Vilken mod ska man välja?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Vilken mod ska man välja?

Post by Trollsvans »

Har fått tag i en EOS 600D som ska få skickas på modifiering.
Men, vilken mod ska man satsa på?

Jag kommer fota med: newton + MPCC, Maksutov cassegrain, och troligen även div kameraobjektiv, men kameran kommer enbart användas till astrofoto.

Jag har fått låna ett Astronomik clip-in av en veteran, han är dock osäker på om det är CLS eller CLS-CCD då det var ett tag sen det införskaffades (han hade det i sin EOS 20D, vilket nog säger en del om åldern på filtret), men tanken är att jag ska ha någon form av föroreningsfilter med i ekipaget då det mesta fotandet sker hemifrån, och det är tyvärr väldigt belyst.

Eftersom det är glas lite här och var (maksutoven hade jag tänkt på, men det är ju förstås i både comakorrektorn och objektiven med), bör jag satsa på Baader-filter, eller bara få bort det vanliga filtret?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken mod ska man välja?

Post by AstroFriend »

En sak som du måste tänka på i varje fall är att den optiska backfocusen inte får ändras. Gör den det får du antagligen inte fokus med dina objektiv. Alltså filtret du tar bort måste ersättas med en lagom tjock glasbit.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Vilken mod ska man välja?

Post by Trollsvans »

Det blir till att skicka iväg den för modifiering hur som helst; inget jag ger mig på själv riktigt än.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Post Reply