Teleskop till sambo, tips!

Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by Hans Bengtsson »

Fast det teleskopet (i det närmast föregående inlägget) är ett Bird-Jones. Här finns en tråd om sådana teleskop:

viewtopic.php?t=14291&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
ElinSvensson
Posts: 2
Joined: 2020-08-26 13:24:27
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by ElinSvensson »

Jag tackar så mycket för alla svar!
Verkar som ni är enade för en 8 tums dobson, har läst lite recensioner om den osv nu och folk säger den är väldigt bra att börja med, 5/5 i betyg på många ställen.

Har mailat lite svenska företag som säljer, ser ut som att de kan komma in till december. Men inget verkar vara säkert för tillfället.

Som någon sa, så känns Sverige säkrats för oss att köpa, mest för att det är en present. Han kan ju hata den, vad vet jag :)

Vi sitter just nu och pratar om vi ska ge detta som julklapp istället och hoppas den kommer in i tid tills dess.
Samt under tiden försöka få ut lite mer från han.

Jätte trevligt att så många med tips! Uppskattas verkligen. Såg lite tillbehör med. Om det är något extra viktigt att få med i presenten så tar jag gärna lite tips där med, annars får han läsa på och köpa själv sen i framtiden! :good:
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by DHEB »

Det finns otaliga tillbehör men bara några få är definitivt nödvändiga. Jag tror att ni behöver ett verktyg som kallas för cheshire och som behövs för kollimering av teleskopet (justering av optiken så att alla element är i linje). Av alla som finns gillar jag denna mest: Premium Cheshire Collimating Eyepiece

Sedan kan man skaffa sig en atlas, helst en som man kan använda under stjärnorna. Jag gillar SkySafari för en mobilenhet. Det är en app och finns för Android och IPhone. Den kommer i olika versioner, både Sky safari Plus och Sky Safari Pro är mycket bra och inte så dyra. Sedan finns Stellarium för PC:n. Den är gratis.

Sist kommer ni att behöva lite andra okular än de som kommer med teleskopet, men för detta föreslår jag att ni väntar ett tag med att lära sig med det ni har. Okularer är dyra, men man kan köpa bra begagnad också.

Lycka till
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by Miska »

ElinSvensson wrote:Jag tackar så mycket för alla svar!
Verkar som ni är enade för en 8 tums dobson, har läst lite recensioner om den osv nu och folk säger den är väldigt bra att börja med, 5/5 i betyg på många ställen.

Har mailat lite svenska företag som säljer, ser ut som att de kan komma in till december. Men inget verkar vara säkert för tillfället.

Som någon sa, så känns Sverige säkrats för oss att köpa, mest för att det är en present. Han kan ju hata den, vad vet jag :)

Vi sitter just nu och pratar om vi ska ge detta som julklapp istället och hoppas den kommer in i tid tills dess.
Samt under tiden försöka få ut lite mer från han.

Jätte trevligt att så många med tips! Uppskattas verkligen. Såg lite tillbehör med. Om det är något extra viktigt att få med i presenten så tar jag gärna lite tips där med, annars får han läsa på och köpa själv sen i framtiden! :good:
Under tiden som du väntar på att teleskopet kommer in i butik igen så kanske är en resa upp till Abisko ett förslag, där ni kan skåda norrsken tillsammans?

Vår kära moderator @gost brukar hålla workshops uppe i Abisko, dock vet jag inte när han gör sina resor men det är bara att PM:a honom.
Workshop betyder att man tar med sig sin kamera och stativ och får lära sig hur man fotograferar.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by hellbom »

Denna lilla Dobson som kan ställas på stadigt bord ute eller ni har en balkong. Kanske är något för er att börja först och prova på det, det är för endast visuellt observationer. Det finns annan svensk butik som säljer olika teleskop, det är Cyberphoto Umeå. Priset på den lilla Dobson har lågt tröskel. Det står inget leveranstid. Men de andra här inlägg om större Dobson är så mycket bättre och därefter kostar mer. Större Dobson är bättre tycker jag. :good: https://www.cyberphoto.se/outdoor/teles ... ini-dobson" onclick="window.open(this.href);return false;
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by Miska »

hellbom wrote:Denna lilla Dobson som kan ställas på stadigt bord ute eller ni har en balkong. Kanske är något för er att börja först och prova på det, det är för endast visuellt observationer. Det finns annan svensk butik som säljer olika teleskop, det är Cyberphoto Umeå. Priset på den lilla Dobson har lågt tröskel. Det står inget leveranstid. Men de andra här inlägg om större Dobson är så mycket bättre och därefter kostar mer. Större Dobson är bättre tycker jag. :good: https://www.cyberphoto.se/outdoor/teles ... ini-dobson" onclick="window.open(this.href);return false;
Cyberphoto i sin tur köper in sina grejer från Astrosweden, så om varan inte finns hos Astrosweden så finns den säkert inte hos Cyberphoto.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by Jonas »

Miska wrote:
hellbom wrote:Denna lilla Dobson som kan ställas på stadigt bord ute eller ni har en balkong. Kanske är något för er att börja först och prova på det, det är för endast visuellt observationer. Det finns annan svensk butik som säljer olika teleskop, det är Cyberphoto Umeå. Priset på den lilla Dobson har lågt tröskel. Det står inget leveranstid. Men de andra här inlägg om större Dobson är så mycket bättre och därefter kostar mer. Större Dobson är bättre tycker jag. :good: https://www.cyberphoto.se/outdoor/teles ... ini-dobson" onclick="window.open(this.href);return false;
Cyberphoto i sin tur köper in sina grejer från Astrosweden, så om varan inte finns hos Astrosweden så finns den säkert inte hos Cyberphoto.
Intressant information! Det stärker min uppfattning om hur Astrosweden fungerar. Mest business - litet intresse för "saken".

Tack och lov att "Stjärnhuset på Kivik" ( https://www.stjarnhusetonline.se/" onclick="window.open(this.href);return false; ) finns kvar som oberoende aktör i Sverige!
Robert och Maria är riktiga klippor, vad gäller kundbemötande och ärlighet!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by Bengt »

Lägger med ett gott ord för stjärnhuset .Bra service och man känner aldrig sig lurad.

Går det som i Tyskland när amazon starta upp kommer nog det bli svårt med nybörjare teleskop försäljning för även astrosweden .
Bengt
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by megrez 90 »

Finns en 8" dob i jönköping nu, på blocket! 3000:-
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... p/91684660" onclick="window.open(this.href);return false;
Galen i refraktorer :)
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Teleskop till sambo, tips!

Post by anivision »

Jag tycker definitivt att en 200 mm dobson skulle passa din man. Skriv till Astrosweden och Stjärnhuset och fråga hur lång leveranstiden beräknas vara innan du bestämmer dig för någon annan.

Oops, såg nu att tråden fortsatte på sidan 2, detta inlägg kan ni helt borse ifrån...
Post Reply