Okular..kit eller zoom ?

Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Hej.
Ny på forumet och tänkte som absolut nybörjare ge mig in i denna materialsport. Teleskopet jag fastnat för är en Celestron Nexstar Evo 9,25:a. Till att börja med främst för visuella observationer. Med teleskopet följer 2 st okular, 13 och 40 mm. Hur långt kommer jag med dessa? Bör jag även skaffa fler okular/kringutrustning och i så fall vad? Bla Celestron och Astro Sweden har okular/filter set som jag lurar på. Jag har även tittat på BAADER-PLANETARIUM HYPERION ZOOMOKULAR MARK IV, 8-24 MM. Är den något för mig? Vore bra med lite goda råd innan inköp.
//J
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Docerland »

Hejsan!
Jag skulle otvivelaktigt börja med Baaders zoom! Det har bra kvalitet och man får en bra känsla för vad man kan se med bra kvalitet till ett bra pris.
Erland
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Hej och välkommen!
Det var exakt så jag började innan jag gled över mot foto och därav ekvatoriell montering, en Evolution 9.25 och Baader zoom. De medföljande okularen använde jag kanske en gång.

Zoomen täcker de fokallängder du kan använda utan att börja använda 2" utrustning. Hög optisk kvalitet. Nackdelen är att synfältet smalnar av vid de längre fokallängderna. Jag skulle säga 8-12 mm en juvel, runt 16 mm okej (som en Plössl), och 20-24 blev för smalt för mig. Det blev att jag kompletterade med en 24 mm 68° Explore Scientific och på så sätt hade två okular som täckte alla mina behov. Jag köpte en Celestron f/6.3 reducer/corrector som alltid satt i, föredrog det vidare synfältet och möjlighet att stanna med 1.25" utrustning.

De Celestron kit du tittar på gissar jag är Plössls och skulle själv inte klara av de smala synfälten i ett teleskop med så lång fokallängd.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Annan kringutrustning som behövs är daggkåpa, ett måste!

Min tråd där jag landade på 9.25 Evon förresten:
viewtopic.php?f=22&t=18127

Där är bra kommentarer angående okular till det teleskopet!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by kribba »

Nu kanske du bara är ute efter att köra visuellt o glöm då allt jag säger här efter. Fina prylar då jag oxå har en C9 numera :D
Men har du minsta lilla dröm eller tanke på foto i framtiden så slänger du kanske pengar i sjön med en Nexstar montering. Kan bli svår och sälja
om du vill uppgradera till en ekvatoriell montering framöver.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Hehe helt rätt Kribba. Jag fick vänta ett tag innan jag fick mitt byteserbjudande. Det innebar även att tuben försvann men lika glad för det är jag (gillar det första jag fått av 10" Newten).

Hade jag kunnat skriva till mig själv i den gamla tråden skulle jag sagt till mig att köra på C8an och en AZ-EQ5. Bärbart, stabilt för foto, och möjlighet att börja resan enkelt visuellt i alt-az!
*Eftersom jag hade fått aperture fever så hade jag ändå inte lyssnat och kört C9an iallafall :D (som jag tror hade funkat okej på AZ-EQ5 ändå)
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by kribba »

Jo så är det väl, men bra att du hittade rätt nu "Viktorious" :good: . Sitter själv nu och funderar på lämpliga okular till tuben och byte till 2 tum diagonal.
Men jag är inte så petig då det visuella är lite sekundärt typ som Dylan beskriver här :D
https://www.youtube.com/watch?v=U9QYUmANcmE" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Tack för alla goda råd. Speciellt Viktors tidigare tråd var intressant läsning.
Verkar som att vi resonerar lite likadant angående "startkit". Lutar starkt åt
C-Evo9,25:an med Baaderzoomen och daggkåpa. Hur användbara och nödvändiga är olika filter?
//J
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by pava0555 »

Grymt teleskop du har köpt. Du kommer få många fina stunder framför okularet.

+1 på Baader Zoom. Jag en själv och rekommenderar.

Köp inga kits. Försök istället ta reda på de brännvidder du behöver och köp dom en åt gången. Försök ta reda på hur stort synfält du trivs med (jag gillar 68 grader, många andra föredrar 82 grader, men kostar mer). För SCT 9.25 skulle jag välja 3-4 okular, med brännvidder kring 35 mm (2 tum), 24 mm (2 eller 1.25 tum), 14 mm (1.25 tum, kanske 2 tum om du vill ha 100 graders synfält, t.ex. Ethos) och 8 mm (1.25 tum). Jag tycker att Explroe Scientific gör bra och bekväma okular, och rekommenderar deras 68 graders och 82 graders serier.

