Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by kribba »

Grattis!
Vet att Pava nämde det. Men jag slår ett slag för det oxå :D Då du bor i Uppsala, passa på och gå med i UAA då vi har ett av Sveriges största
amatör observatorium. Vi brukar ha träffar ngr gånger om året och titta i stora 45cm´s teleskopet. Du kan få tips och råd och nån kan nog även
säkert hjälpa dig med kollimering om det skulle behövas. http://uaa.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Miska wrote:
astroHugo wrote:Själva teleskopet+stativet är beställt nu!
Blev det det sistnämnda, Sky-Watcher Explorer-130PS AZ5 Deluxe ?
Ja det blev den. Bra? Dåligt? OK?

@Hans: Jag tror jag läste någonstans att sekundärspegeln går att justera så det är den man få kollimera isf. Enligt samma källa har jag även för mig att det är just sekundären som man brukar justera mest ändå, stämmer det? Men om den är helt bedrövlig så skickar jag såklart tillbaka den, men det kan man ju tycka dom borde ha koll på att den hålls extra stabil nu när den inte går att justera.

Ok, tack för tipset om sökare :D Jag ska testa rödpunktaren som kommer med först och se hur den funkar så får vi se om jag tycker den duger eller inte.

@kribba: Tack för tipset :D Finns väl egentligen ingen anledning att inte gå med. Jag får gå med på studs, verkar inte så komplicerat.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Här är en sådan sökare som borde passa bra:

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... modell-vit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla bara så att fästet är OK, då kan du byta ut siktet mot en sökare. Synfältet i en sådan sökare är 7.5 grader, dvs 15 måndiametrar. Det är nästan omöjligt att sikta så fel att man inte i sökarens synfält får in ett objekt man ser för blotta ögat. Därefter hoppar man vidare i sökaren till det objekt man vill observera, med hjälp av stjärnfigurerna man ser.

Mvh
Hans Bengtsson
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Hans Bengtsson wrote:Här är en sådan sökare som borde passa bra:

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... modell-vit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla bara så att fästet är OK, då kan du byta ut siktet mot en sökare. Synfältet i en sådan sökare är 7.5 grader, dvs 15 måndiametrar. Det är nästan omöjligt att sikta så fel att man inte i sökarens synfält får in ett objekt man ser för blotta ögat. Därefter hoppar man vidare i sökaren till det objekt man vill observera, med hjälp av stjärnfigurerna man ser.

Mvh
Hans Bengtsson
Åh vad bra, ska kolla så att fästena stämmer överrens när jag får den. Den här åker in i bokmärkena! Man kan verkligen gå crazy med alla tillbehör, men det bra med dom och stativet är ju att man kan (förmodligen) använda dom till nästa teleskop också, så då behöver man bara köpa själva tuben.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by Hans Bengtsson »

Visst, det finns massor med tillbehör, det är en hel djungel. Viktigast är att man från början har ett koncept som håller någorlunda, sedan får man justera efter hand. Och just en optisk sökare tycker jag är ett måste till ett teleskop om man vill stjärnhoppa ... vilket hör till det roligaste som finns inom astronomin. Även viktigt att orienteringen i sökaren stämmer med orienteringen i teleskopet, uppochned funkar jättebra.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

Grattis! Jag tycker du har gjort ett bra val. AZ5 monteringen är bra och stabil. :-)

Du frågade om du kan transportera olika komponenter i en ryggsäck. Svar ja, det kan du. Jag använder bl.a. en vandringsryggsäck för att lägga i prylarna. Ibland räcker det med en vanlig kameraryggsäck, men då spänner jag fast stativet utanför, och okular, mat/dryck, och teleskop inne i ryggsäcken. Är teleskopet stor kan man ha en handhållen väska.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Hans: Ja jag tänker det, man köper lite efter behov och mindre efter "vill ha"-känslor. Ja usch vad jobbigt om sökaren och teleskopet går åt olika håll xD bra poäng, ska komma ihåg det :)

Pava: Skönt att höra att det inte är skräp iaf :D Och bra att veta att det går att packa ihop på vettiga sätt, det underlättar.

Planerad leveransdag är på torsdag, håller tummarna!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by kribba »

Lycka till. Kan dock vara en frustrerande hobby när
man är ny så ha rimliga förväntningar så är det lättare
att växa allteftersom kunskapen och erfarenheten
ökar. Ja som med mycket annat :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

kribba wrote:Lycka till. Kan dock vara en frustrerande hobby när
man är ny så ha rimliga förväntningar så är det lättare
att växa allteftersom kunskapen och erfarenheten
ökar. Ja som med mycket annat :D
Tack! :D Ja jag är iaf inte på nivån att jag tror att jag ska se ett fyrverkeri av färger iaf, svartvitt och diffusa saker är vad jag väntar mig. Men det häftigaste är ju egentligen bara att veta vad man kollar på. Att veta att när jag kollar på en planetarisk nebulosa så är det en gammal stjärna eller att i Orionnebulosan bildas det just nu nya stjärnor djupt inne i stoftmolnen.

