också PHD2 när jag inte ser Polstjärnan. Fungerar väldigt bra. Min iOptron-montering, CEM40, har annars inbyggd polinställning på valfria stjärnor. De kallar det BrightStar Polar Alignment.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
nickemeh
Posts: 10
Joined: 2020-05-03 16:21:55
spamtest: JA

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by nickemeh »

Skönt att höra, glömde nämna att jag har en skywatcher eqm-35 pro påväg med posten, men då vet jag att det finns alternativ, jag trodde att 3 star align och dylikt var för att mountet skulle veta vart den pekar efter man redan hade riktat den mot polaris, ska kika vidare på drift align och phd2

Tack för svaren, skönt att veta att det finns en aktiv community i sverige :good:
Har även gått med i en astroklubb med observatorium i närheten av mig (Bor i surahammar en bit ifrån västerås), ska bli jäkligt kul att komma igång
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Frågor om polar alignment utan polaris

Post by wimvb »

Även skywatcher monteringar har numera en sk all star polar align.
Gör först en 2-star alignment. Detta ger dig polfel. Sen poljustering från handkontrollen. Efter det en ny 2-star alignment för att bekräfta att polfelet har minskat. Därefter är felet tillräckligt lite för att guidningen kan ta hand om det. Med lite övning är denna metod dessutom betydligt snabbare än drift align, så du kommer snabbare igång med fotandet.
Använd ett okular med god förstoring när du utför star alignment. Det ökar noggrannheten .
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
Post Reply