Mirrorless DSLR !

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Mirrorless DSLR !

Post by AstroFriend »

Som ni kanske läst har jag ofta klagat på fullframe kamerahusets trånga passage in till sensorn. Nu har jag kommit i kontakt med min like i UK, Mike, han har gjort något åt saken, han har en Epsilon Takahashi på f2.8och har problem redan med en APS-C kamera.

Här är länken till hur han gick tillväga:
http://www.markshelley.co.uk/Astronomy/ ... rless.html

Han har en massa andra spännande saker för sig också. läs på hans hemsida.

Så vad gör jag nu, sätter sågen i mitt Canon 6D kamerahus?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Självklart! Jag ska i vilket fall testa på en gammal kamera!
Tack för länken.
/J
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mirrorless DSLR !

Post by AstroFriend »

Hej Jonas.
Innan du slaktar kameran kolla att du verkligen har problem med detta. Normalt endast vid större och ljusstarkare teleskop. Mer problem vid fullframe.

Om du nu ändå ger dig in i kameran kanske du även skall ge dig på detta. Verkar inte så svårt det heller.

http://www.markshelley.co.uk/Astronomy/ ... ltier.html

Nu lever min Canon 6D farligt !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Lars,

Om jag tar bort spegeln på en "testkamera", gör jag det inte primärt för att den vinjetterar utan vibrationerna spegeln gör varje gång man tar en exponering. (Är det för övrigt klarlagt om det är spegeln som skymmer eller dålig synkning mellan slutare och spegelrörelse som skapar vinjetteringen?)

Kylning är inte aktuellt för någon av mina DSLR-kameror. Då kan jag istället köra CCD. DSLR använder jag uteslutande för att slippa ha med en dator i fält.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mirrorless DSLR !

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,
Jag ville bara försäkra mig att du inte riskerar att förstöra en fungerande kamera på något som ev. i ditt fall inte fyller någon funktion.

Eventuella problem beror helt och hållet hur teleskopet är beskaffat. I min fullframe kamera har jag stora problem med spegeln, men även kameraschaktet in är trångt och väggarna ger ytterliggare bidrag. På min 24x36mm sensor är det kanske 3-4mm som försvinner i överkant, sedan 1-2mm runt om på de andra sidorna. Synkningen har inget med detta att göra, man tar ju bilder på många sekunder.

Mitt teleskop är en 5" f7 910mm, till det en 2.5" Riccardo flatfieldcorrector med 0.75 reducer. Systemet ger f5.3 vid 682mm. Egentligen inte teleskopet mer kanske flatfieldcorrector konstruktion som avgör hur ljuskonen kommer in i kamerahuset.

Du ser direkt på dina flatfields om du har problem med detta, trodde inte själv att APS-C hade samma problem som fullframe, men tydligen i vissa fall. Men titta även in i kamerahuset, framgår ganska tydligt hur omöjligt det är för ljuset att nå kanter och hörn.

Till vilka teleskop/flatfieldcorr använder du din kamera?

Tar man korta exponeringar på måne och liknande är spegelvibrationerna ett större problem, speciellt på fullframe med sin stora tunga spegel. Men även där kan man göra mirrorlockup. Min gamla Canon 5D sades att den inte går att använda till planetfotografering pga vibrationer, fast då avsågs kanske mer slutaren.

Jag har funderat länge på att göra denna modifiering, men trodde kameran skulle protestera och ge err code och låsa sig. Men på Mikes kamera fungerar det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Jäkligt intressant detta med vinjetteringen av spegeln.
Jag tog fram ett par av mina gamla bilder tagna med min lilla astrograf men med olika kameror och jag tror faktiskt det kan vara riktigt att det är spegeln som vinjetterar i underkant. Den visar ungefär samma mönster som andra bilder på samma typ av vinjettering.
Spegeln på 5D Mk II verkar vinjettera men inte spegeln på 60D.
För formens skull lade jag även upp en bild tagen på M31 med en 60D. Ingen vinjettering.

Min Star-71 har inbyggd korrektor och man får väl förutsätta att WO satt den på exakt rätt ställe. Vad gäller mina andra teleskop är det lite olika. På (6" och 8") R-C-teleskopen använder jag inte någon korrektor, däremot reducerare för det mesta. Jag ska vid tillfälle se om bilder tagna med 60D har någon vinjettering på bilder tagna med dessa.

