Kamera för månfotografering mm

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
ehg
Posts: 1
Joined: 2016-05-27 17:38:10
spamtest: JA

Kamera för månfotografering mm

Post by ehg »

Hej!

Jag är ny, okunnig och fascinerad av månen och landskap i månljus.

Kan någon ge mig förslag på en vettig systemkamera/stativ att börja med? Beg hoppas jag kunna hitta. Finns ex.vis :| många Canon och Nikon på Tradera ser jag. Vettig optik? Finns det bra litteratur eller söker jag på nätet om " hur det hela går till"?
Är det möjligt att införskaffa något för ca 3000 kr?

Hoppas någon gitter svara hälsar Erik, ny på forumet
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kamera för månfotografering mm

Post by stoffe »

Hej

Du skulle kunna fotografera månen med en webbkamera eller liknande som du filmar med och ett teleskop för billig peng. T ex denna kamera skulle funka fint.

Kamera
https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... 4mc-color/

Teleskop
http://www.astroshop.eu/skywatcher-dobs ... ob/p,14966

Vad mer vill du kunna fota? Planeter kräver ett större teleskop och då får du börja på ca 3000 kr för en 6" dobson. Det går att köpa från svenska butiker oxå eller begagnat brukar oxå gå bra.

Astrosweden kan du kika på
Stjärnhuset oxå.

Du behöver förmodligen en barlow oxå för att kunna ta fina närbilder på kratrar.

När man filmar så öppnar sedan filmen i ett stackprogram och slår ihop de bästa bilderna till en och kan sedan gå vidare med efterbehandling.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Kamera för månfotografering mm

Post by ragge »

Hej Erik och välkommen hit !

Om du vill fota månen och även landskap i månljus så är en systemkamera helt rätt. Det var så jag själv fick upp intresset för astrofoto med min systemkamera, stativ och ett 28-300 mm objektiv plus telekonverter. Mycket utrustning för lite pengar kan du få om du hittar något begagnat, men kanske bara ett år gammalt eller så. Kolla också hur många exponeringar kameran "har gått". Med lite tur kan du få hela kitet med stativ, batterier, minneskort mm för bra pris. Canon och Nikon räknas väl som de största, men andra finns också. En uppstickare är ju den nya Sony A7S, en riktigt vass sak.
Ang att köpa begagnat - som det har blivit nu för tiden så är det ju vanskligt att handla över nätet. Bäst att göra upp öga mot öga i så fall.

När du sedan har svalt kroken :D så är det bara att skaffa teleskop och montering, sedan tar du och låter modda kameran, skaffar guideteleskop och och... :green:
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Kamera för månfotografering mm

Post by bjosch »

Nu vet jag inte hur hemma du är på foto och fotoredigering, men det låter som att du är ny även på foto och mitt tips/bra att veta grej baserar sig på det. När man fotar månen med en systemkamera så vill man ju gärna ha månens strukturer med. Det innebär att allt runt månen blir svart då man måste anpassa kamerainställningen efter Månens ljus. Det andra alternativet är att Månen blir ett vitt klot utan strukturer för att få lagom ljusinställning till landskapet. Just sommartid finns det dock möjlighet att komponera bilder eftersom det inte blir så mörkt och skillnaden i ljusinställningen minskar. det finns givetvis vägar runt det här problemet i bla Photoshop eller liknande program, men det kan vara bra att veta att man måste lära sig att redigera bilder med Månen/landskap för att få till en snygg slutproduktion.
Mvh Björn
Post Reply