Nybörjare (explorer-130)

Post Reply
User avatar
Astrogeolog
Posts: 3
Joined: 2020-08-08 16:32:55
spamtest: JA

Nybörjare (explorer-130)

Post by Astrogeolog »

Tjena,

Jag har precis skaffat ett nybörjarteleskop (sky-watcher explorer 130) och behöver lite tips på hur jag ska komma igång. Speciellt med avseende på okular och om jag ska införskaffa ytterligare okular. Vill gärna se månen väldigt tydligt med tillhörande kratrar.
Har två medföljande okular på 10 och 25 mm och x2 barlowlins.

Tack på förhand. :)
To infinity... and beyond!
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by Newt »

Jag började hobbyn med en SkyWatcher Explorer 130p och jag måste tillstå att okularen som följer med inte är dom bästa. Efter hand har jag gradivs ökat på arsenalen av okular, men även införskaffat fler teleskop. SkyWatcher-tuben har jag fortfarande kvar.

Min rekommendation är att försöka få det mesta möjliga ut av utrustningen du införskaffat. Min första observation var M81 och M82 och därefter följde M64, Jupiter och M31. Detta med SkyWatcher-tuben och medföljande okular. Det är inte bara utrustningen som sätter en gräns för vad man kan se. Rent allmänt, en mörk himmel (gäller kanske ej månen och planeterna), transparent och stilla atmosfär, välkollimerat teleskop och erfarenhet att använda utrustningen påverkar också. Tanken är ju att man avslappnat ska kunna studera objekten, men i början är det mycket annat man grejar med som gör att upplevelsen inte blir på topp.

En annan sak att tänka på är att högre förstärkning inte nödvändigtvis ger ett bättre resultat. I ett okular med 68 graders synfält och brännvidd om 5 mm fyller fullmånen nästan hela synfältet. Dock kommer du få en långt skarpare bild med ett 10 mm okular.

Vad gäller tuben så var den oval vid öppningen, vilket gjorde kollimeringen nästintill omöjlig. Efter att jag fixat det samt därefter korrekt kollimerat teleskopet lyfte skärpan märkbart.

Om du ändå funderar på att införskaffa nya okular så är ju frågan hur mycket du är beredd att spendera. Baader Morpheus ligger okay till i pris (jag köpte mina under rea-drive direkt från Baader, ca 200 EUR per styck) och prestandan är mycket bra. Jag har även okular från TeleVue, Vixen, Pentax och APM.
User avatar
Astrogeolog
Posts: 3
Joined: 2020-08-08 16:32:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by Astrogeolog »

Newt wrote:Jag började hobbyn med en SkyWatcher Explorer 130p och jag måste tillstå att okularen som följer med inte är dom bästa. Efter hand har jag gradivs ökat på arsenalen av okular, men även införskaffat fler teleskop. SkyWatcher-tuben har jag fortfarande kvar.

Min rekommendation är att försöka få det mesta möjliga ut av utrustningen du införskaffat. Min första observation var M81 och M82 och därefter följde M64, Jupiter och M31. Detta med SkyWatcher-tuben och medföljande okular. Det är inte bara utrustningen som sätter en gräns för vad man kan se. Rent allmänt, en mörk himmel (gäller kanske ej månen och planeterna), transparent och stilla atmosfär, välkollimerat teleskop och erfarenhet att använda utrustningen påverkar också. Tanken är ju att man avslappnat ska kunna studera objekten, men i början är det mycket annat man grejar med som gör att upplevelsen inte blir på topp.

En annan sak att tänka på är att högre förstärkning inte nödvändigtvis ger ett bättre resultat. I ett okular med 68 graders synfält och brännvidd om 5 mm fyller fullmånen nästan hela synfältet. Dock kommer du få en långt skarpare bild med ett 10 mm okular.

Vad gäller tuben så var den oval vid öppningen, vilket gjorde kollimeringen nästintill omöjlig. Efter att jag fixat det samt därefter korrekt kollimerat teleskopet lyfte skärpan märkbart.

Om du ändå funderar på att införskaffa nya okular så är ju frågan hur mycket du är beredd att spendera. Baader Morpheus ligger okay till i pris (jag köpte mina under rea-drive direkt från Baader, ca 200 EUR per styck) och prestandan är mycket bra. Jag har även okular från TeleVue, Vixen, Pentax och APM.
Tack. Då får jag försöka fixa med kollimering osv. först innan jag skaffar nya okular. Vore kul att få till det och ev. få några fina bilder.
Har du några tips gällande kollimering av explorer-130?
To infinity... and beyond!
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by Newt »

Vad gäller kollierming rent allmänt är det väl värt att gå igenom flera olika kollimeringsguider innan man börjar skruva på allvar. Skywatcher Explorer är ju en newtonian så samma gäller för den som för alla andra teleskop av samma typ. Du behöver även någon sorts kollimeringsverktyg. Jag har en laserkollimator samt en sånhär https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... copes.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Det finns även enklare sikttuber. Vad man använder är ganska mycket tycke och smak. Dyrare är inte nödvändigtvis bättre. Små justeringar åt gången. Rikta tuben något nedåt om du hanterar verktyg vid öppningen.