Tusen tack alla vänliga själar här för alla era råd, tips och svar! :D
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Teleskopet kom idag! Det gick fort. Har börjat sätta ihop det men det verkar vara en sak som inte riktigt funkar. Tänkte höra med er innan jag hör av mig till FLO. Det är det horisontella slow-mo vredet som inte flyttar på teleskopet :/ finns det några enkla saker jag kan göra för att försöka fixa det? Vrida på någon skruv eller så? Den andra slow-mo vredet funkar finfint däremot

Edit: det funkar nu :) behövde bara skruva ur och i skruven som man justerar hur hårt den ska sitta, den satt nog lite snett eller nåt sånt. Nu är det bara vädret jag väntar på
Kytiala
Posts: 1
Joined: 2020-09-15 14:37:05
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by Kytiala »

Vilket teleskop beställde du och är det något du rekommenderar till en tonåring som tjatar om ett teleskop?
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Kytiala wrote:Vilket teleskop beställde du och är det något du rekommenderar till en tonåring som tjatar om ett teleskop?
Jag beställde det här https://www.firstlightoptics.com/sky-wa ... eluxe.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är mitt första riktiga teleskop och jag har inte hunnit prova det, så jag har ingen aning. :?: Jag återkommer med mina första impressions när jag kunnat använda det en handfull nätter iaf.

Men det finns säkert billigare varianter också, jag hade ju lite speciella önskemål att det skulle vara portabelt men om ni bara ska använda det på bakgården kommer ni nog undan med en Dobsonmonterad rackare som kan vara mer prisvärt
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

Här kommer mina första intryck av teleskopet efter totalt 4h stjärnskådning inatt och igår natt. Jag stod på gården undangömd från dom flesta gatlyktorna förutom en (och den gjorde skillnad). Monteringen av allt gick bra efter att man skruvat på grejerna lite, tror det var några små ojämnheter som behövdes nötas bort helt enkelt. Stativet är smidigt att ställa upp och AZ5 monteras på det på 10 sekunder utan problem. Teleskopet är bara att skruva fast med en dovetail så inga krusiduller där heller. Nu till själva användandet: det är väldigt tillfredsställande att snurra runt med teleskopet för det går så lätt men det är också stabilt då den inte rör sig det minsta när jag släpper det. Slow-mo kontrollerna funkar hyffsat, den ena är lite kinkig med att jag inte skruvat åt ordentligt ibland men det funkar. Red-dot-sökaren är väl både plus och minus. Det är väldigt skönt att det är lätt att hitta objekt med den (den har ingen förstoring) men den är samtidigt ganska stark jämfört med det man kollar på så det är lite svårt att använda den på ljussvagare saker. Men för planeterna och ljusa stjärnor funkar den hur bra som helst. Hittade t.ex. Mirach med den när jag skulle leta upp Andromeda. Och detta för oss in på vad jag kunde se med den. Det första jag testade den på var Jupiter och Saturnus. Tre av Jupiters månar syntes tydligt men eftersom jag inte skaffat mig en barlow ännu är min största förstoring på 65x så jag har inte försökt mig på att kolla närmare på Jupiter eller Saturnus än. Man kunde skymta ringarna på Saturnus eftersom den såg lite oval ut men inga fler detaljer än så. Sen kom Mars upp men samma visa där, bara en ljus disk än så länge. Sen tog jag mig an Andromeda och det gick ganska smärtfritt ändå. Den framträdde som ett moln och när jag höll upp mina händer så dom skyddade öppningen från det direkta ljuset från gatlyktan kunde jag även skymta, om än svagt, själva skivan av galaxen. Det var riktigt coolt och jag kan knappt vänta till jag kan ta mig till ett mörkare observationsställe (nästan nere i Bortle 3, nu var det bekvämt mitt i Bortle 4). Efteråt tog jag mig an Plejaderna vilket ganska häftigt att se så många stjärnor på samma ställe. Men jag föredrar nog nästan att kolla på dom med min kikare (10x50) för då får man med hela skönheten på ett annat sätt. Jag såg även en dubbelstjärna i handtaget på Karlavagnen. Jag försökte mig även på några andra Messierobjekt men då behövde jag flytta teleskopet ut till en mer belyst position och kunde inte riktigt hitta dom (försökte med Krabbnebulosan).

Det var riktigt roligt att stjärnskåda och det är verkligen något jag kan rekommendera, även om man "bara" har en vanlig fältkikare. Något jag inte testat än är att byta ut slow-mo "knopparna" till dom längre som kom med i en låda. Ger det någon fördel att sätta på dom istället?
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by pava0555 »

vad kul... jag brukar köra med slow-mo knapparna. Jag provat dom långa också, men gillar bättre dom korta.

Mina red-dot finders är bäst på att samla damm i förrådet numera. Om du ledsnar på red-dot findern så kan jag rekommendera en 6X30mm optisk sökare, som denna: https://www.astroshop.eu/optical-finder ... ge/p,16115" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror krabban är svår att se från stan. Du kanske behöver ett filter. Prova istället M27 (som är högt just nu) och M57 (båda planetariska nebulosor). Båda dessa har jag obsat från Portalgatan i Uppsala. Glöm inte att obsa M13 (Herkulesklustern).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
astroHugo
Posts: 22
Joined: 2020-09-09 10:31:16
spamtest: JA

Re: Tips på hyffsat billigt portabelt teleskop till nybörjare

Post by astroHugo »

OK tack, då ser jag ingen anledning att försöka få loss knopparna. Nu är ni två stycken som rekommenderat en 6x30 optisk kikare, så det blir nog en sån när jag fått ut allt jag kan från red-dotsökaren (eller har dragit av mig allt hår i frustration xD)...

Ska lägga till M27, M57 och M13 på min lista att se :D Det finns så mycket att se så det är svårt att välja något om man inte bestämt sig för vad man ska obsa redan på förväg. Stellarium är verkligen nice!
Post Reply