För 2 tums diagonal är Baader Click lock oslagbart. En av mina bästa uppgraderingar till min SCT.

Lycka till! :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by pava0555 »

Angående filter, de kan hjälpa till när du observerar nebuloros, som t.ex. Cygnus loop (veil nebula/slöjnebulosan etc.) Jag skulle rekommendera ett UHC filter och/eller OIII filter från t.ex. Orion

Ultrablock: https://www.astroshop.eu/blocking-filte ... 2-/p,14442" onclick="window.open(this.href);return false;
OIII: https://www.astroshop.eu/oiii-filters/o ... 2-/p,14393" onclick="window.open(this.href);return false;
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Låter som en bra start!

Det bästa filtret brukar anses vara bensin, kör till en mörk plats.
Annars som Pablo säger så skulle det vara något i UHC klassen som kan hjälpa att få fram nebulosor.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Tackar forumet för hjälpen.
Har nu lagt order hos Astro S.
Celestron Nexstar Evo 9,25
Baader zoom
Baader UHC
Vibrationspads...(funkar?)
Daggkåpa fanns inte hos Astro och oklar lev tid ..får hitta någon annanstans.
Efter "mängdrabatt" slutade kalaset på 34,5K ..men jag tror och hoppas att då ha hyfsat nybörjar-set?
//J
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Varifrån kommer du att observera, dvs vad har du för bortle klass?
Baaders UHC-S är i det breda laget av UHC, kan nästan klassas mer som light pollution. Så från förorenad plats (ex trädgården med mycket LED gatubelysning) hade du fått större kontrast av ett lite smalare filter (pratar om bredden på spektrat ljus det släpper igenom) men å andra sidan ger detta kanske lite finare färger på stjärnorna. Det är alltså inget dåligt filter, vet bara inte hur mycket kontrastskillnad du kommer uppleva från din observationsplats.

Vibrationspads kan jag inte uttala mig om. Har mitt på gräsmattan och har inte haft behov.

Kolla på teleskop-express.de. Jag köpte också min Evo 9.25 på astrosweden men allt annat sen dess har jag köpt från tyskarna. Snabb leverans och bra service.

Du har definitivt ett "nybörjar-set" som kan ge dig allt du behöver i många år. Håller endast med om nybörjar-set pga att det är lättanvänt. Så länge du inte ska börja fotografera med långa exponeringar (>30 sek) så är det snarare ett set som du kan ha för evigt (eller ja så länge batteriet i Evon håller). Den stora öppningen kan visa dig allt!
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Viktorious »

Detta är några av de bilder jag hann ta med Evon, endast med mobil genom okularet (mobilhållare). Det är alltså mina första försök, så lite felaktigt med fokus och så. Ingen förkunskap om stacking och redigering (lite konstiga färger därav kombinerat med min färgblindhet).

http://astronet.se/view_image.php?id=6031" onclick="window.open(this.href);return false;
http://astronet.se/view_image.php?id=6108" onclick="window.open(this.href);return false;
http://astronet.se/view_image.php?id=6138" onclick="window.open(this.href);return false;

Men alltså är det en montering som följer objekten bra och en tub som samlar massor med ljus!
Edit: en sak jag märkte nu när jag själv kollade bilderna. Monteringen började strula ordentligt ibland. Det löstes med en firmware uppdatering, så kom ihåg det om det börjar strula!

P. S. Var försiktig med att testa fotografering, det är fasiken vad snabbt man blir beroende! :D
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Space Oddity
Posts: 19
Joined: 2020-06-08 15:27:27
spamtest: JA

Re: Okular..kit eller zoom ?

Post by Space Oddity »

Jag kommer mest stå hemma i trädgården ute på Ingarö. Inte så mycket lysen häromkring. Filtret är ett BAADER 1,25 TUM UHC-S L-BOOSTER-FILTER..från Astro. Kanske bättre välja något annat? Jag ska ju ändå beställa daggkåpa från Tyskland. Väldigt fina foton från mobilen..trodde inte det var möjligt.
Post Reply