Specifikt Skywatcher explorer. Du kan kolla om tuben är rund vid öppningen genom att mäta från centrumskruven på sekundärspegelns spindel till kanten. Gör detta runt om. Jag hade inget att mäta med som passade i öppningen så jag kapat till en sushipinne till drygt halva tubens radie och graderade den efter en måttstock. Snabb och billig lösning.

Om tuben inte är rund är det inget 100% måste att fixa detta, men bra att veta då man koliimerar eftersom en uttalat oval tub kan göra det nästintill omöjligt att få till en perfekt kollimering. I mitt fall upptäckte jag att något var knas eftersom jag inte kunde få till en bra kollimering då sekundärspegeln var placerad korrekt under fokuseraren. Jag trodde hela tiden att jag gjord något fel. Boven i dramat visade sig vara fokuseraren som i mitt fall verkar passa bättre på en tub av större diameter. Drar man fast den hårt deformeras tuben. Jag använde små brickor och tjep som shims efter att ha tagit bort både fokuserare och spindeln med sekundärspegeln och försiktigt, men bestämt, korrigerat formen. Detta är inget jag rekommenderar då injustering av sekundärspegeln kan vara en stor utmaning.
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by Newt »

Om du har lite tur är teleskopet redan korrekt kollimerat eller inte långt därifrån.
User avatar
TomBee
Posts: 59
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by TomBee »

Ska du använda teleskopet visuellt så kan det så klart vara kul med fler okular speciellt som de som följer med är si-så-där.

Själv använder jag Meades lilla svarta väska med deras Serie 4000-okular (som är klart sämre än deras äldre Super-Plössl - nästan lite lurendrejeri - gör inte så mycket för mig då jag inte tittar så ofta eller "seriöst" i teleskopet) till mitt 150pds.
Den innehåller okular med brännvidderna 6, 9, 13, 18 och 32 mm som är bra komplement till den 28 mm 2-tums som följde med min tub.
Märks att det inte är superkvalitet men ger en hel del möjligheter att hitta vilket område som är intressantast och där kan man kanske uppgradera.

Jag märker att vissa nu för tiden föredrar zoom och det är "bara" att läsa igenom olika tester av dessa - några ganska billiga (allt är relativt) har fått omdöme att vara klart användbara :)

På tal om kollimering så är det viktigt men har du en oskadad 130p så är denna process både smärtfri och snabb om du t.ex. använder dig av en enkel laserkollimator. Som sagts tidigare så lägg gärna tuben horisontalt (eller lite nedåt) i monteringen vid justering av sekundärspegeln så du inte tappar ned insexnyckeln i tuben (och på primärspegeln).
Själv tycker jag kollimering är kul - men det beror kanske på att jag brukar använda laserpunkten efteråt för att busa med grannkatterna.
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; | https://tommyblomqvist.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; ]
[ SW 150PDS | HEQ5 | Orion 50mm guidescope | ZWO ASIAIR pro, EAF, EFW, ASI533MC-pro, ASI120MM-mini | Heritage 150P ]
User avatar
Astrogeolog
Posts: 3
Joined: 2020-08-08 16:32:55
spamtest: JA

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by Astrogeolog »

Tackar för svar! Jag blev lite förvirrad med kollimering då jag inte fick med någon laser. Har beställt en nu så det är bara att vänta. :)
To infinity... and beyond!
Lugga
Posts: 1
Joined: 2020-09-20 16:45:35
spamtest: JA

Re: Nybörjare (explorer-130)

Post by Lugga »

Hej. Jag tittar också på ett likadant teleskop ( https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... -med-motor" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Vi har precis köpt ett lantställe där det är perfekta förhållanden att titta på stjärnhimlen, närmsta ljuskälla på natten är nästan en mil bort.
Läser man specifikationen om teleskopet verkar det kunna visa det jag vill se.
Och motordrivet låter som en bra idé. Vet någon om det finns möjlighet att ta bilder med telefonen eller ska man ha ett annat teleskop då?
Min budget är ungefär där priset för det teleskopet är, ca 3.500kr, men kan lägga på en tusenlapp om det finns något som är mer prisvärt.
Det blev en lite konstig fråga, men ni förstår andemeningen om det finns någon här som har tips på ett bra teleskop eller om jag ska satsa på det jag tittat på.
Tack på förhand/
Ludvig
Post Reply