Färgbilder

Post Reply
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Färgbilder

Post by Hans-Erik »

Hej!

Jag är nybörjare med astrofoto och har följande problem:

Min utrustning är Skymax 127 wifi och en kamera ZWO ASI 462, alltså en färgkamera. Jag använder ZWO:s ASI Studio för att styra kameran. Problemet är att mina foton bara blir svart/vita, monokroma när jag sparar dem. Det finns två möjliga filformat, FITS och Tiff. Resultatet blir helt monokromt i Tiff och i FITS kan jag vid förstoring i Photoshop skönja blå och gröna pixlar, men inga övriga färger. Min datorutrustning är Mac M1.

Någon som har tips?

Med vänlig hälsning,
Hans-Erik
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Färgbilder

Post by kribba »

Just nu består din bild av block med en röd, en blå och 2 gröna pixlar. För att få en färg bild måste du göra "Debayer" på bilden i ditt stacknings
program ( typ DSS, Pixinsight ).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bayerfilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Re: Färgbilder

Post by Hans-Erik »

Tack för svar, men kan du utveckla det lite. Det finns inte så många astroprogram för Mac att välja på. Hittills har jag testat Lynkeos och där hittar jag inte det du föreslår. Det konstiga är att jag fick en färgbild när jag använde AstroImager istället för ASI. samma kamera.

Med vänlig hälsning,
Hans-Erik
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Färgbilder

Post by kribba »

Programmen Pixinsight och Astro Pixel Processor finns för OSX. Båda är det bästa du kan ha, nackdelen är att dom kostar en slant. Själv har jag kört
Pixinsight på PC men även min äldre Macbook Pro. Tror dock ännu ingen av programmen kompilerats om för Apples nya M chip.
Rent generellt så gäller PC för astrofoto, mycket större urval av mjukvara och många är gratis. På min Macbook har jag även en PC partition så
jag kan köra dessa program. Kanske en tanke för dig?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Färgbilder

Post by Peter R »

Hej Hans-Erik,

Först en fråga, du skriver att du kör en Mac M1 och att du styr kameran med ASI Studio men det programet är väl inte Mac-kompatibelt utan bara för Windows.
Jag kör också på Mac men betydligt äldre datorer och operativsystem samt samma kamera ASI 462.
Jag har också en lite enklare PC och försöker testa fram vilken väg att gå för att få bästa resultat.

Först beträffande capture program till Mac så tipsade Christoffer Svenske mig för några år sedan om gratisprogramet oaCapture. När jag testade det i början så var jag väldigt nöjd med resultatet men efter att jag ville byta Codec så krashade programet och jag fick det aldrig att funka igen förrän version 1.8 som ligger uppe nu https://www.openastroproject.org/downloads/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Med ASI 462, som är en färgkamera, kan du få ett reultat i färg, gråskala eller en "Raw" beroende på dina inställningar så jag skulle börja dubbelkolla dessa om du får en gråskalebild när du förväntar dig färg.
Om bilden är fångad i Raw (debayer avstängd) så måste den debayras för att få tillbaka en korrect färgbild.

ASI 462 har en extremt hög känslighet i ir (infrarött) och om du använder kameran med ett "ir-pass filter" typ "Baader 685nm" eller "ASI 850 nm" så kommer resultatet att vara nära inpå gråskaligt till utseendet trots att det är en färgbild. Då kan du just se små skiftningar i färg så som du beskriver din FITS fil.

/*Peter R
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Re: Färgbilder

Post by Hans-Erik »

Hej och tack för intressanta svar. Jag har nu kommit lite vidare och fått fram inställningar i ASI som ger färgbild. Sen tar jag den vidare till Lightroom och kan justera fram klarar färger. Hittills har jag bara kunnat testa med markobjekt pga vädret, men jag ska så fort det blir möjligt testa de nya kunskaperna på natthimlen. ZWO 462 har drivrutin för Mac. Jag undrar bara om där finns alla inställningar som i Windowsversionen, jag tycker det ser lite avskalat ut.

Jag har funderat på att köra Paralells och Windows 11 på Macen, men fick fram att där lägger man upp en virtuell ARM-processor, som tydligen ZWO 462 inte accepterar.

Jag tackar också för tipsen på mjukvaror, som jag ska titta lite närmare på. Även om en del än så länge inte går att köra på M1, så fungerar några med Rosetta 2.

Som sagt, jag har nu kommit en bit på vägen, men vad säger ni som är mer erfarna, blir det bättre om jag köper en PC för just capture-biten?

Med vänlig hälsning,
Hans-Erik
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Re: Färgbilder

Post by Hans-Erik »

PS. oaCapture har jag testat att ladda ner, men det vill inte hitta kameran. DS.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Färgbilder

Post by kribba »

Skulle överväga en ASIair oxå för capture!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Färgbilder

Post by hbar »

Nebulosity är numera gratis (samma som skrivit phd) och innehåller allt du behöver med bra tutorials.
http://www.stark-labs.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stark-labs.com/nebulosity.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Färgbilder

Post by anivision »

hbar wrote:Nebulosity är numera gratis (samma som skrivit phd) och innehåller allt du behöver med bra tutorials.
http://www.stark-labs.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stark-labs.com/nebulosity.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
Amazing!
Nebulosity var inte dyrt med tanke på kvaliteten på programmet och nu är det gratis. Jag hade missat detta, men så har jag en betald licens också...
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Re: Färgbilder

Post by Hans-Erik »

ASIair plus verkar väldigt intressant. Någon som har erfarenhet?

Med vänlig hälsning,
Hans-Erik
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Färgbilder

Post by hbar »

Vad jag kan se på hemsidan så supportar nebulosity även asi kameror på mac.

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Färgbilder

Post by kribba »

ASIair är det väldigt många som använder. Får du inte svar här så ställ frågan t.ex. på Astropixlar på fejan. Men det är en väldigt smidig lösning
för fältbruk.

Själv kör jag med en minipc som jag köpte för 140euro. Anledningen är att jag är mer trädgårdsfotograf och ville ha uppkoppling till husets
nätverk och sen styra via vanliga PC remote. Kör APT och Voyager och Sharpcap på denna. Inte den kraftigaste datorn, men den duger bra
till att styra teleskop/kamera m.m.

https://www.amazon.de/dp/B086MSPRW7/ref ... 01_TE_item" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans-Erik
Posts: 6
Joined: 2022-02-18 11:37:17
spamtest: JA
Location: Helsingborg

Re: Färgbilder

Post by Hans-Erik »

hbar wrote:Vad jag kan se på hemsidan så supportar nebulosity även asi kameror på mac.

/Håkan
Tack för svar: Jag fick inte till det med nebulosity iallafall. Har dock fått det att funka nu med ASI Studio.

/Hans-Erik
Post Reply