Jag tror nog att det är spegelns stopp mot sina ändlägen som ställer till problem vid exponeringar och jag tror det kan ställa till problem även vid längre exponeringar. Det finns en anledning till att man har funktionen mirror lock-up. Tyvärr fungerar det inte att använda mirror lock-up tillsammans med programerbar fjärrkontroll. Hade det fungerat, hade jag gjort det.
På den gamla analoga tiden valde de flesta kameror med möjlighet att spärra spegeln i uppfällt läge av just den orsaken att vibrationerna förstörde bilderna. Och då hade man inte till närmelsevis så känsligt filmmaterial eftersom recipriositeten (rätt stavat?) gjorde att filmens känslighet sjönk som en sten efter några minuter. Hade man inte uppfällbar spegel, fick man köra med hatt! ;)

Mycket intressant ämne detta!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mirrorless DSLR !

Post by AstroFriend »

Hej Jonas,
Har du missat detta som jag tjatat om så i ett par år :-)

På din bild med Canon 5D II kameran syns det väldigt tydligt.

Väldigt irriterande denna vinjettering.

På enklare teleskop syns det i regel inte då andra större fel maskerar spegelns bidrag till vinjettering. Vid ljussvagare teleskop blir ljuskonen mer spetsig och lyckas komma in i kamerahuset utan att vinjettera speciellt mycket.

På din Canon 60D som är APS-C framträder det inte förräns en mer krävande optik används, typ Mikes 7" f2.8.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Lars, du skriver:

"Jag har funderat länge på att göra denna modifiering, men trodde kameran skulle protestera och ge err code och låsa sig. Men på Mikes kamera fungerar det."

Klokt tänkt! Jag tror det är rätt bra att testa med att tejpa upp spegeln och köra några exponeringar innan man ger sig på att "bränna bort" spegeln.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Eftersom bilderna jag satte in endast var "exempel", har jag tagit bort dem. Synd att de ska ta plats här ;)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Hej Lars,

Jag erkänner att jag nog missat det som du "tjatat om i ett par år". Jag trodde du menade vinjettering i allmänhet och inte specifikt vinjettering av den uppfällda spegeln.
Sorry ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mirrorless DSLR !

Post by AstroFriend »

Hej Jonas.
Om det är vibrationerna som bekymrar dig mest kan du nog bara helt enkelt blockera spegeln i uppfällt läge. Clipin filter för fullframe fungerar så och jag tror Ragge blockerat sin spegel med en tråd på sin Canon 1100D.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Init4theimaging »

Ang. spegelfällning och vibrationer.

Jonas, jag vet inte om detta funkar med din fjärrkontroll, men jobbar den via trådutlösar-uttaget borde det gå bra.
Använd kamerans fördröjningsläge 2 sec ihop med spegellåsning och bulbläge.
När kameran får signal fälls spegeln direkt sen har vibrationerna 2 sekunder på sig att klinga ut innan slutaren öppnar.
Lägg bara till de 2 sekunderna på exponerings tid och intervall.

Mvh,
Daniel
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Bra tips Daniel!
Jag testade med endast bulb tidigare men utan fördröjning och det blev bara ett sammelsurium men det du beskriver "make sense"! Ska testas! :good:
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mirrorless DSLR !

Post by AstroFriend »

Jag har haft med den här länken med tidigare. En riktig rysare för de som oroar sig för kamera vibrationer

http://m.dpreview.com/articles/79830954 ... -10-000fps

Väldigt intressant att se hur spegeln dansar runt därinne.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Mirrorless DSLR !

Post by Jonas »

Jonas wrote:Bra tips Daniel!
Jag testade med endast bulb tidigare men utan fördröjning och det blev bara ett sammelsurium men det du beskriver "make sense"! Ska testas! :good:
/Jonas
Bra tips Daniel men tyvärr fungerar det inte med bulb, åtminstone inte med Canon 60D,

Det blir nog en test med upphängd eller borttagen spegel (på en annan kamera ;) )

Tack ändå för det kreativa tipset! :)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply