Färgbilder

Post Reply
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Färgbilder

Post by Hans-Erik »

Hej!

Jag är nybörjare med astrofoto och har följande problem:

Min utrustning är Skymax 127 wifi och en kamera ZWO ASI 462, alltså en färgkamera. Jag använder ZWO:s ASI Studio för att styra kameran. Problemet är att mina foton bara blir svart/vita, monokroma när jag sparar dem. Det finns två möjliga filformat, FITS och Tiff. Resultatet blir helt monokromt i Tiff och i FITS kan jag vid förstoring i Photoshop skönja blå och gröna pixlar, men inga övriga färger. Min datorutrustning är Mac M1.

Någon som har tips?

Med vänlig hälsning,
Hans-Erik
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Färgbilder

Post by kribba »

Just nu består din bild av block med en röd, en blå och 2 gröna pixlar. För att få en färg bild måste du göra "Debayer" på bilden i ditt stacknings
program ( typ DSS, Pixinsight ).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bayerfilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Re: Färgbilder

Post by Hans-Erik »

Tack för svar, men kan du utveckla det lite. Det finns inte så många astroprogram för Mac att välja på. Hittills har jag testat Lynkeos och där hittar jag inte det du föreslår. Det konstiga är att jag fick en färgbild när jag använde AstroImager istället för ASI. samma kamera.

Med vänlig hälsning,
Hans-Erik
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Färgbilder

Post by kribba »

Programmen Pixinsight och Astro Pixel Processor finns för OSX. Båda är det bästa du kan ha, nackdelen är att dom kostar en slant. Själv har jag kört