Polinställning med AVX o DSLR

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Polinställning med AVX o DSLR

Post by taipan »

Har en Canon Eos 60D samt Celestron AVX med en mindre refraktor som jag tänkte fota DS med. Tänkte använda BYE för fotandet mm
Min undran är hur ni med liknande uppsättning går tillväga för att polinställa.
Driftalignment är ju nått man ser många använda men BYE's funktion fattar jag inte hur jag ska använda och PHD2 har väll inget stöd för DSLR. Bör tillägga att jag inte tänkt använda guidning i första skedet även om det kan bli aktuellt framöver. Har redan en ZWO 120mm som jag skulle kunna använda med lämplig liten guidtub.
Kan man koppla på ZWO kameran på teleskopet först och köra diftalignment i PHD utan att koppla in monteringen? Sedan byta till DSLR och fota?
Tips mottages gärna.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Polinställning med AVX o DSLR

Post by Fredrikdb »

ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Polinställning med AVX o DSLR

Post by ragge »

Det kostar ju lite, men den nya Pole Master lär ge väldigt exakt inställning och snabbt dessutom. Jag har den inte själv, för jag prioriterar portabel utrustning (utan pc).
Jag körde länge med handkontrollens (SkyWatcher) inbyggda polinställningsrutin, men det blev sällan bra resultat (så nu har jag utvecklat en egen, manuell rutin som bygger på Pole Master's princip).
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Och hur lyder denna princip? :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Polinställning med AVX o DSLR

Post by ragge »

Den stavas EPA :idea:
(Jag lägger upp den som en egen tråd).
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply