Okular..kit eller zoom ?

Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Det är inte dåligt men tror att ett riktigt UHC hade varit lite bättre. Läste på rätt mycket innan jag köpte mitt och stod och valde mellan det jag har och Baader UHC-S, så det kom till final så att säga. Fast för mig handlade det också om att jag hade börjat fotografera lite. Här är en liten tråd där jag frågade om det just:
https://www.cloudynights.com/topic/6917 ... omsearch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tycker framförallt att inlägg #5 är värt att läsa, Don Pensack (starman1) är hyfsat erfaren.
Men om du inte har beställt redan så skulle iallafall jag testa ett tajtare, jag är supernöjd med mitt (från Tyskland). Lite dyrare än Baaders.
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... unted.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Marginell prisskillnad..beställer den från Tyskland när jag ändå köper daggkåpa därifrån.
Tackar för rådet.
//Jan
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by magnahrl »

Jag vill rekommendera f/6,3 fokalreducerare och en Baader ClickLock. Saker afa jag inte kan vara utan på min C8. Jag är 100% visuell!

Magnus A.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

ClickLock grejer är något jag kommer skaffa ..verkar väldigt bra.
Fokalreducerare har jag dålig koll på..förklara gärna lite..
//Jan
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

En reducerare sätter du bak på teleskopet, innan diagonal. Det är motsatsen till en Barlow lins. Det är en linsgrupp som fokuserar ljuset och således gör att ljuset kommer i en brantare vinkel. Effektivt sett förkortar detta ner fokallängden på teleskopet. Detta gör att du får mindre förstoring (vidare synfält) och även snabbare fokalförhållande (öppningen är ju densamma). Det snabbare förhållandet är mer gynnsamt för fotografering. Mer detalj se länk.
https://agenaastro.com/articles/guides/ ... guide.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Som jag skrev tidigare satt min alltid på, så håller helt med Magnus. Det är ju annars ett teleskop med väldigt lång fokllängd (2350 mm). De 1480 mm det blir med reduceraren passar bättre vid alla lägen förutom vid planetobservation. En stor fördel (för mig) var också att det då räcker med 1.25" okular. Sänker kostnad på både okular och tillbehör som filter.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Tittat på alternativ..
- köra 2' ...diagonal och vidvinkel okular.
- Binoviewer ..Baaders med Alan Gee II fokalreducerare.
Blir ju liiite dyrare ...
Fördela/nackdelar med alternativen?
Förutom det uppenbara..priset.
//Jan
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Ja ett annat alternativ då kan vara att skaffa f/6.3 reducern och köra 1.25", blir det billigaste iaf. Reducer + 24 mm 68° (det vidaste som finns i 1.25") blir samma synfält som att köra 2" med 38 mm 68° i f/10.

Binoviewing har jag bara funderat och läst om, aldrig provat själv. En bra tråd finnes här till exempel, med någon länk inom med mer info. Det är ju lite snack om ljusförluster med binos och att det därför gör sig bäst för ljusstarka objekt (solsystemet).
https://www.cloudynights.com/topic/6955 ... noviewing/" onclick="window.open(this.href);return false;
Antar att du har läst själv och förstår att bakfokus blir viktigt. Brukar rekommenderas att man använder sig av Baaders T2 prism diagonal med binos. Jag har kvar min T2 Zeiss diagonal från min SCT, vet inte om jag ska behålla den till ifall jag skaffar en refraktor.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Hej.
Då Astro tyvärr har väldiga problem att leverera pga Corona blev jag tvungen att köpa grejerna i Tyskland.
Ändrade mig lite och här är vad UPS nu levererat.
Celestron CPC 1100 HD
Baader Hyperion zoom 8-24
Baader Hyperion Asfärisk 36mm 72'
Baader 2" Clicklock adapter och diagonal
Med teleskopet följde även en
Celestron Luminos 23mm 82'
Daggkåpa
Hittade Celestron powerbank och skyportal wifi adapter billigt på CDON.
Kvar att inskaffa är några filter och något vidvinkelokular typ 6,5 -9 mm.
Jag vill tacka forumet för all hjälp jag fått och hoppas på bra väder i helgen.
//Jan
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by hellbom »

Vilken nätbutik köpte du i Tyskland?
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Hej.
Köpte hos Teleskop-express
Levererade på några dagar.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Kostnad för frakt med UPS hem till dörren 120Euro för allt.
Post Reply