Råd ang okularval för brett synfält.

Post Reply
Cadd
Posts: 1
Joined: 2021-02-01 22:14:16
spamtest: JA

Råd ang okularval för brett synfält.

Post by Cadd »

Hej!

Jag har nyligen skaffat mitt första teleskop, ett Sky-Watcher Mercury 705, och eftersom jag behöver ersätta/komplettera den medföljande prisma-diagonalen funderar jag på att även skaffa något mer okular och tänkte att som nybörjare är det nog smart att skaffa största möjliga synfält - mer förstoring kan vänta, iaf tills Jupiter och Saturnus syns bättre i vår/sommar.

Med teleskopet kom två MA-okular, 10 resp 25 mm. Om jag har räknat rätt ska 25mm ge ett synfält i trakten av 2,6° och mitt experimenterande med Stellarium verkar matcha vad jag faktiskt sett: kan inte riktigt få in alla tre stjärnorna i Orions Bälte, men det är inte mycket som fattas.

Nu har jag kokat ner till två alternativ och är nyfiken på vilket ni mer vana skulle rekommendera. Antingen en 32mm Super Plössl, eller också ett 25mm 60° afov.

Vad jag förstår når SP32 ett verkligt synfält av 3,3° medan ED25 landar på "bara" 3,0° men över ett större upplevt synfält (och givetvis mer förstoring). Båda verkar ha hyggligt långt ögonavstånd, vilket är bra då både jag och min partner har glasögon. Vad har ni för råd?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Råd ang okularval för brett synfält.

Post by Hans Bengtsson »

Grattis till första teleskopet!

Rent tekniskt är ED-okularet med 6 linselement bättre än SP-okularet som har 4 linselement. Men det är ju också betydligt dyrare, så det är en avvägningsfråga hur mycket ni vill spendera för att komplettera ett enkelt teleskop. ED-okularet skulle vara OK även för ett dyrare instrument.

Om det ena okularet ger aningen större synfält än det andra tycker jag inte har någon praktisk betydelse. Det är inget som ni behöver fundera på.

Teleskopet blir era glasögon! Man använder inte vanliga glasögon när man observerar med teleskop. Ett undantag kan vara ifall man har kraftig astigmatism.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Råd ang okularval för brett synfält.

Post by kribba »

Jag har TSSP32. Gör det som det ska och har inget anmärka på.
Klart det finns bättre okular men blir ju dyrare.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply